مسکن مهر ونزوئلا قسطی می شود

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۴:۰۲ کد : ۱۹۱۶۳۰۱ سرخط اخبار
'نیکلاس مادورو' رییس جمهوری ونزوئلا از شهروندان کشورش خواست به منظور تداوم برنامه ساخت خانه های دولتی که شبیه مسکن مهر در ایران است، در تامین هزینه های آن سهیم شوند.
 
به گزارش ایرنا، مادورو در مراسم تحویل دهها واحد مسکونی دولتی طرح 'ماموریت بزرگ مسکن ونزوئلا' در شهر 'باریناس' زادگاه 'هوگو چاوز' رییس جمهوری فقید این کشور آمریکای جنوبی گفت:' پایداری برنامه مسکن دولتی مشروط به آن است که افرادی که آنها را دریافت می کنند، پولی هم پرداخت کنند.' 
 
روزنامه 'ال پاییس' اسپانیا که امروز جمعه این خبر را منتشر کرد، خاطرنشان کرد که دولت مادورو به رغم داشتن درآمدهای نفتی، در ماههای اخیر با مشکلاتی در تامین بودجه عمومی روبرو شده است. 
 
بر اساس این گزارش، وی گفت:' سوال اصلی این است که چگونه می توانیم هزینه ها و سرمایه گذاری ها برای ساخت مسکن را درسال های آینده تامین کنیم؟ آیا با معجزه می شود این کار را کرد؟!' 
 
بنا به گزارشها، ونزوئلا از سالهاپیش از مشکل بزرگی به نام کمبود مسکن رنج می برد و بروز برخی فجایع طبیعی نظیر سیل و طوفان نیز به آن دامن زده است. در چنین شرایطی، چاوز در چارچوب تحقق آرمانهای انقلاب بولیواری خود برای رسیدگی به نیازهای اقشار محروم جامعه و استقرار عدالت در کشور، دستور اجرای طرح 'ماموریت بزرگ مسکن' را صادر کرد. 
 
بر اساس آمارهای رسمی ، در چارچوب اجرای این طرح، تاکنون ۳۸۱ هزار واحد مسکونی تحویل خانواده های بی بضاعت در ونزوئلا شده و مادورو نیز وعده داده است تا پایان دوران ریاست جمهوری خود در سال ۲۰۱۹ میلادی این رقم را به سه میلیون واحد مسکونی خواهد رساند. 
دولت چاوز هنگام آغاز این طرح دستور داد در هر زمینی در شهر های کشور که اشغال نبود، ساختمان سازی شود و از آن پس، این خانه ها که اغلب به همه وسایل و امکانات اولیه زندگی مجهز هستند، بدون هیچ هزینه ای به خانواده های نیازمند اعطا می شود. 
 
دولت چاوز برای اجرای این ماموریت، از شرکتهای متخصص در کشورهای دوست خود یاری خواست و در همین راستا، چندین شرکت بزرگ ایرانی از جمله 'کیسون ' و شرکتهای چینی نظیر 'سیتیک' به ساخت واحدهای مسکونی انبوه در ونزوئلا روی آوردند. 
 
این روند همچنان با قدرت ادامه دارد و مادورو هم وعده داده است با سرعت و شتاب بیشتری به ساخت خانه های دولتی انبوه برای مردم روی خواهد آورد. 
 
با این حال، مشکلات بودجه ای موجب شده است او در صدد تغییراتی در اجرای این طرح بیفتد. 
او روز گذشته گفت:' هرچند هنوز هیچکس حتی نیم بولیوار (واحد پول ونزوئلا) برای این خانه ها پرداخت نمی کند اما باید هزینه ها را بین همه تقسیم کنیم و مردم نیز در پیشبرد این طرح به دولت کمک کنند.' 
 
به نوشته ال پاییس، سخنان مادورو تنها به ساکنان خانه های دولتی اختصاص نداشت چون او چند ساعت بعد در همان منطقه در دیداری که با تولیدکنندگان کشاورزی داشت، اظهارداشت: 'ما وام های بسیاری برای کشاورزی و تولید مواد غذایی داده ایم اما بسیاری از آنها پولی پرداخت نمی کنند. هرچند می شود درک کرد که برخی نتوانند آن را پرداخت کنند اما منصفانه نیست هیچکس آن را برنگرداند' . 
 
به نوشته ال پاییس، دولت ونزوئلا اکنون با ۲۰ درصد کسری بودجه مواجه است و کمبود ارز برای واردات، موجب افزایش تورم و کمبود کالاهای اساسی در این کشور امریکای جنوبی شده است. 
بر اساس این گزارش، مادورو توضیحی در باره جزییات بازپرداخت وامهای اعطایی به کشاورزان یا واگذاری خانه های دولتی به مردم نکرد اما خاطرنشان ساخت: مبالغی که باید پرداخت شود، بر اساس 'شیوه ای عادلانه' و 'متناسب با توانایی اقتصادی' هر خانواده محاسبه خواهد شد. 
 
روزنامه اسپانیایی خاطرنشان کرد: ساکنان خانه های ساخته شده دولتی در ونزوئلا که آن را به صورت رایگان دریافت می کنند، اکنون فقط یک برگه دارند که نشان می دهد این خانه به آنها اعطا شده است اما حق خرید و فروش آن را ندارند ولی برخی پیش بینی می کنند دولت مادورو احتمالا در قبال دریافت اقساط، سند این املاک و اجازه خرید و فروش آنها را نیز در دوره ای معین به ساکنانش بدهد. 
 

با این حال، رییس جمهوری ونزوئلا تاکنون در این زمینه صحبتی نکرده است

کلید واژه ها: مادورو ونزوئلا می مسکن خانه های دولتی مسکونی


نظر شما :