گزارش رسانه های خارجی از واکنش ها به کاندیداهای دقیقه 90

مخالفان، هاشمی را هدف گرفتند

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۷:۲۸ کد : ۱۹۱۶۱۲۹ ترجمه برگزیده سهم دیپلماسی در انتخابات
اسفندیار رحیم مشایی، مرد منتخب محمود احمدی نژاد و علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور اسبق، با نام نویسی در انتخابات ریاست جمهوری مخالفان خود را در حیرت و ناباوری فرو بردند. اکنون هاشمی و مشایی با انتقادهای تندی از سوی فرماندهان سپاه؛ نیروهای امنیتی، مجلس شورای اسلامی و سیستم قضایی مواجه هستند.
مخالفان، هاشمی را هدف گرفتند

دیپلماسی ایرانی: یک روز پس از نام نویسی دقیقه نودی دو چهره جنجالی در انتخابات ریاست جمهوری ایران، منتقدان با خشم به این اعلام کاندیداتوری واکنش نشان داده و پیش بینی می کنند یا آنها اجازه ورود به گردونه رقابت های انتخاباتی را نخواهند داشت یا اینکه در صورت ورود، شکست می خوردند.

به گزارش نیویورک تایمز، اسفندیار رحیم مشایی، مرد منتخب محمود احمدی نژاد و علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور اسبق، با نام نویسی در انتخابات ریاست جمهوری مخالفان خود را در حیرت و ناباوری فرو بردند. اکنون هاشمی و مشایی با انتقادهای تندی از سوی فرماندهان سپاه؛ نیروهای امنیتی، مجلس شورای اسلامی و سیستم قضایی مواجه هستند.

مهدی طائب روحانی بانفوذ در سپاه پاسداران در گف و گو با فارس هاشمی را چهره ای غیر محبوب ، مسن و شکست خورده توصیف می کند. مشایی نیز به گفته وی ثبت نام کرده تا آرا را تخریب کند یا اینکه زمینه اغتشاش را فراهم کند.

شورای نگهبان که تا 10 روز دیگر باید نتیجه تایید صلاحیت ها را اعلام کند، اکنون احمدی نژاد را به دلیل تخلف انتخاباتی به سیستم قضایی معرفی کرده است. شورای نگهبان می گوید رئیس جمهور نباید در زمان ثبت نام مشایی، وی را همراهی می کرد.

این در حالی است که روزنامه کیهان رفسنجانی و مشایی را به تلاش پنهان برای ایجاد جنجال در صورت رد صلاحیت از سوی شورای نگهبان متهم کرده است. از سوی دیگر حضور دیرهنگام این دو کاندیدا در انتخابات ریاست جمهوری، توجه ها را از نامزد هایی مانند علی اکبر ولایتی، سعید جلیلی و محمد باقر قالیباف منحرف کرد. ولایتی که مشاور مقام معظم رهبری و دانش آموخته دانشگاه جان هاپکینگز است، تنها کاندیدایی است که طرحی 26 صفحه ای برای حل مشکلات اقتصادی و برقراری روابط با جهان خارج ارایه داده است. به گفته وی، کشور به ثبات نیاز دارد.

حضور دیرهنگام این دو کاندیدا در انتخابات ریاست جمهوری، توجه ها را از نامزد هایی مانند علی اکبر ولایتی، سعید جلیلی و محمد باقر قالیباف منحرف کرد.

رفسنجانی نیز که از سال  1989 تا 1997، رئیس جمهور ایران بوده، حامیان بانفوذی دارد. محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین، از پشتیبان او به شمار می رود. گروه های دیگری نیز رفسنجانی را ترغیب به حضور در انتخابات کرده اند و وی در وب سایت خود اعلام کرده که پس از ماه ها رایزنی، سرانجام آبرو و اعتبار خود را در دست گرفته و برای انتخابات ثبت نام کرده است.

رویترز نیز در گزارشی تحلیلی، به سابقه مخالفت مقام معظم رهبری با معاون اولی مشایی اشاره می کند. به گزارش این خبرگزاری انگلیسی، در صورتی که مشایی تایید صلاحیت شود، انتخابات 24 خرداد سه قطبی خواهد شد. یک قطب مشایی، قطب دیگر رفسنجانی و قطب سوم نیز یکی از کاندیداهای ائتلاف1+2 یا سعید جلیلی خواهد بود.  فریده فرحی، تحلیلگر امور ایران در دانشگاه هاوایی می گوید، رفسنجانی چالشی برای انتخابات ایجاد کرده است.

در صورتی که مشایی تایید صلاحیت شود، انتخابات 24 خرداد سه قطبی خواهد شد. یک قطب مشایی، قطب دیگر رفسنجانی و قطب سوم نیز یکی از کاندیداهای ائتلاف1+2 یا سعید جلیلی خواهد بود.

رفسنجانی به عنوان یک رئیس جمهور پراگماتیک در دو دور ریاست جمهوری تلاش کرد روابط با کشورهای منطقه را تقویت کرده و اقتصاد آزاد ایجاد کند که برخی انتقادها از سوی محافظه کاران را به همراه داشت. از سوی دیگر منتقدان هاشمی می کوشند ثروت او را به عنوان یک نقطه ضعف برای تضعیف هاشمی، هدف بگیرند. به این ترتیب انتظار می رود در روزهای آتی بمباران هاشمی از سوی محافظه کاران و بخشی از بدنه سپاه آغاز شود.

تایید صلاحیت مشایی نیز موضوعی است که تحلیلگران در گفت و گو با رویترز آن را بعید می دانند. اما درصورت رد صلاحیت وی، پیش بینی رفتار احمدی نژاد دشوار خواهد بود. برخی این پرسش را مطرح می کنند که آیا در این صورت، رئیس جمهور تهدید های چند ماه گذشته را عملی خواهد کرد و برخی اطلاعات محرمانه را فاش می کند؟

در صورتی که این تهدید ها عملی نشود، برخی امکان ائتلاف یا معامله احمدی نژاد و تیم اش را مطرح می کنند. در مقابل گروهی دیگر اعتقاد دارند که بازی نهایی بین رفسنجانی و جلیلی خواهد بود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/ 10

انتشار اولیه: دوشنبه 23 اردیبهشت 1392/ باز انتشار: جمعه 27 اردیبهشت 1392

کلید واژه ها: مشایی هاشمی رفسنجانی صلاحیت جلیلی انتخابات ریاست جمهوری


نظر شما :