موضوعاتی که کری را به عمان کشاند

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۷:۳۳ کد : ۱۹۱۶۴۳۳ سرخط اخبار

 مقام های آمریکایی اعلام کردند که وزیر امور خارجه این کشور طی امروز (سه شنبه) برای امضای قرارداد تسلیحاتی به ارزش 1 / 2 میلیارد دلار و رایزنی در خصوص ایران و سوریه وارد عمان می شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، یکی از مقام های ارشد وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران همراه جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده در هواپیما به سمت عمان گفت، انتظار می رود کشور عمان توافقنامه ای را با تمایل به این مساله که می خواهد یک سیستم دفاع هوایی مستقر در زمین را از آمریکا خریداری کند به امضا برساند.

همچنین این سامانه دفاعی به مسقط کمک می کند تا از خود در برابر هر گونه موشک کروز و حمله پهپادها دفاع کند.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد، این مساله همچنان در حال مذاکره میان دو کشور است و ارزش نهایی این قرارداد تسلیحاتی ممکن است، تغییر کند.

وی همچنین اضافه کرد که هنوز مشخص نیست آیا جان کری در امضای این توافقنامه که روز سه شنبه یا چهارشنبه انجام می شود، شرکت داشته باشد یا خیر.

بیل سوآنسون، مدیر اجرایی کمپانی "ری تائون" است. وی ماه گذشته اعلام کرد که این کمپانی یک پیشرفت قابل ملاحظه را در خصوص فروش تعدادی تسلیحات خارجی حاصل کرده که از آن میان می توان به فروش سیستم دفاع هوایی مستقر در زمین اشاره کرد.

عایدات این کمپانی اکثرا از طریق فروش تسلیحات به خارج حاصل می شود. این کمپانی همچنین پیش بینی کرده که در سال 2013 میلادی از فروش محصولات دفاعی به خارج 20 درصد بر درآمدش اضافه می شود.

سفر جان کری به عمان اولویت سفر یک هفته ای این مقام ارشد آمریکایی برای انجام مذاکرات در خصوص انجام مذاکرات صلح میان گروه های مختلف سوری و از سرگیری مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطین است.

هر دو مساله مورد بحث میان جان کری و مقام های مسقط احتمالا زمانی انجام می شود که وزیر امور خارجه آمریکا با سلطان قابوس بن سعید، پادشاه عمان دیدار کند.

یکی دیگر از مقام های ارشد وزارت امور خارجه آمریکا افزود: این اقدام در اصل یک فرصت برای همکاری میان آمریکا و یکی از مهمترین متحدان این کشور، عمان است. عمان بازیگر اصلی در خصوص سوریه محسوب نمی شود اما به عنوان یکی از کشورهای مهم در خلیج فارس گمان می کنم که این امر خوب است تا به دیدگاه های پادشاه این کشور در خصوص اوضاع منطقه گوش بسپاریم.

جان کری قرار است فردا با مقام های ارشد کشورهای غربی و عربی که از اپوزیسیون سوریه حمایت می کنند دیدار کرده و درباره چگونگی کشاندن آنها بر سر میز مذاکره به بحث بنشیند.

یکی از مقام های آمریکایی همچنین اعلام کرد: عمان اخیرا دومین یگان از جت های اف 16 را خریداری کرده و این روند راهی برای تداوم روابط میان واشنگتن و مسقط در زمینه دفاعی است.

مقام های آمریکایی گفته اند که قرارداد تامین 12 جت جنگنده اف 16 در سال 2011 میلادی امضا شد و قرار است این تعداد جت در سال 2014 به این کشور تحویل داده شود.

کلید واژه ها: عمان آمریکا ارشد امور خارجه آمریکا جان کری کمپانی


نظر شما :