ولایتی: اگر هسته‌ای باشیم و قطعنامه نگیریم هنر است

۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۳:۱۷ کد : ۱۹۱۵۴۷۳ سرخط اخبار سهم دیپلماسی در انتخابات
ولایتی: اگر هسته‌ای باشیم و قطعنامه نگیریم هنر است
نامزد دهمین انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه تحریم را هم می توان تدبیر کرد، گفت: باید تنش زدایی با همسایگان ایران از اولویت های درجه یک سیاست خارجی ایران باشد.

به گزارش خبرنگار مهر علی اکبر ولایتی در جلسه تجدید دیدار انجمن شرکت های ساختمانی با اشاره به بیوگرافی خود اظهار داشت: بنده در 4 تیرماه 1324 در رستم آباد شمیران به دنیا آمدم و در سال 1343 با رتبه چهل و نهم به عنوان دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران پذیرفته شدم.

وی با اشاره به اینکه یکی از دلایل انتخاب رشته تخصصی اطفال حضور دکتر محمد قریب در این رشته بود، گفت: پس از اتمام تخصص برای تخصص بیماری های عفونی به دانشگاه هاپکینز آمریکا رفتم و هم اکنون هم به عنوان استاد تمام و استاد ممتاز دانشگاه شهید بهشتی با رتبه 29 فعالیت می کنم.

وی با بیان اینکه 120 مقاله ISI از بنده به چاپ رسیده است، اظهار داشت: افتخار دارم که 16 سال در وزارت امور خارجه فعالیت داشتم و روزگار بسیار حساس و سنگین جنگ را اداره می کردم.

ولایتی تصریح کرد: در طول جنگ با تمام مشکلاتی که وجود داشت با همت دکتر شمس اردکانی توانستیم پس از 200 سال که بر اثر هر جنگی یک منطقه از ایران جدا می شد خاکی از ایران به دشمن واگذار نشود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری دهم با بیان اینکه در زمان امضای قطعنامه 598 در حالی که 60 هزار اسیر داشتیم اما از خاک ایران عقب نشینی نکردیم، تصریح کرد: سرانجام هم مطابق با قرارداد 1913 در استانبول نیمی از اروندرود متعلق به ما باقی ماند و مرز میان ایران و عراق شد.

وی با اشاره به اینکه انجمن شرکت های ساختمانی، موفق ترین، موثرترین و کاربردی ترین مجموعه کارهای زیربنایی را ایجاد کرده است، گفت: 300 شغل اجرایی به این انجمن متصل هستند و تعداد افرادی که در این مجموعه ساختمان سازی اشتغال دارند در حدود 20 درصد تولید شغل است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه مجموعه کارهای ساختمانی نمی تواند دولتی باشد، اظهار داشت: کار دولت نظارت بر امور است و همانطور که در دوره های قبلی و با طراحی اصل 44 قانون اساسی بر این امر تاکید کردیم و هزاران نفر ساعت کار شد تا این قانون نوشته شود.

وی گفت: با توجه به چشم انداز 20 ساله قرار بود که در سال 1404 در حوزه های مختلف کشور اول منطقه باشیم و این ظرفیت در کشور وجود دارد.

ولایتی با اشاره به مقالات منتشر شده در دوره قبل از انقلاب اظهار داشت: قبل از انقلاب مقالات ISI کمتر از یک هزار بود اما الان به 34 هزار مقاله در سال رسیده است که مقام اول منطقه را در این خصوص داریم.

عضو ائتلاف پیشرفت با تاکید بر اینکه در حوزه سیاسی حرف اول را در منطقه می زنیم، بیان کرد: میزان نفوذ یک کشور در کشورهای دیگر نشانگر قدرت سیاسی کشور است که میزان تاثیرگذاری ما در منطقه و در صحنه بین المللی این موضوع را نشان می دهد که در منطقه قدرت داریم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر هیچ یک از مسائل مهم منطقه بدون دخالت ایران حل شدنی نیست و اگر جامعه جهانی قصد داشته باشد بحرانهای سوریه ، فلسطین، افغانستان ، آسیای میانه و دیگر کشورها را برطرف کند بدون دخالت موثر ایران نمی تواند.

مشاور مقام معظم رهبری با انتقاد از اینکه در حوزه اقتصادی به این مقام دست پیدا نکرده ایم، گفت: در کشور توان این وجود دارد که در حوزه اقتصادی هم به رتبه اول برسیم و عقب ماندگی را جبران کنیم کافی است که مردم را آزاد بگذاریم تا کارهای خودشان را بکنند.

ولایتی با بیان اینکه برخی از کشورها شرایط و موقعیت کشور ما را ندارند اما پیشرفت زیادی داشته اند، گفت: ظرفیت انسانی بالایی در دانشگاهها داریم و تعداد دانشجویان ما از 200 هزار نفر در قبل از انقلاب به 4 میلیون نفر رسیده است که نشان دهنده شوق مردم برای تحصیل است.

وی بااشاره به اینکه ما در دنیا کمتر کشوری داریم که این مقدار رغبت برای تحصیلات وجود داشته باشد گفت: اصرار مردم برای تحصیل باعث شد که تعداد دانشگاهها در کشور افزایش پیدا کند و دانشگاههای جدیدی تاسیس شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در حوزه تمدن کارهای مختلفی انجام داده ایم خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به تمدن ایرانی – اسلامی  اشاره کنیم معماری ایران است که انواع علوم ، تکنولوژی های بکار رفته در آن در مورد چند قرن حرف اول را در جهان می زد.

وی  با اشاره به معماری مسجد شیخ لطف الله اظهار داشت: مجموعه بناهای تاریخی اصفهان بدون تردید زیباترین در تمام دنیاست که این حاصل کار معماران ایرانی است و معماری نماد زیبای ساختمان سازی و تبلور تمدن کشور ماست.

توسعه ترانزیت و صادرات خدمات فنی مهندسی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به وجود 15 کشور همسایه برای ایران اظهار داشت: ما می توانیم علاوه بر کارهای ساختمانی داخل کشور، در این کشورها هم ساختمان سازی، حمل و نقل و موضوعات مرتبط با گاز، نفت و الکتریسته را انجام دهیم و حتی از حوزه ترانزیت بیشتر از نفت درآمد داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه راه اندازی راه آهن چابهار تا سن پطرزبورگ مورد علاقه کشور روسیه است گفت: آنها علاقه مندند تا به این وسیله کشورهای آسیای میانه را به جنوب شرق ایران متصل کنند که این امر می تواند  وضعیت اقتصادی در شرق ایران را بهبود ببخشد.

ولایتی با بیان اینکه اگر لوله  گاز را را دور ایران بکشیم سلطان گاز در دنیا می شویم گفت: این موقعیت را تنها ایران در جهان دارد و دیگر کشورها امکان چنین استخراج گازی را ندارند.

وی  با اشاره به اینکه می توان الکتریسته ارزان را از تاجیکستان به عراق ترانزیت کرد افزود: بااستفاده از توسعه ریل، جاده و سد سازی به توسعه زیادی در بخش اقتصادی می رسیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری دهم با تاکید صادرات خدمات فنی مهندسی به کشورهای دیگر اظهار داشت: در زمان وزارت بنده در امور خارجه، بسیار اصرار داشتم که سازنده های ما در آسیای مرکزی و قفقاز فعالیت کنند اما مشکل اصلی آنها عدم حمایت دولت برای پشتوانه صادرات کالا بود زیرا دولت باید برگشت پول آنها را تضمین کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: این یک نقص بزرگ است و باید از کارهای ساخت و ساز در کشورهای دیگر حمایت شود و پیمانکار اطمینان داشته باشد که پولش را پس می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ و تمدن اسلام و ایران از طریق تجار و عرفای ایرانی به دنیا صادر شد، افزود: اگر بتوانیم امکانات صادرات خدمات فنی و مهندسی را به کشورهای دیگر با پرسنل کارآمد و کارآزموده تضمین کنیم و کار را به دست مردم بسپاریم به تعهدات خود در این زمینه عمل کرده ایم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری دهم بااشاره به عدم ثبات در قیمت ها و زیان وارده به بخش خصوصی اظهار داشت: ممکن است شرکت هایی قرارداد بسته باشند اما به دلیل نوسان نرخها هزینه آنها دوبرابر شده باشد اما نمی توان همه اینها را به دلیل  تحریم دانست بلکه به دلیل تدبیر هم هست.

ولایتی با تاکید بر اینکه تحریم را هم می توان تدبیر کرد، گفت: همان گونه که در دوران جنگ، کشورهای خارجی حتی از فروش وانت و سیم خاردار به ما جلوگیری می کردند اما ما کار را پیش بردیم بنابراین می توان با تدبیر تحریم ها را هم از میان برداشت.

وی افزود: نباید اجازه دهیم که سرمایه گذار زمین گیر شود زیرا این موضوع به ضرر کشور است و می توان از بروز این اتفاقات جلوگیری کرد.

عضو ائتلاف پیشرفت در پاسخ به سئوال یکی از مدیران شرکت های ساختمانی در خصوص سیاست وی در قبال بخش خصوصی و تخصیص منابع به این بخش اظهار داشت: بنابر اصل 44 قانون اساسی تمامی اقدامات توسط بخش خصوصی انجام می گیرد بنابراین با تشکیل کمیسیونها در مجلس و دولت می توان از این لایحه برای بخش اقتصادی استفاده کرد و با استفاده از خرد جمعی برنامه ای ریخته شود که به نفع بخش خصوصی باشد زیرا دولت تنها ناظر و تامین کننده منافع بخش خصوصی است.

ولایتی با بیان اینکه در تخصیص منابع اولویت بندی به هزینه های جاری ، دفاع ، بهداشت و آموزش است گفت: برای اجرای این نقشه ها از بخش خصوصی نیز استفاده می شود مانند بیمه که بجز بیمه مرکزی و چند شرکت بیمه مابقی شرکت ها باید خصوصی باشند نه به این معنا که از یک بخش دولتی به بخش دیگر دولتی بروند.

وی با انتقاد از اینکه نباید بودجه های بخش عمرانی به بخش جاری دستگاههای دولتی منتقل شود گفت: تعداد کارمندان دولتی باید کاهش یابد و با وجودی که از اوایل انقلاب کاهش کارمندان دولتی مد نظر بود اما هر ساله به تعداد آنها افزوده شد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری دهم تصریح کرد: گاهی 10 تا 15 درصد از بودجه تامین شده برای بخش عمران صرف این بخش نمی شود و حتی بخش خصوصی در حال حاضر چند هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است.

ولایتی در خصوص سئوالی در مورد برنامه هسته ای ایران در صورت انتخاب وی به عنوان رئیس جمهور بیان کرد: برنامه هسته ای قابل حل است بدون اینکه فناوری هسته ای را از دست بدهیم. در مورد تحریم ها نیز می توان کاری انجام داد که با در اختیار داشتن انرژی هسته ای صلح آمیز، تحریم هم نباشیم.

تنش زدایی اولویت سیاست خارجی

وی با انتقاد از دو جریانی که در خصوص انرژی هسته ای دچار افراط و تفریط هستند گفت: یک دسته از این افراد معتقدند که انرژی هسته ای را بدست نیاوریم تا قطعنامه شورای امنیت را نگیریم عده ای هم می گویند قطعنامه کاغذ پاره ای بیش نیست اما به اعتقاد بنده اگر هسته ای باشیم و قطعنامه نگیریم هنر است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری دهم با بیان اینکه اگر به زبان بین الملل آشنا نباشیم متوجه نخواهیم شد که آنها چه می گویند گفت: ما در دو نوبت زمان جنگ و در زمان پس از جنگ در کمیسیون حقوق بشر، آمریکا را شکست دادیم این در حالی بود که تمام صاحبان حق وتو در شورای امنیت از عراق حمایت می کردند اما ما با تصمیم همین شورا به تصویب رساندیم که صدام متجاوز است پس می توان انجام داد.

وزیر اسبق امور خارجه تصریح کرد: باید به زبان بین الملل سخن گفت و با شنیدن صحبت های آنها کار را به پیش برد زیرا تکنولوژی هسته ای از امتیازات بزرگ کشور است و باید آن را نگه داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که سیاست شما در بخش انرژی در میادین مشترک نفت و گاز چیست، گفت: یک زمانی آمریکا قانونی را تصویب کرد که هر کمپانی نباید بیش از 20 میلیون دلار در ایران سرمایه گذاری نفتی کند در غیر این صورت تحریم شود اما ما در همان زمان با توتال قرارداد بستیم و شرکت های پتروناس از مالزی و گازپروم از روسیه با توتال همکاری می کردند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری دهم با تاکید بر اینکه امنیت ملی ما در این است که رابطه خوبی را با همسایه ها داشته باشیم گفت: باید تنش زدایی با همسایگان ایران از اولویت های درجه یک سیاست خارجی ایران باشد.

ولایتی در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص اینکه با توجه به مشکلات اقتصادی چند ساله اخیر چه مدت طول می کشد تا به دوران اقتصادی زمان اصلاحات و سازندگی بازگردیم گفت: ما در کشور کمبود برنامه های توسعه نداریم و باید تنها برنامه های چشم انداز 20 ساله ، برنامه 5 ساله و قانون بودجه را اجرایی کنیم و با عزم و اراده جمعی و با تدبیر کشور را اداره کنیم.

 

کلید واژه ها: انتخابات ریاست جمهوری بخش خصوصی اقتصادی ریاست جمهوری با تاکید ریاست تحریم بر اینکه ریاست جمهوری دهم انتخابات ریاست جمهوری دهم تاکید بر تاکید بر اینکه با تاکید بر اینکه جمهوری دهم با تاکید بر کارهای به اینکه انقلاب ساختمانی تدبیر صادرات جمهوری دهم با دهم با دنیا انرژی دانشگاه اشاره به اینکه ریاست جمهوری دهم با با اشاره به اینکه گاز قطعنامه تمدن


نظر شما :