دیپلمات ها خبر دادند

نگرانی جدی اعراب در مورد نیروگاه بوشهر

۱۷ خرداد ۱۳۹۲ | ۰۰:۳۰ کد : ۱۹۱۷۰۷۵ اخبار اصلی پرونده هسته ای
کشورهای عربی در منطقه قصد دارند در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی تضمین هایی بابت امنیت نیروگاه اتمی بوشهر دریافت کنند. نیروگاهی که گفته می شود در منطقه ای زلزله خیز واقع شده و نشست مواد رادیو اکتیو از آن به آب های خلیح فارس می تواند تنها منبع آب همسایگان عرب ایران را آلوده کند.
نگرانی جدی اعراب در مورد نیروگاه بوشهر

دیپلماسی ایرانی: ادعای چند دیپلمات ناشناس در خصوص آسیب دیدن نیروگاه اتمی بوشهر در جریان زلزله اخیر کافی بود تا بار دیگر کشورهای عربی در مورد امنیت این نیروگاه ابراز نگرانی کنند. همسایگان عرب ایران در حاشیه خلیج فارس فاصله چندان زیادی با نیروگاه بوشهر ندارند و کافی است حادثه ای در این تاسیسات رخ دهد تا پیامد های زیست محیطی ناشی از آن، شامل حال این شیخ نشین ها شود که چندان دل خوشی از جمهوری اسلامی ندارند.

هنوز فروردین ماه به پایان نرسیده بود که زلزله ای با قدرت بیش 6.7 ریشتر، بوشهر را لرزاند. هرچند فاصله کانون این زلزله را نیروگاه بوشهر یکصد کیلومتر بود اما مقامات تهران تاکید کردند، نیروگاه بر اثر زلزله هیچ آسیبی ندیده است. حتی گفته شد که این زلزله بوته آزمونی برای استواری نیروگاه بوده که برای مقاومت در برابر زلزله های بیش از 8 ریشتر ساخته شده است.

اما کشورهایی مانند امارات متحده عربی که این زلزله را حس کرده بودند، به سرعت در خصوص امنیت این نیروگاه ابراز نگرانی کردند. دیگر کشورهای عربی نیز به این موج ملحق شدند و سرانجام آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد، نیروگاه بوشهر سالم است.

 با گذشت نزدیک به دو ماه از این زلزله، گروهی از دیپلمات ها در گفت و گو با آسوشیتدپرس مدعی شده اند که بر اثر زلزله اخیر شکاف هایی در سازه نیروگاه بوشهر ایجاد شده است. آنها در حالی این ادعا را مطرح کردند که گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) که طرف مذاکرات هسته ای با ایران به شمار می روند در خصوص پیشرفت برنامه های هسته ای ایران و به نتیجه نرسیدن مذاکرات ابراز نگرانی کرده اند. از سوی دیگر یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در جریان نشست جاری شورای حکام اعلام کرد مذاکره با ایران یک دور باطل است.

به موازات این ابراز نگرانی ها آن هم در فاصله یک هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری ایران، اعراب هم می کوشند از گردونه انتقادها از برنامه های هسته ای ایران عقب نمانند. دیپلمات ها در گفت و گو با خبرگزاری رویترز خاطرنشان کرده اند که کشورهای عربی در منطقه قصد دارند در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی تضمین هایی بابت امنیت نیروگاه اتمی بوشهر دریافت کنند. نیروگاهی که گفته می شود در منطقه ای زلزله خیز واقع شده و نشست مواد رادیو اکتیو از آن به آب های خلیح فارس می تواند تنها منبع آب همسایگان عرب ایران را آلوده کند.

مارات متحده عربی و عربستان سعودی مساله امنیت نیروگاه بوشهر را در نشست پشت درهای بسته 35 عضو شورای حکام که تا فردا ادامه دارد، مطرح می کنند. چرا که آنها نگرانی های مشترکی را در مورد امنیت این نیروگاه دارند. نیروگاه بوشهر در فاصله نزدیکی از پایتخت 5 کشور عربی حوزه خلیج فارس واقع شده است به نحوی که این فاصله در مقایسه با فاصله نیروگاه تا تهران، بسیار کمتر است.

به گزارش این خبرگزاری انگلیسی، امارات متحده عربی و عربستان سعودی مساله امنیت نیروگاه بوشهر را در نشست پشت درهای بسته 35 عضو شورای حکام که تا فردا ادامه دارد، مطرح می کنند. چرا که آنها نگرانی های مشترکی را در مورد امنیت این نیروگاه دارند. نیروگاه بوشهر در فاصله نزدیکی از پایتخت 5 کشور عربی حوزه خلیج فارس واقع شده است به نحوی که این فاصله در مقایسه با فاصله نیروگاه تا تهران، بسیار کمتر است.

کشورهای عربی از ایران می خواهند به کنوانسیون متشکل از 75 کشور ملحق شود که هدف آن امنیت هسته ای است . این کنوانسیون پس از فاجعه هسته ای چرنوبیل پایه گذاری شد. اما همچنان ایران تنها کشوری است که بدون عضویت در این کنوانسیون، نیروگاه اتمی فعال دارد.

مقامات ایرانی و شرکت روسی سازنده نیروگاه بوشهر تاکید دارند که این تاسیسات در برابر زلزله ایمن است و آسیبی ندیده است. حتی سازمان انرژی اتمی ایران نیز اعلام کرده که قصد دارد راکتورهای هسته ای بیشتری در بوشهر بسازد.

با این حال علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید شرکت روسی مسائل امنیتی را در این نیروگاه رعایت کرده و انتظار می رود که این شرکت بالاترین استانداردهای امنیتی را برای راکتور بوشهر در نظر گرفته باشد. بنابراین مسئولیت این امر بر عهده آنهاست.

بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی تا کنون بارها از نیروگاه بوشهر بازدید کرده اند تا مواد هسته ای را بازبینی کنند اما هدف از این بازرسی ها مسائل امنیتی نبوده است. از سوی دیگر آژانس در گزارشی خود از تعطیلی این نیروگاه از اواسط ماه فوریه خبر داده است.

هرچند سلطانیه می گوید شرکت روسی سازنده نیروگاه مسئول امنیت آن است اما آمانو تاکید دارد که دلیل تعطیلی نیروگاه بوشهر را نمی داند و ایران مسئول حفظ امنیت این نیروگاه است.

نگرانی اعراب در مورد امنیت نیروگاه بوشهر در حالی به اوج خود رسیده که گروهی دیگر در غرب نگران راکتور اراک هستند که تا چند ماه دیگر فعال خواهد شد و گفته می شود سالیانه می تواند مواد لازم برای ساخت یک بمب هسته ای را تولید کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: نیروگاه بوشهر برنامه هسته ای ایران


نظر شما :