اختلافات اعراب بر سر سوریه بالا گرفت

قهر امیر قطر با پادشاه اردن

۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۹۱۵۵۰۳ اخبار اصلی خاورمیانه
پادشاه اردن گفت: «همچنان با گزینه نظامی علیه سوریه مخالف هستم و همچنان پافشاری می‌کنم که اردن طرفی در هیچ مواجهه نظامی نباشد.»
قهر امیر قطر با پادشاه اردن

دپیلماسی ایرانی: منابع رسمی سوری گفتند که ظرف 48 ساعت گذشته تحولات ناگهانی ای در مرزهای اردن و سوریه رخ داده و جهادی های مسلح تحرکات تازه ای را در این مناطق انجام داده اند.به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، این در حالی است که اردن رسما اعلام کرده است به هیچ وجه طرفی از جنگ خارجی علیه سوریه نخواهد بود و سناریوی نظامی برای سرنگونی اسد را نمی پذیرد.

منابع آگاه می گویند که ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن که در واشنگتن است، شخصا از باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا خواسته است که سناریوی جنگ علیه اسد را پیش نبرد و از دخالت نظامی در این کشور اجتناب کند.

این تقاضا زمانی مطرح می شود که روابط دمشق و امان به طور فزاینده ای به تنش کشیده شده است و بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه اردن را رسما متهم کرد که جهادی های تندرو را در خاک خود آموزش می دهد و به سوریه روانه می کند.

طاهر مصری، رئیس مجلس سنای اردن نیز نسبت به حوادث جاری در سوریه هشدار داده و گفته که آن چه در منطقه رخ می دهد نشان از حرکت به سمت تنشی بی سابقه است که می تواند منطقه را به آینده ای نامعلوم بکشاند.

خبرگزاری سانا شنبه شب گزارش داد که ارتش سوریه جلوی اعزام ده ها خودروی حامل سلاح که از اردن به سوریه آمده بودند را گرفته است و با تروریست هایی که تلاش داشته اند این خودروها را به سوریه منتقل کنند، درگیری مسلحانه داشته است. این خبرگزاری تاکید کرده است که ارتش سوریه توانسته این خودروها را به کنترل خود در آورد. به گفته این خبرگزاری این خودروها نه از گذرگاه رسمی بلکه از مناطق "مرده" مرزی وارد سوریه شده بودند.

در همین رابطه منابع خبری گزارش می دهند که سلاح هایی که توسط ارتش سوریه ضبط شده است، سلاح های امریکایی و بریتانیایی هستند که بنا بوده به مخالفان سوری تحویل داده شود. به گفته این منابع حکومت سوریه به این دلیل به این نقطه مناطق مرده مرزی می گوید چرا که این گذرگاه ها کاملا از اختیار دولت اردن خارج شده و به کنترل امریکایی ها در آمده است.

مقام های اردنی تاکید دارند که بگویند به هیچ وجه سناریویی برای جنگ با سوریه وجود ندارد و همکاری های نظامی اردن و امریکا در چارچوب توافقات نظامی دو جانبه است.

به نظر می رسد که بر خلاف آن چه در رسانه ها در بوغ و کرنا می شود غربی ها به ویژه امریکایی ها قصد دارند سناریوی دخالت نظامی در سوریه را که این روزها بیش از پیش مطرح شده است، باز هم به تعویق بیندازند. در همین رابطه مقام های اردنی تاکید دارند که بگویند به هیچ وجه سناریویی برای جنگ با سوریه وجود ندارد و همکاری های نظامی اردن و امریکا در چارچوب توافقات نظامی دو جانبه است. ‍ژنرال مشعل الزبن، رئیس ستاد ارتش اردن در واشنگتن به خبرنگاران گفت: «به هیچ وجه سناریویی برای دخالت نظامی در سوریه مطرح نیست و نیروهای نظامی اردنی مستقر در مرزها تنها مشغول خدمات رسانی و کمک به پناهندگان سوری هستند.»

امیر قطر که دقیقا در همان هتلی که پادشاه اردن در آن اقامت داشته، اقامت دارد از ملاقات با پادشاه اردن خودداری کرده و حتی زمانی که در کنگره با وی هم زمان حضور داشت نیز حاضر نشد با او دیدار کند.

این مساله محور اصلی گفت وگوهای چهل دقیقه ای ملک عبدالله و هیئت همراه او با مقام های امریکایی و شخص باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا در شامگاه جمعه بوده است. وی در این دیدار تاکید کرد، همچنان با گزینه نظامی علیه سوریه مخالف هستم و همچنان پافشاری می کنم که اردن طرفی در هیچ مواجهه نظامی نباشد.

جدیت پادشاه اردن در رد حمله نظامی به سوریه باعث کدورت امیر قطر از وی شده است. امیر قطر که دقیقا در همان هتلی که پادشاه اردن در آن اقامت داشته، اقامت دارد از ملاقات با پادشاه اردن خودداری کرده و حتی زمانی که در کنگره با وی هم زمان حضور داشت نیز حاضر نشد با او دیدار کند.

روزنامه الرای، چاپ اردن در تحلیل این واقعه نوشت که مقام های عربی در برابر سناریوی حمله نظامی به سوریه دچار اختلافات شدید شده اند و به دو دسته موافق و مخالف تقسیم شده اند. قطر و عربستان طرفدار حمله نظامی هستند و به شدت از آن دفاع می کنند در حالی که برخی کشورهای عربی از جمله اردن به شدت با گزینه نظامی مخالف هستند و معتقدند که بحران سوریه باید تنها از راه حل های سیاسی حل و فصل شود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: سوریه اردن پادشاه اردن


نظر شما :