رویترز:صادرات نفت ایران ادامه دارد

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۲۲:۳۸ کد : ۱۹۱۵۹۹۴ سرخط اخبار

 رویترز به نقل از اطلاعات کشتیرانی و منابع صنعتی گزارش داد که ایران با وجود تحریم های غرب و از یک بندر در اندونزی برای تداوم فروش نفت به خریداران آسیایی استفاده می کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رویترز گزارش داد که دو نفتکش ایرانی بسیار بزرگ که قابلیت حمل دو میلیون شبکه را دارند، در ماه آوریل به جزیره باتام سفر کردند و پس از آن به چین رفتند.

یک تحلیلگر شرکت مشاوره انرژی اف جی ای در این باره گفت: ایران در چند ماه اخیر از این استراتژی استفاده کرده است. این استراتژی بردن نفت خام به جزایری در آسیا و فروش آن از آن جاست. فروش نفت یکی از منابع اصلی درآمد ایران است، بنابراین برای آن ها خیلی مهم است که تا جایی که می توانند نفت را بفروشند.

جزیره باتام در فاصله 20 کیلومتری سواحل جنوبی سنگاپور قرار دارد و به گفته منابع صنعت نفت و تاجران نفتی، قبل از سال گذشته، نفتکش های ایرانی به ندرت به آنجا نفت می بردند.

یک مقام وابسته به یک شرکت نفت بین المللی که خواست نامش فاش نشود، گفت: من فکر می کنم نفت خام از باتام به چین یا جاهای دیگر فرستاده می شود. ایرانی ها یا می توانند نفت را در آن جا نگه دارند و یا آن را داخل زمین قرار دهند.

رویترز گزارش داد که ایران برای حفظ صادرات نفتی اش در گذشته نیز نفت خود را از طریق جزایر ارسال کرده است. برای مثال در ماه سپتامبر ایران نفتش را در جزیره لابوآن جمع کرده و سپس آن را به مقصدهای دیگر فرستاده بود.

یک منبع صنعت کشتیرانی آشنا با حرکات کشتی های ایرانی گفت: آن ها در گذشته از جزیره لابوآن در مالزی استفاده کرده اند، پس دلیلی ندارد از جزیره باتام به عنوان پایگاه شان استفاده نکنند، زیرا از نظر تحریم ها مانعی سرراه شان وجود ندارد. این کار برای دلالان در غرب و یا اکثر مالکان کشتی ها خالی از ریسک نیست ولی تجارتی است که در هر صورت ادامه دارد.

کلید واژه ها: جزیره باتام


نظر شما :