دیلی استار تحلیل کرد

هاشمی؛ پراگماتیستی به دنبال حل مشکلات

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۱۶۲۳۲ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی سهم دیپلماسی در انتخابات
در دوره 8 ساله ریاست جمهوری احمدی نژاد، تحریم های سنگینی علیه ایران اعمال شد و اکنون دیدگاه تجربی رفسنجانی می تواند نوشدارویی باشد که ایران به آن نیاز دارد.
هاشمی؛  پراگماتیستی به دنبال حل مشکلات

دیپلماسی ایرانی: علی اکبر هاشمی رفسنجانی که به عنوان یک چهره سیاسی شناخته شده سابقه ای طولانی در انقلاب اسلامی دارد، اکنون برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده است.عده اندکی در ایران مدرن از نفوذ این روحانی 78 ساله برخوردارند که در سال های اخیر به واسطه برخی جهت گیری ها با ایزوله سیاسی مواجه شده است.

به گزارش دیلی استار، در دوره 8 ساله ریاست جمهوری احمدی نژاد، تحریم های سنگینی علیه ایران اعمال شد و اکنون دیدگاه تجربی رفسنجانی می تواند نوشدارویی باشد که ایران به آن نیاز دارد.

شائول بخاش، از دانشگاه جورج مسون در ویرجینیا، بر این باور است که رفسنجانی علاوه بریک  چهره پراگماتیست، یک حل کننده مشکل است. او به دنبال راه هایی برای انجام کارهاست. به گفته وی، در صورتی که رفسنجانی پیروز انتخابات باشد و مجوز مقام معظم رهبری را دریافت کند، به سرعت در جهت مذاکره مستقیم با آمریکا، تعدیل تحریم ها ، به کارگیری سیاست خارجی معتدل و فراهم آوردن زمینه برای سرمایه گذاری خارجی اقدام می کند.  

این در حالی است که حضور هاشمی، نگرانی هایی را در رقابتی که گمان می رفت بین محافظه کاران باشد، ایجاد کرده است. او می تواند شانس اصول گرایان را کاهش دهد. صادق زیباکلام، استاد دانشگاه تهران در این زمینه اظهار داشت: اصولگرایان با توجه به حضور هاشمی دچار مشکل جدی می شوند. هاشمی همچنین جبهه اصلاحات را نمایندگی می کند.

رفسنجانی علاوه بریک  چهره پراگماتیست، یک حل کننده مشکل است. او به دنبال راه هایی برای انجام کارهاست. به گفته وی، در صورتی که رفسنجانی پیروز انتخابات باشد و مجوز مقام معظم رهبری را دریافت کند، به سرعت در جهت مذاکره مستقیم با آمریکا، تعدیل تحریم ها ، به کارگیری سیاست خارجی معتدل و فراهم آوردن زمینه برای سرمایه گذاری خارجی اقدام می کند.

 

هاشمی هفته قبل از نام نویسی در انتخابات اعلام کرد بدون مجوز رهبری در انتخابات ریاست جمهوری نامزد نمی شود. تحلیلگران می گویند حضور دقیقه نودی هاشمی نیز احتمالا با موافقت مقام معظم رهبری بوده است.

برخی با اشاره به نقش محوری هاشمی در برگزاری کنفرانس جنبش عدم تعهد در تهران و همچنین حضور هاشمی در کنار مقام معظم رهبری در ملاقات با دبیر کل سازمان ملل، می گویند این نشانه هایی از هموار کردن مسیر هاشمی برای شرکت در انتخابات به شمار می رود. از سوی دیگر کارشناسان پیش بینی می کنند بسیاری از رای دهندگان که در انتخابات 84 با هاشمی قهر کردند و بستر روی کار آمدن احمدی نژاد را فراهم کردند، در انتخابات 24 خرداد، رای خود را به نفع هاشمی در صندوق می اندازند.

ریچارد دالتون، سفیر انگلیس در ایران در سال های 2003 تا 2006، می گوید، رفسنجانی تیم بهتری در مقایسه با احمدی نژاد برای پیشرفت امور خواهد داشت. در صورت روی کارآمدن هاشمی، مدیریت مالی بهتر خواهد بود، هرچند که مشکلات ساختاری اقتصادی ایران به قوت خود باقی است.

 

رفسنجانی معتقد است که اصلاحات به نفع ایران اسلامی است. ناظران می گویند هرچند هاشمی در چهار سال گذشته در صحنه نبود اما هیچگاه از قدرت دست نکشید. هاشمی که به عنوان یکی از قطب های انقلاب شناخته می شود، با سیاست های پراگماتیک خود، شامل آزادسازی اقتصادی و روابط بهتر با غرب، حامیان زیادی دارد. او یکی از منتقدان احمدی نژاد است و می گوید کشور در بحران قرار دارد.

ریچارد دالتون، سفیر انگلیس در ایران در سال های 2003 تا 2006، می گوید، رفسنجانی تیم بهتری در مقایسه با احمدی نژاد برای پیشرفت امور خواهد داشت. در صورت روی کارآمدن هاشمی، مدیریت مالی بهتر خواهد بود، هرچند که مشکلات ساختاری اقتصادی ایران به قوت خود باقی است.

این در حالی است که با اعلام کاندیداتوری هاشمی، پروژه تلاش برای حذف وی کلید خورده و روز چهارشنبه جمعی 100 نفره از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه ای به شورای نگهبان خواستار رد صلاحیت وی شدند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: هاشمی رفسنجانی احمدی نژاد انتخابات ریاست جمهوری


( ۱ )

نظر شما :