فتنه ای که عراق را در برگرفت

۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۸:۵۶ کد : ۱۹۱۵۳۸۴ سرخط اخبار

توطئه فتنه جویان در حویجه ، ارتش عراق را در مقابل مردم این کشور قرار داده است .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، رئیس فراکسیون " العراقیه " در مجلس عراق با ابراز نگرانی از حوادث اخیرحویجه تاکید کرد ، توطئه فتنه جویان در این شهر ، ارتش عراق را در مقابل مردم این کشور قرار داده است .

سلمان الجمیلی با بیان اینکه واقعیت اصلی تنها کشته و مجروح شدن صدها تن در حویجه نیست ، افزود : ماجراجویی فتنه جویان موجب شد جایگاه ارتش عراق در نگاه نیمی از مردم این کشور تنزل یابد .

این در حالی است که پیش از این مردم عراق از نقش ارتش در برقراری امنیت و ثبات در کشور استقبال می کردند .

بر این اساس نمی توان پیامدهای منفی عملکرد توطئه آمیز فتنه گران در ایجاد نا امنی در عراق را نادیده گرفت .

درگیری هایی سه شنبه بین نیروهای امنیتی و تظاهرات کنندگان حویجه در شمال عراق  به کشته شدن بیست و هفت تن منجر شد و در تلافی آن موجی از حملات را به راه انداخت که به کشته شدن بیست و هفت تن در همان روز انجامید.

حملات تلافی جویانه چهارشنبه ادامه یافت و به کشته شدن دوازده تن شامل نه تن از اعضای نیروهای امنیتی و سه فرد مسلح منجر شد.

درگیری های مرگبارتر در سلیمان بیک در شمال بغداد به وقوع پیوست که در آن افراد مسلح پنج نظامی را کشتند و پنج تن دیگرزخمی شدند.

افراد مسلح همچنین به یک مرکز ایست و بازرسی در خالص در شمال شرقی بغداد که در اختیار شبه نظامیان ضد القاعده قرار داشت حمله کردند.

به گفته یکی از مقامات پلیس  ، آنان چهار تن از اعضای گروه شبه نظامیان صحوه را کشتند و یکی دیگر از اعضای این گروه را زخمی کردند.

استانهای شمالی عراق که غالبا سنی نشین هستند ، از اواخر دسامبر گذشته شاهد برگزاری تظاهرات ضد دولتی هستند.

معترضان خواستار برکناری نوری المالکی ، نخست وزیر عراق و پایان « به حاشیه رانده شدن » اهل سنت هستند. البته این خواسته ای است که عربستان، قطر و ترکیه به آن دامن زده اند.

روز سه شنبه در درگیری ها بین تظاهرات کنندگان و نیروهای امنیتی در مجموع پنجاه و چهار تن کشته شدند. از آغاز تظاهرات در عراق این شدیدترین درگیری بین معترضان و نیروهای دولتی به شمار می رود.

کلید واژه ها: عراق تظاهرات فتنه


نظر شما :