رئیس سابق سازمان امنیت ملی رژیم صهیونیستی:

ایران و روسیه عامل موفقیت اسد هستند

۱۴ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۶ کد : ۱۹۱۶۹۹۴ اخبار اصلی خاورمیانه
سوریه این بار به سامانه های پیشرفته موشکی اس – 300 دست یافته است. این به آن معنا است که اگر حمله دیگری به سوریه انجام شود پاسخ دمشق آن چنان کوبنده خواهد بود که همه شوکه خواهیم شد.
ایران و روسیه عامل موفقیت اسد هستند

دیپلماسی ایرانی: با رسیدن سامانه های موشکی اس – 300 روسی به سوریه اسرائیل دیگر آن توان لازم برای رویارویی با سوریه را در خود احساس نمی کند. بسیاری از مقام های اسرائیلی اکنون بیش از پیش به دولت نتانیاهو و ارتش این رژیم نسبت به تکرار حمله های نظامی به سوریه هشدار می دهند و می گویند هیچ تضمینی نیست که این بار بتوانند از پس قدرت نظامی رو به پیشرفت سوریه بر آیند.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، این در حالی است که هفته گذشته برای نخستین بار جبهه داخلی اسرائیل آژیر خطر را به صدا در آورد و از طریق تلفن های همراه و شبکه های اجتماعی در راستای مانور امنیت داخلی خود از شهروندان صهیونیستی خواست که به مناطق امن بروند.

در همین رابطه رئیس سابق سازمان امنیت نظامی اسرائیل امام و رئیس مرکز مطالعات امنیت ملی هشدار داد که اسرائیل گمان نکند که همیشه حملاتش به سوریه موافقیت آمیز خواهد بود و می تواند هر لحظه که اراده کند جلوی انتقال سلاح ها از سوریه به حزب الله را بگیرد.

عاموس یادلین در گفت و گو با شبکه ده اسرائیل در این باره گفت: «دلیل نمی شود کاری که یک بار یا دو بار با موفقیت انجام شد هر بار موفق باشد به ویژه که طرف مقابل خود را بعد از هر حمله آماده تر کرده است و آمادگی دارد تا با قدرت به هر حمله جدیدی پاسخ دهد.»

مسئولان اسرائیلی بر این اعتقادند که دکتر بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه خواهان جنگ با اسرائیل نیست برای این که مخالف مداخله خارجی در امور داخلی اش است و جنگ با اسرائیل به طرف های خارجی متحد با این رژیم بهانه دخالت در امور داخلی سوریه را می دهد.

وی در ادامه گفت: «سوریه این بار به سامانه های پیشرفته موشکی اس – 300 دست یافته است. این به آن معنا است که اگر حمله دیگری به سوریه انجام شود پاسخ دمشق آن چنان کوبنده خواهد بود که همه شوکه خواهیم شد. دولت و ارتش این بار باید قدرت و توانایی های سوریه را جدی بگیرند.»

مسئولان اسرائیلی بر این اعتقادند که دکتر بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه خواهان جنگ با اسرائیل نیست برای این که مخالف مداخله خارجی در امور داخلی اش است و جنگ با اسرائیل به طرف های خارجی متحد با این رژیم بهانه دخالت در امور داخلی سوریه را می دهد.

یادلین درباره این که چرا بشار اسد تا کنون توانسته موفق باشد و تا این اندازه ایستادگی کند، گفت: «بشار ارتشی مخلص و واقعا وفادار دارد. بر عکس حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر. همچنین بر عکس معمر قذافی، رئیس جمهوری لیبی شاهد مداخله خارجی نبوده است. در این میان از حمایت قاطع ایران و روسیه به عنوان دو متحد استراتژیک خود بهره می برد که این مساله قدرت عمل بیشتری به او می دهد. اما با این حال اگر جنگ با اسرائیل در بگیرد کار به مداخله خارجی خواهد رسید که در این صورت کل خاورمیانه درگیر جنگ خواهد شد که کابوسی خطرناک و غیر قابل باور است.»

یادلین در ادامه درباره سامانه های موشکی اس – 300 در خاک سوریه گفت: «این نشان می دهد که همه تلاش های بنیامین نتانیاهو برای راضی کردن روس ها از ندادن این سامانه های موشکی به سوریه شکست خورده است. البته او قبل از این که با مقام های روسی دیدار کند فهمیده بود که روس ها این موشک ها را تحویل سوریه داده اند. این خبر او را شوکه کرد که نشان از شکست وزارت امور خارجه در جمع آوری اطلاعات لازم درباره سوریه و بحران آن می کند.»

این در حالی است که روزنامه عبری یدیعوت احرونوت خبر از بالا گرفتن اختلاف ها در داخل نهادهای امنیتی اسرائیل بر سر اوضاع سوریه می دهد و می نویسد که اسرائیلی ها بر سر چگونگی تعامل با سوریه در مناطق شمالی و جولان سر در گم هستند در حالی که اوضاع در این مناطق روز به روز تشدید می شود و هر آن احتمال گشوده شدن جبهه شمالی وجود دارد.

در عین حال اخباری به گوش می رسد مبنی بر این که در داخل دولت صهیونیستی عملکرد فعالیت سازمان امنیت نظامی اسرائیل، امان، به چالش کشیده شده و گفته شده است که این سازمان از برآورد وضعیت در سوریه و پیش بینی احتمال حفظ اسد در قدرت و کنترل اوضاع ناکام مانده است.  

یک مقام امنیتی که نخواست نامش فاش شود به این روزنامه اسرائیلی گفته است که سازمان های امنیتی عبری پیش بینی کرده بودند که حکومت بشار اسد به زودی سقوط می کند ولی با گذشت زمان مشخص شد که نه تنها این دولت سقوط نمی کند بلکه کسانی که در برابر اسد می جنگند گروه های تروریستی افراطی ای هستند که وابسته به القاعده و گروه های جهادی تندروی جهانی هستند. به گفته این منبع امنیتی هشدار اخیری که نتانیاهو به جامعه جهانی بر سر سوریه داده به دلیل تغییر اوضاع میدانی در سوریه به ویژه تقویت قدرت نظامی ارتش سوریه بوده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل اخیرا اعلام کرد که اسرائیل بیش از همه از موشک های سوریه آسیب می بیند و در عین حال فعالیت های تروریستی گروه های جهادی در سوریه بیش از همه برای این رژیم خطر محسوب می شود به همین دلیل جامعه جهانی باید ابعاد خطراتی که متوجه اسرائیل است را بیش از پیش درک کند و ما نیز برای هر گونه سناریوی احتمالی خود را آماده کرده ایم.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سوریه جنگ با اسرائیل بشار اسد


نظر شما :