موافقت آمریکا با تمدید معافیت هند برای واردات نفت ایران

۰۴ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۹:۱۵ کد : ۱۹۱۶۵۹۶ سرخط اخبار

یک مقام ارشد آمریکایی گفت که هند در کاهش واردات نفت خام از ایران، پیشرفت خوبی کسب کرد.

به گفته این مقام آمریکایی، هند با کاهش مناسب واردات نفت خام از ایران، می تواند برای بار سوم، شامل معافیت از تحریم های ضدایرانی واشنگتن شود.

به گزارش ایران دیپلماتیک به نقل از رویترز، ویندی شرمن دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره اینکه آیا معافیت هند از تحریم ها تمدید خواهد شد یا خیر گفت: همه آمارها و گزارش ها نشان دهنده جهت گیری مثبت هند است.

آمریکا و اتحادیه اروپا تلاش می کنند با اعمال فشارها و محدودیت های گسترده تولید و صادرات نفت خام ایران و درآمدهای نفتی این کشور را به شدت کاهش دهد و تهران را برای عقب نشینی در فعالیت های هسته ای اش مجبور کنند اما تاکنون موفق به این اقدام نشده اند.

صادرات نفت ایران تحت فشار تحریم ها در سال 2012 نسبت به سال قبل از آن، به نصف کاهش یافت.

خریداران نفت خام ایران برای کسب معافیت از تحریم های ضدایرانی ، مجبور هستند واردات نفت از تهران را در برهه های 6 ماهه نسبت به 6 ماه قبل، کاهش 20 درصدی اعمال شود.

براساس آمارهای بین المللی صادرات نفت خام ایران از 2.5 میلیون بشکه در سال 2011 به حدود یک میلیون بشکه در سال 2012 رسید. به گفته مقامات آمریکایی این کاهش صادرات نفت، دولت تهران را با از دست دادن ماهانه 5 میلیارد دلار روبه رو کرد.

هم اکنون 6 کشور خریدار نفت ایران از جمله چین، هند، ژاپن، کره جنوبی ، تلاش می کنند به تدریج واردات نفت خام از ایران را کاهش بدهند تا بتوانند از معافیت از تحریم های ضدایرانی استفاده کنند.

کلید واژه ها: تحریم هند


نظر شما :