حداد عادل: بنای سیاست خارجی ما تنش‌زدایی است

۰۷ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۳:۵۱ کد : ۱۹۱۶۷۱۱ سرخط اخبار سهم دیپلماسی در انتخابات
در داخل کشور باید با مدیریت خوب اقتصادی و استفاده از راه‌حل‌های دانشمندان با تجربه، بازار را کنترل و تهدید تحریم‌ها را به یک فرصت برای کاهش وابستگی‌های کشور تبدیل کنیم.
حداد عادل: بنای سیاست خارجی ما تنش‌زدایی است

غلامعلی حدادعادل درباره تحریم های اعمال شده علیه ایران از سوی غرب گفت: باید سعی کنیم که از طریق مذاکره و گفت وگو تا جایی که ممکن است به توافق برسیم و تحریم ها را حل کنیم.

 

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این کاندیدا ی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه دوشنبه با حضور در برنامه تلویزیونی انتخاب ایرانی در شبکه تلویزیونی جام جم، به پرسش های ایرانیان خارج از کشور پاسخ داد.

 

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه "ایرانیان خارج از کشور بخشی از ملت ایران هستند"، اظهار کرد: ایرانی بودن صرفا به معنای زندگی در داخل مرزهای جغرافیایی این کشور نیست و ایرانیان خارج از کشور جزو سرمایه های کشور محسوب می شوند.

 

وی ادامه داد: مهاجرت به خارج از کشور پدیده ای جدیدی نیست و تنها بعد از انقلاب اتفاق نیفتاده است. پدیده مهاجرت همیشه وجود داشته است. بر همین اساس نباید کسی به موضوع اقامت ایرانیان در خارج از کشور نگاه منفی داشته باشد. تخصص، تجربه و دانش مدیریتی آنها از امور جهانی است و سرمایه و ثروت است ایرانیان خارج از کشور جزو کل دارایی ملت ایرانند که باید هوشمندانه از سوی دولت آینده مورد توجه قرار گیرند.

 

حدادعادل درباره هدفش از حضور در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: تجربه ای که من دارم، علاوه بر اینکه به من تعلق دارد، متعلق به این ملت است. فکر می کنم زمان آن رسیده است که من این تجربه را در این مسئولیت در خدمت ملت ایران قرار دهم؛ البته انتخاب با مردم است. هدف این است که از همه ظرفیت ها و نیروها برای حل مشکلات جامعه، توسعه و پیشرفت کشور و وحدت ایرانیان استفاده کنم.

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه "نباید شعاری دهیم که نتوانیم به آن عمل کنیم"، تاکید کرد: نباید قولی دهیم که تنها برای انتخابات تاریخ مصرف داشته باشد یا خوراک انتخاباتی باشد.

 

وی درباره برنامه هایش برای بهبود اوضاع اقتصادی کشور نیز اظهار کرد: مهمترین وظیفه دولت آینده، ساماندهی مسائل اقتصادی است. اقتصاد ایران از ده ها سال پیش بیمار بوده و وابستگی به نفت داشته است. در واقع وجود نفت در ایران کمی خیال ما را راحت کرده است که کشورهای دیگر نفت می خرند و دلار می دهند.

 

حدادعادل با بیان اینکه "ایران در زمینه کشاورزی بسیار با استعداد است"، خاطرنشان کرد: کشاورزی می تواند یک منبع درآمد بسیار مهم از حیث صادرات باشد اما متاسفانه در این زمینه رشد و توسعه ای انجام نگرفته است زیرا نفت سایه سنگینی بر کشاورزی انداخته است.

 

وی افزود: این اقتصاد بیمارگونه ایران مورد حمله دیگران قرار گرفته است و به بهانه های واهی در مقاصد سیاسی مورد حمله قرار گرفته که تحریم نفت، تحریم مبادلات ارزی و بانکی همه سبب شده است که شاهد نوسانات ارزی در اقتصاد ایران باشیم که این مساله موجب بالا رفتن قیمت ها بویژه کالاهای وارداتی شده است.

 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: مهمترین وظیفه دولت آینده تثبیت نرخ ارز و ساماندهی مصرف ارز در بازار است. دولت می تواند بدین شکل بر قیمت ها تاثیر بگذارد و بازار پر نوسان ایران را به ثبات برساند. من این کار را با متخصصان دانش اقتصاد و مردم انجام خواهم داد و اگر آرامش در بازار حاصل شود، در این صورت زمینه برای سرمایه گذاری و اشتغال زایی در عرصه های گوناگون فراهم می شود.

 

وی درباره فعالیت بخش خصوصی در جامعه نیز گفت: از اول انقلاب تاکنون نگاهی مثبت به بخش خصوصی داشتم و این بخش را مهم می دانم که می تواند بار اصلی اقتصاد کشور را بر دوش بگیرد. وظیفه دولت نیست که تجارت کند. در هیچ جای دنیا دولت تاجر خوبی نیست. باید دولت زیرساخت ها را فراهم کند و کار را به دست بخش خصوصی بسپارد.

 

حدادعادل همچنین درباره پرداخت یارانه ها تصریح کرد: یارانه ها باید پرداخت شود. در شرایط فعلی با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها نمی توان آن را قطع کرد اما قانون باید به صورت کامل اجرا شود. یکی از انتقاد ها این است که قانون هدفمندی آن طور که در مجلس تصویب شده است، اجرا نمی شود.

 

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به حوزه سیاست خارجی کشورمان گفت: بنای ما در تنش زدایی و همزیستی مسالمت آمیز با عموم کشورهای جهان است. ما قصد درگیری نداریم. در واقع ملت ما چیزی کم ندارد که نیاز به درگیری داشته باشد اما ذلت را هم نمی پذیریم. دولتمردان آمریکا باید قبول کنند که دوران سلطه پذیری دولت ایران به پایان رسیده است. این ملت قیام و انقلاب کرده است و اگر آنها این اصل را بپذیرند، ما می توانیم گفت وگو داشته باشیم و در این باره مشکلی نداریم.

 

وی درباره ضرورت ارتقای جایگاه ایرانیان در سراسر جهان خاطرنشان کرد: اگر موفق به تشکیل دولت شوم، برای ایرانیان خارج از کشور کاری می کنم که ایرانی بمانند. در این باره لازم است که ایران را بشناسند و باید تسهیلات لازم فراهم و موانع اداری برداشته شود تا بتوانند به ایران سفر کنند. ما کاری خواهیم کرد که هر ایرانی در هر جایی که هست به خود افتخار کند.

 

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی درباره حضور زنان در جامعه نیز تاکید کرد: خوشبختانه ما شاهد رشد علمی و اجتماعی زنان هستیم. در جمهوری اسلامی ایران زمینه برای حضور زنان فراهم است. در ایران هیچ خانمی به خاطر زن بودن مشکلی برای پیشرفت و ترقی ندارد.

 

وی در ادامه با اشاره به مساله دموکراسی و آزادی های سیاسی گفت: به نظر ما دموکراسی یعنی مردم سالاری، که به معنای حاکمیت ملت بر سرنوشت خود است. همه قبول دارند که ایران یک کشور مردم سالار است و هیچ قدرت خارجی در اداره این کشور نفوذ و تسلطی ندارد و این مردم رییس جمهور و نماینده مجلس را انتخاب می کنند. اکنون ایران به یک الگو در زمینه دموکراسی تبدیل شده است و آزادی سیاسی لازمه این دموکراسی است و روی دیگر سکه دموکراسی محسوب می شود اما باید توجه داشته باشیم که مرز آن با توطئه شناخته شود.

 

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پایان با اشاره به تحریم ها علیه ایران اظهار کرد: در داخل کشور باید با مدیریت خوب اقتصادی و استفاده از راه حل های دانشمندان با تجربه، بازار را کنترل و تهدید تحریم ها را به یک فرصت برای کاهش وابستگی های کشور تبدیل کنیم.

کلید واژه ها: انتخابات ریاست جمهوری ایرانیان خارج از کشور


نظر شما :