بی‌اثر کردن تحریم‌ها هدف جبهه پایداری

۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۷ کد : ۱۹۱۵۲۷۹ سرخط اخبار

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، امیرحسین قاضی زاده سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی صبح امروز (دوشنبه) در اولین نشست خبری خود که در محل خبرگزاری فارس با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شد، با اشاره به آیه ای از قرآن کریم، اظهار داشت: روز گذشته اگر در کلام علامه مصباح دیده باشید، ایشان گفتند ارزشی ترین نیازی که انسان ها دارند و خداوند به خاطر آن اولیائش را فرستاده است تا یک نیاز نامتناهی آنها را تأمین کند، موضوع تربیت شدن و کمال انسان است و این به جزء با ملاک ارزش های دینی و اسلامی در ابعاد زندگی مادی و معنوی مقدور نیست.

وی افزود: اهتمام به نیاز نامتناهی انسان و انجام وظیفه برای اینکه برای او سعادت ابدی فراهم شود، به جز در جریان تشکیل حکومت عادله و خوب تجلی نمی یابد.

امیرحسین قاضی زاده در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: جبهه پایداری انقلاب اسلامی با همین هدف شکل گرفته است و تلاش می کند سیاست هایی که توسط ولایت ابلاغ می شود و برخاسته از احکام دین است را تبیین و تبدیل به برنامه کند، آن را توسعه دهد و برایش آدم تربیت کند؛ از یک طرف در کنار مردم قرار گیرد و به مردم مشورت دهد تا بتوانند جامعه، دولت و مجلسی را شکل دهند و در جایی که لازم بود جان فشانی و ایثار و استقامت اتفاق بیفتد، در خط مقدم مقاومت باشند.

*جبهه پایداری سعی می کند حضورش در انتخابات صرف معرفی یک گزینه نباشد

وی ادامه داد: جبهه پایداری در این دوره انتخابات ریاست جمهوری به یک جمع بندی رسیده که دلایل شاخص آن نیز روز گذشته در همایش اعلام شد.

قاضی زاده تصریح کرد: در جبهه پایداری سعی شده حضور در انتخابات به صرف معرفی یک گزینه نباشد، بلکه شعارها و برنامه های دولت در معرض دید رسانه ها و مردم قرار خواهد گرفت.

*باید در روش و منش انتخابات اخلاق اسلامی را رعایت کنیم

قاضی زاده با بیان اینکه باید در روش و منش انتخابات اخلاق اسلامی را رعایت کنیم، در پاسخ به این سؤال که آیا با توجه به کارنامه لنکرانی فردی اصلح تر از او در جبهه پایداری نبود و اینکه اگر جلیلی کاندیدا شود آیا نظر پایداری تغییر می کند، گفت: پایداری یک سیر را برای بررسی کاندیداهایش بر اساس معیارهای مشخص به عمل آورد.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه دولت آینده باید محسنات دولت فعلی را داشته و معایب آن را نداشته باشد، اظهار داشت: معمولا وقتی سخن از محسنات دولت می شود سراغ شخص رئیس جمهور و خصوصیاتش می روند. در حالی که جبهه پایداری با یک تحلیل سیستمی به دنبال این بود که چگونه می شود یک نفر با گفتمان انقلاب اسلامی و شعارهای انقلابی معایبی در کارش ایجاد شود.

سخنگوی جبهه پایداری ادامه داد: در این راستا به چند نقطه رسیدیم. ابتدا اینکه احکام اسلام نیاز به کانون های تفکر دارد تا تبدیل به برنامه اجرایی شود. یکی از مشکلاتی که در دولت دیدیم عدم وجود برنامه های منسجم، منطبق با آموزه های اسلامی بود. دولت مجبور بود به مدل های از پیش تعیین شده تن دهد.

قاضی زاده تاکید کرد: مسئله ما شخص رئیس جمهور نیست. ما باید ببینیم که رئیس جمهوری با چه برنامه ها، طرز تفکر و چه افرادی می آید. خیلی از اسامی که امروز مطرح می شود آدم های با اصول و عقاید اسلامی هستند. اما با چه نیرویی می خواهند وارد این حوزه شوند.

وی با بیان اینکه امروزه شاهد تقابل گفتمانی انقلاب اسلامی و تکنوکراسی هستیم، اظهار داشت: مهم نیست که رئیس جمهور آدم متدینی باشد یا خیر، مهم این است که در اداره کشور چه روابطی را ترویج می دهد. آیا در حوزه اقتصادی به مدل تکنوکراتی تن می دهد؟

قاضی زاده تاکید کرد: فرد مورد نظر اگر دارای ذات ارزشی الهی و دارای برنامه و تجربه باشد، یک نیروی گفتمانی صرف، بدون هیچ سابقه را نمی توان در این مکان قرار داد و باید توانمندی های اجرایی افراد معلوم شود.

سخنگوی جبهه پایداری با بیان اینکه آسیب بعدی دولت، عدم نظارت و نظارت پذیری بود، گفت: این در دو سطح است. در سطح کلان و قانونی کشور که نظارت مقام معظم رهبری و دستگاه های مندرج در قانون است و یکی هم نظارت معنوی بر افرادی است که گفتمان انقلاب اسلامی را پذیرفته اند و در دولت مشغولند.

قاضی زاده گفت: در این زمان به اشخاص پرداختیم که مثلا چه نهادهایی مثل حوزه و یا موسسه امام خمینی از آنها حمایت می کند و دوم اینکه آیا تیم مناسبی از افراد متخصص همراه خود دارد و سوم اینکه میزان تبعیت پذیری آنها از مقام معظم رهبری چه اندازه است؟

وی تاکید کرد: به عنوان مثال در دولت اتفاقی افتاد و حضرت آقا دستوری دادند و آن اتفاق ها افتاد و عده ای به حضرت آقا در خصوص آن نامه دادند و به خاطر آن نامه از دولت اخراج شدند، برخی دیگر از وزرا حاضر نشدند آن نامه را امضا کنند و هزینه تبعیت از کلام حضرت آقا را پرداخت کنند.

قاضی زاده ادامه داد: برخی نیز در صحنه برای مقابله با فتنه حاضر شدند و هزینه کردند که با این بررسی ها به سه نفر رسیدیم. سپس دو مسیر را طی کردیم. مسیر اول بررسی اولویت های شخصی از جمله ساده زیستی و مردمی بودن بود.

وی با بیان اینکه امروز نیاز به چهره ای داریم که دانش، توسعه علمی و فناوری را بفهمد، گفت: در این راستا رایزنی با این سه نفر را آغاز کردیم و از آنها پرسیدیم چه کسی حاضر است بیاید و هیچ کدام اعلام آمادگی نکردند.

سخنگوی جبهه پایداری خاطرنشان کرد: در شورای مرکزی فردی را به عنوان گزینه اصلح انتخاب کردیم و آن را به شورای فقها معرفی کردیم که این شورا آن فرد را دعوت کرد و به او اعلام کرد با توجه به این جمع بندی شما وظیفه دارید که بیایید. اما اگر فرد اصلح تری می شناسید آن را معرفی کنید.

وی افزود: آن کاندیدای اصلح شورای مرکزی با سه نفر دیگر که یک نفر آنها جزو گزینه های جبهه پایداری نبود، صحبت کرد و به آنها گفت که شما بیایید و هر سه نفر دعوت او را نپذیرفتند و اعلام کردند که فرد مناسب خود شما هستید و ما هم از شما حمایت می کنیم و در نهایت جمع بندی این جلسات به شورای فقها اعلام شد.

* علت تاخیر اعلام کاندیدای جبهه پایداری

سخنگوی جبهه پایداری با بیان اینکه دلیل تاخیر اعلام کاندیدای اصلح از سوی جبهه، نپذیرفتن آقای لنکرانی بود، اظهار داشت: این موضوع از نظر جبهه پایداری نهایی شده است و آقای لنکرانی گزینه نهایی جبهه پایداری است.

قاضی زاده در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به معرفی شدن لنکرانی به عنوان گزینه نهایی آیا شما با سایر ائتلاف ها وارد گفت وگو خواهید شد یا خیر و برنامه های لنکرانی برای ریاست جمهوری یازدهم چیست، اظهار داشت: در خصوص برنامه ها باید شخص آقای لنکرانی توضیح دهد و بنده سخنگوی جبهه پایداری هستم.

قاضی زاده با اشاره به برنامه پیشنهادی جبهه پایداری برای دولت آینده ادامه داد: ما یک تیمی را تشکیل دادیم که فرد باید واجد برنامه باشد چرا که تیم و برنامه برای ما بسیار مهم است.

* جزئیات تیم و برنامه جبهه پایداری برای دولت یازدهم

سخنگوی جبهه پایداری با بیان اینکه در حال حاضر یک تیم از اندیشمندان حوزوی و همکاران آنها تشکیل شده و دارای دکتری اقتصادی و جامعه شناسی هستند، افزود: این افراد در تهیه برنامه های اساسی همچون حوزه تحول اقتصادی، برنامه پنجم توسعه و نقشه جامع علمی کشور و همچنین حوزه سلامت نقش جدی داشتند و به این افراد یک تیم باسابقه دیگر اضافه شده است.

قاضی زاده با بیان اینکه برنامه جبهه پایداری در 5 حوزه کلان و خرد طراحی شده است، ادامه داد: شورای مرکزی این برنامه را برای شورای فقاهتی فرستاد که آنها نظراتی داشتندو مهمترین نظر آنها لزوم قابلیت اجرایی قطعی آن بود که از این رو برنامه در حال ویرایش است و قبل از ثبت نام ها رونمایی می شود.

* معنا و دلیل ائتلاف روشن نیست

سخنگوی جبهه پایداری با اشاره به 10 سرفصل برنامه این جبهه برای دولت یازدهم در خصوص همکاری با ائتلاف ها افزود: مدل انتخاب اصلح، با مدل ائتلاف و مذاکره انجام نمی شود. چرا که معنای ائتلاف باید روشن شود؛ آیا آنها با یکدیگر ائتلاف می کنند که بتواند دولت بعدی را با یکدیگر اداره کنند.

وی با تاکید بر اینکه نمی توان کشور را بدون حضور نیروهای انقلاب اداره کرد و باید تجربه مدیریتی موفقی در این زمینه وجود داشته باشد، تصریح کرد: آیت الله مصباح تاکید کردند که برای شما انتخاب اصلح یک حجت است و باید برای رسیدن به گزینه اصلح تحقیق کنید بنابر این جبهه پایداری نیز با تلاش خود گزینه ای را که به نظرش اصلح بود معرفی کرد. البته ما نمی خواهیم نظرمان را تحمیل کنیم.

قاضی زاده با اشاره به بخشی از سخنان روز گذشته آیت الله مصباح درباره اینکه ممکن است فردی در کارهای ارتشی و نظامی اصلح باشد، اما دربرآیند معیارها، این طور نباشد تصریح کرد: ما از آنجا که در دوران شکوفایی علمی هستیم فردی را انتخاب کردیم که بتواند در این زمینه مدیریت لازم را انجام دهد، شاید 8 سال دیگر گزینه ما به اقتضای زمان تغییر کند.

* بنا را بر فرضیات نگذاشتیم بر اساس تکلیف عمل می کنیم

سخنگوی جبهه پایداری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با وجود تعدد نامزدهای اصولگرا شما تا چه حد لنکرانی را در انتخابات 92 رای آور می دانید، تاکید کرد: ما بنا را بر فرضیات نگذاشتیم و بر اساس تکلیف عمل می کنیم و آیت الله خوشوقت می گفت اصلح را انتخاب کرده و غبار ناشناخته بودن را بردارید.

وی با بیان اینکه اگر مومنین به وظیفه خود عمل کنند اصلح رای خواهد آورد، افزود: ما به هر قیمتی به دنبال کسب ریاست جمهوری نیستیم و اگر قدرت محور بودیم گزینه دیگری را ممکن بود انتخاب کنیم.

قاضی زاده ادامه داد: ما یک بار با رئیس جمهوری فعلی به پیروزی رسیدیم اما آنچه در حال حاضر برای ما اهمیت دارد این است که فردی را انتخاب کنیم که در 8 سال ثابت قدم بماند.

سخنگوی جبهه پایداری در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران خارجی در خصوص خط مشی جبهه پایداری برای مذاکره با آمریکا و حوزه سیاست خارجی اظهار داشت: سیاست خارجی ما بحث اقتدار و عزت است و اگر در مذاکره شرایط عزت مندانه ای برای ما فراهم آید، که از موضع تهدید نباشد می توان این موضوع را مورد بررسی قرار داد اما نظر نهایی را مقام معظم رهبری می دهد.

وی در ادامه تفکرات برخی افراد که می گویند ما نباید با تمام دنیا بجنگیم و رفاه حق مسلم ماست، را نوعی ارتجاع و بازگشت به قبل از انقلاب دانست و تصریح کرد: برنامه ما به حداقل رساندن وابستگی خارجی و پیگیری اقتصاد مقاومتی مبتنی بر تولید، اصلاح الگوی مصرف و عدم وابستگی ارزی به محصولات خاص است.

قاضی زاده با بیان اینکه اگر در حوزه سیاست مدل توسعه را اجرا کنیم دچار تنازل می شویم، اما چنانچه مدل اقتصاد مقاومتی را جایگزین کنیم در این عرصه موفق خواهیم بود، متذکر شد: ما به دنبال بی اثر کردن تحریم ها در زندگی مردم هستیم از این رو در برنامه جبهه پایداری 7 تن از اقتصادانان برجسته سهم داشتند.

سخنگوی جبهه پایداری در پاسخ به سؤال خبرنگاری که از وی پرسید نظر شما درباره برخی اهانت ها که روز گذشته از سوی شاعری در همایش جبهه پایداری صورت گرفت چیست، گفت: بنده آن شعر را به طور دقیق گوش نکردم. اما اگر این طور باشد عذرخواهی می کنم هر چند مطمئن نیستم.

وی در خصوص احتمال حضور مستقل سعید جلیلی در انتخابات و رویکرد جبهه پایداری در این حالت گفت: ما بر روی آقای لنکرانی به جمع بندی رسیدیم اما ممکن است در یک ماه باقیمانده آقای جلیلی احساس وظیفه کند، اما در چند جلسه ای که ما به طرق مختلف صحبت کردیم، عدم تمایل خود را اعلام کرد. بنابر این ما معتقدیم وقتی سعید جلیلی با کاترین اشتون تعارف ندارد با برادرانی دینی خود در این زمینه تعارف نخواهد داشت.

قاضی زاده ادامه داد: وقتی ما برای اولین بار نام آقای جلیلی را در جبهه پایداری به عنوان گزینه این جبهه مطرح کردیم، برخی می گفتند او رجل سیاسی نبوده و تجربه اجرایی ندارد. اما وقتی پایداری بر روی لنکرانی به جمع بندی رسید دوباره همان ها اعتراض کردند که چرا وی آمده و او نیامده است! از این رو باید بگویم ما چندین بار با سعید جلیلی صحبت کرده ایم و موضوع تمام شده است.

 

* ما به دنبال ثبات مدیریتی هستیم

سخنگوی جبهه پایداری با اشاره به توجه جبهه پایداری به نقاط ضعف و قوت این دولت خاطرنشان کرد: یکی از نقاط ضعف دولت فعلی تغییر مداوم مدیران آن بود در حالی که ما به دنبال ثبات مدیریتی هستیم.

وی با بیان اینکه ما از جمعی از افراد دولت نهم و کسانی که جزو نیروهای انقلاب محسوب می شوند پرسیدیم که محوریت چه کسی را قبول دارید، آنها بر روی لنکرانی اتفاق نظر داشتند، گفت: این مسئله بسیار مهم است که وزرای هم تراز یک وزیر وی را انتخاب کند.

 

* علت عدم حمایت پایداری از حداد عادل

 قاضی زاده در پاسخ به این سؤال که چرا جبهه پایداری با وجود نزدیکی به حداد عادل از وی حمایت کرد، یادآور شد: آیت الله مصباح روز گذشته پاسخ این سؤال را دادند حداد از چهره های برجسته انقلاب است که در فتنه بسیار خوب عمل کرد. و جبهه پایداری در انتخابات مجلس برای ریاست وی هزینه بسیاری داد.

سخنگوی جبهه پایداری با بیان اینکه ما حداد را برای ریاست مجلس اصلح می دانستیم اما در حال حاضر لنکرانی را اصلح می دانیم، تاکید کرد: این موضوع نافی شخصیت حداد نیست.

وی با بیان اینکه ما با آقای حداد وابستگی فکری و عاطفی داریم، یادآور شد: اگر لنکرانی کنار حداد در مجلس نهم حضور داشت، ممکن بود ما باز هم از حداد حمایت کنیم.

کلید واژه ها: پایداری جبهه پایداری اصلح لنکرانی گزینه انقلاب جبهه پایداری با پایداری با حداد پایداری در جبهه پایداری در ما به ائتلاف جلیلی انقلاب اسلامی اظهار اظهار داشت: سؤال زاده با فردی جمع بندی ریاست تاکید کرد: خارجی


نظر شما :