نکاتی که مردم خوب می‌دانند

انتخابات و باز هم روزهای تلخ تروریسم

۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۵:۰۰ کد : ۱۹۱۵۰۶۷ خاورمیانه یادداشت
یادداشت اختصاصی عادل عبدالمهدی، معاون مستعفی رئیس جمهوری عراق برای دیپلماسی ایرانی درباره انتخابات استانداری های عراق و ترورهای اخیری که در این کشور رخ داده است.
انتخابات و باز هم روزهای تلخ تروریسم

انتخابات و باز هم روزهای تلخ تروریسم

دیپلماسی ایرانی: انا لله و انا الیه راجعون.. بار دیگر تروریسم ضربه زد و کلی شهید و زخمی بر جای گذاشت، برخوردها به همان ترتیب همیشگی بوده، سریال مرگ دوباره تکرار شده است.. به انتخابات که نزدیک می شویم این سریال دوباره آغاز می شود.. بحران کشور هم پیچیده شده است و باید کمتر حرف زد و بیشتر کار کرد.. مساله ای که واکنش های متفاوتی به دنبال می آورد و به دلیل کمبود تجربه و عدم نهادینه شدن نهادهای حکومتی مشکلات بسیاری را موجب خواهد شد. از این رو باید توجه بیشتری به آن چه می گذرد، کنیم و ضمن درک نکات مهم برای عمل در آن راستا تلاش کنیم.

  1. به صراحت باید بگویم که باید مسئولان عراقی از هر گونه اظهار نظر جنجالی که بهانه به دست دشمنان ملت بدهد، پرهیز کنند. در این میان باید همگی دست در دست هم بدهیم تا اشتباهات گذشته تکرار نشوند. بروز برخی اشتباهات به دلیل وضعیت موجود طبیعی است و باید برای رفع آنها اقدام کرد. اما برخی اشتباهات نیز کوتاهی هستند که با هیچ عذری نمی توان آنها را پذیرفت.
  2. نامزدهای انتخاباتی باید خود را در برابر مردم قرار دهند، به میان آنها بیایند و نیروی سیاسی خود را مستقیما از مردم بگیرند، در غیر این صورت به هیچ روی نمی توانند تصور کنند که صاحب قدرت می شوند. در این میان ائتلاف شهروند تلاش کرده است که از نمایندگانش تعهد بگیرد و استعفایی هم اگر شده در چارچوب ائتلاف باشد. پیروزی در انتخابات به پای همه نوشته می شود. این دقیقا بر عکس آن راهی است که عده ای در پیش گرفته اند و شاهدیم که می خواهند اشتباهات گذشته را تکرار کنند و تقصیرات را به گردن دیگران بیندازند تا از سوی کسی مورد بازپرسی قرار نگیرند و به کسی پاسخگو نباشند و فقط به منفع فردی شان برسند.
  3. باید از شعارهای عوامانه دور شد. تنها راه، ارائه برنامه دقیق و ویژه، مطبوع و قابل انجام متناسب با هر استان و مطابق با مشکلات و راه حل های آن استان است. برنامه ائتلاف شهروند مشخص است و برنامه هایش برای همگان روشن و نقاط توافقی و اختلافی آن نیز از دیگر نیروها کاملا روشن است. ما باید به راه حلی برسیم که تحولی عظیم در کشور ایجاد کند و زمینه ای برای مناقشه همه مشکلات و گرفتاری های مردم فراهم آورد. دقیقا این راه باید جایگزین راهی باشد که عده ای در پیش گرفته اند و می خواهند صرفا به منافع شخصی و حزبی خود برسند، چیزی که در حال حاضر در کشور جاری است.
  4. بدیهی است که شرکت در انتخابات و ارائه دقیق وعده ها می تواند اعتمادی بیشتر نزد مردم ایجاد کند و این مساله می تواند برای آینده کشور مفید باشد. اداره صحیح و تنظیم درست حرکت سیاسی از مهم ترین عوامل پیشرفت و موفقیت در روند سیاسی حساس فعلی کشور محسوب می شود.

 

جورج ناثان، منتقد و نظریه پرداز مشهور امریکایی می گوید: «هر جا که مسئول فاسدی انتخاب شد یعنی این که شهروندان به درستی رای نداده اند.»

 

  1. استفاده از تجربه های دیگر نیز بسیار مهم است. شکی نیست که دیگران از تلاش ها و تجربیاتشان به بهترین شکل ممکن استفاده می کنند و در عین حال تجربیات دیگران را نیز مد نظر می دهند. برای رسیدن به این هدف بهترین کار این است که هر نامزدی به فکر مصالح استان خودش باشد و برای بهبود وضعیت استانش تلاش کند. موفقیت شخصیت ها، جریان ها و احزاب می تواند تاکیدی بر این نکته بوده و مکمل این راه محسوب شود.
  2. نباید فقط به فکر پیروزی در انتخابات بود و تصور کرد که باید به هر قیمتی شده و از هر راه ممکنی در انتخابات پیروز شد. بلکه باید قبل از هر چیز، همانند جوامع متمدن، پیروزی استان و میهن و فرایند سیاسی را مد نظر قرار داد و به فکر پیروزی و موفقیت آن بود. هر مسئولی دولت خود را دارد و هر نماینده ای مجلس خود را اما تنها چیزی که ملت دارد، صندوق های رای است. جورج ناثان، منتقد و نظریه پرداز مشهور امریکایی می گوید: «هر جا که مسئول فاسدی انتخاب شد یعنی این که شهروندان به درستی رای نداده اند.» این به آن معنا است که مردم نیز باید به این مساله اعتماد داشته باشند که هر مکان و هر زمانی که حاضر می شوند، نسبت به کاری که می کنند، مسئول هستند، و تنها آنها هستند که می دانند چگونه بهترین را انتخاب کنند و نامزد و فهرست صحیحشان چیست.    


انتشار اولیه: پنجشنبه 29 فروردین 1392/ باز انتشار: یکشنبه 1 اردیبهشت 1392

کلید واژه ها: عراق


نظر شما :