تحریم ها روی دیگر نسل کشی است

۲۸ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۳:۴۰ کد : ۱۹۱۵۰۳۷ سرخط اخبار

به گزارش ایرنا،جمعی از محققان دانمارکی با حضور و سخنرانی در میزگرد تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران که در سالن اجتماعات هتل رادیسون کپنهاگ برگزار شد،با غیرقانونی،ظالمانه و غیرانسانی خواندن تحریم های سیاسی و اقتصادی غرب علیه ایران بر لغو هرچه سریعتر این تحریم های ناعادلانه تاکید کردند.

در این نشست که از سوی موسسه صلح جهانی دانمارک با حضور جمع کثیری از دانشگاهیان،دانشجویان، محققان دانمارکی و نمایندگان سفارتخانه های مقیم در آن مشارکت داشتند،تعدادی از اساتید دانشگاه و حقوقدان ها و همچین سفیران جمهوری اسلامی ایران،کوبا و ونزوئلا در دانمارک و رئیس موسسه صلح جهانی دانمارک به تشریح ماهیت غیرقانونی تحریم ها و بی اثر بودن آن پرداختند.



** تحریم ها اسلحه ای برای ضربه زدن به کشورهای مستقل دنیا

ˈتئو مگنسونˈ (Tue Magnessun) محقق دانشگاه رسکیلد(دانمارک) در سخنان خود با اشاره به تاریخ تحریم ها علیه کشورهای مستقل دنیا،گفت: متاسفانه در دنیای متمدن امروزی،از تحریم ها بعنوان ابزار و اسلحه ای در جهت ضربه زدن به دیگر کشورها استفاده می شود.

وی تاکید کرد:تحریم های یکجانبه فاقد هرگونه مبنای حقوقی بوده و در تعارض کامل با حقوق بین الملل می باشد.افزون بر اینکه این قبیل تحریم ها کارآمد نبوده و تنها رنج و سختی برای مردم کشور تحت چنین تحریم هایی بهمراه دارد.

این محقق دانمارکی خاطرنشان کرد:تاریخچه تحریم ها علیه دیگر کشورها نشان می دهد که انسان های بیگناه زیادی آسیب دیده اند که تحریم آمریکا علیه کوبا، کره شمالی و عراق نمونه این امر می باشد و اینک این قبیل تحریم ها که مشروعیت ندارد به ایران تسری پیدا کرده است.

مگنسون با تاکید بر اینکه تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران باید متوقف شود تا موجب سختی برای مردم ایران نشود،افزود:بعنوان یک محقق مخالف این قبیل تحریم ها می باشم و معتقدم بجای تحریم های بی اثر، باید به مذاکره و گفتگو جهت حل و فصل اختلافات با هدف حصول توافق مرضی الطرفینی روی آورد.

اینن استاد دانشگاه دانمارک ادامه داد: به نظر من برای حل هرگونه اختلاف تنها باید از گفتگو و مذاکره بهره برد زیرا تحریم و جنگ کارساز نبوده و مسیر مناسبی برای حل اختلاف نیستند.



** تحریم ها روی دیگر نسل کشی است

خانم ˈکاریداد یامیرا کوئتوˈ سفیر کوبا در دانمارک به عنوان یکی دیگر از سخنران های این نشست،تحریم ها را روی دیگر نسل کشی خواند و گفت: آنچه به تهدید ایران و یا نگرانی از تهدید آنی از جانب ایران نامیده می شود،بهانه هایی برای فشار و تحریم های علیه این کشور می باشد.

وی افزود: تحریم ها علیه ایران با هدف ایجاد شورش داخلی در این کشور وضع شد ،دانشمندان ایرانی به قتل رسیدند و مشکلات دیگری برای این کشور ایجاد کرده اند تا به هدف خود برسند.

سفیر کوبا در دانمارک ادامه داد:در ژانویه 2012 اتحادیه اروپا تصمیم گرفت تحریم هائی علیه فروش نفت و سیستم بانکی ایران به اجرا درآورد که این تحریم ها در تجارت خارجی آن کشور اخلال ایجاد کرده و بر زندگی روزمره مردم عادی تاثیر گذاشته است.

این دیپلمات کوبایی با بیان اینکه تحریم ها مثل تسلیحات مرگ بار عمل می کنند، خاطرنشان کرد:تحریم های علیه کوبا نیز تفاوتی با ارسال مردم به قتلگاه های کشتار و محرومیت آنها از غذا و دارو نداشت.

خانم یامیرا کوئتو با تاکید بر اینکه، همه مردم حق دارند در صلح و آرامش زندگی کنند و آزادانه به غذا و دارو دسترسی داشته باشند،گفت:اروپا و آمریکا تحریم های علیه ایران را سخت تر می کنند چون به همراه اسرائیل مخالف ایران هستند و مایل نیستند شاهد ایران مستقل و قدرتمند در منطقه باشند.

وی اظهار داشت:باید تاکید نمایم که سایر کشورها از جمله 120 عضو جنبش غیرمتعهدها با تحریم ها موافق نیستند و این اقدام را غیرقانونی و غیر انسانی دانسته و از برنامه غنی سازی ایران حمایت کرده اند.

سفیر کوبا در دانمارک در ادامه تصریح کرد: همیشه از ایران بعنوان تهدید علیه صلح نام برده می شود اما در واقع این آمریکا و اسرائیل هستند که تهدید آنی برای صلح بشمار می روند نه ایران.

وی افزود:اروپا در وضع تحریم ها منافع مردم خود را نادیده می گیرد و در شرایطی که بحران اقتصادی ضربه شدیدی بر پیکره اقتصاد این کشورها وارد ساخته و بیکاری را افزایش داده،شرکت های اروپایی از بازار بزرگ ایران بواسطه تحریم های غیرقانونی محروم شده اند.

دیپلمات کوبایی در ادامه گفت:تحریم های آمریکا علیه ایران شبیه نسل کشی است که آنها در دراز مدت بدنبال آن هستند،آنها خود هزاران کلاهک هسته ای دارند و مردم ایران،کوبا و مردم کشورهای آمریکای جنوبی با کسانی روبرو هستند که سردمدار تنفر علیه بشریت می باشند.



**فشار و تهدید علیه ایران خلاف مقررات بین المللی است

ˈکریستین هارلنگˈ (Christian Harlang) حقوقدان و از وکلای شناخته شده دانمارکی نیز طی سخنانی در این نشست،گفت: بعنوان یک وکیل معتقدم اگر قوانین بین الملل بخوبی رعایت می شدند دنیا جای بهتری برای زندگی کردن بود و اگر دولت های آمریکا و انگلیس به قوانین بین المللی احترام می گذاشتند فاجعه عراق شکل نمی گرفت.

وی افزود: قانون بین الملل می گوید هیچگونه حمله نباید صورت گیرد مگر اینکه تهدید آنی باشد و به نظر من عمل نکردن به قانون بین الملل شبیه رعایت نکردن قوانین رانندگی است که در آن راننده متخلف تصادف می کند و با این تصادف هم به خود و هم به دیگران آسیب می رساند.

این حقوقدان دانمارکی،با تاکید بر اینکه فضای فشار و تهدید علیه ایران خلاف مقررات بین المللی است،گفت: در واقع فشار و تحریم بخشی از عادت کشورهای بزرگ به عمل نکردن به تعهدات و عمل نکردن به قوانین و اصول بین الملل است.

هارلنگ رابطه آمریکا و شرکای آن با اسرائیل را یک رابطه ناسالم خواند و افزود:اینها همگی قدم هایی بسوی جنگ برمی دارند درحالی که منشور سازمان ملل متحد که در حدود 200 کشور به آن پیوسته اند هر گونه حمله یا تهدید به حمله علیه هر کشور مستقل را ممنوع می کند

وی با بیان اینکه تحریم علیه ایران نوعی تهدید می باشد و با این کار کشورهای اروپایی و آمریکا منشور سازمان ملل را نقض کرده اند،گفت:بویژه اینکه در ماده 39 منشور سازمان ملل متحد آمده که هرگونه تهدید علیه صلح ممنوع است و طبق ماده 39 هرگونه تهدید نوعی از تجاوز بشمار می رود.

این حقوقدان دانمارکی در ادامه سخنانش افزود: همه فکر می کردند که بعد از فاجعه عراق دنیا عوض شده و درسهائی گرفته شده باشد اما می بینیم که امروز اوباما همان اقدامات بوش را بخاطر عدم رغبت و احترام و رعایت نکردن قوانین بین الملل انجام می دهد .

وی با بیان اینکه تمامی تهدیدها و لفاظی ها بطور مستقیم با غیر مستقیم با اهداف منتهی به جنگ ایراد می شوند، خاطرنشان کرد:بجای استفاده از تهدید بعنوان یک بازوی فشار باید بدنبال گفتمان صلح آمیز بود و از گفتمان و نه از تهدید برای رفع اختلافات بهره گیری کرد.

هارلنگ ادامه داد:برای دستیابی به صلح و رعایت قوانین بین الملل باید دست از تهدید، تحریم و فشار برداشته شود و آمریکا و اسرائیل نیز نباید صلح و امنیت جهان را به مخاطره بیندازند.



** تحریم ها موجب خودکفایی و استغنای اقتصادی ایران خواهد شد

ˈحمید بیاتˈ سفیر جمهوری اسلامی ایران در کپنهاگ، دیگر سخنران این نشست بود که ضمن تاکید برماهیت غیرحقوقی و غیر انسانی تحریم ها علیه کشورمان گفت:

تحریم ها در میان مدت و دراز مدت موجبات شکوفایی و استغنای اقتصادی کشورمان را فراهم خواهد ساخت اما در عوض بحران اقتصادی اروپا را عمیق تر نموده و تصویر منفی و غیرانسانی از اروپا نزد ملت ایران ایجاد خواهد نمود.

بیات با بیان اینکه تحریم ها علیه ملت ایران فاقد مبنای حقوقی است،گفت: البته تحریم ها برای ملت ایران امری جدید نبوده و با آن بیگانه نیستند و از روزهای آغازین انقلاب اسلامی تحریم علیه کشور ما به رهبری آمریکا وضع شد و بتدریج ابعاد گسترده ای یافته است .

سفیر ایران در دانمارک،افزود: در پاسخ به چرائی تحریم ها باید گفت که این تحریم ها ریشه در سرسختی،لجاجت و تقابل غرب با جمهوری اسلامی ایران دارد و دولت و ملت ایران از بدو انقلاب اسلامی تلاش کرده اند تا با کسب استقلال،کشوری بدور از وابستگی به قدرت های بزرگ بسازند و اراده آحاد ملت را در ارکان مختلف جامعه جاری نمایند.

بیات ادامه داد: این امر در کنار تاثیر انکارناپذیر انقلاب اسلامی در بیداری مسلمانان منطقه برای رهایی از یوغ وابستگی از جمله دلایل انتقامجویی غرب به رهبری آمریکا از ملت ایران می باشد که با وضع تحریم ها دشمنی علیه ملت ما را علنی و آشکار ساختند.

به گفته نماینده سیاسی ایران در دانمارک، آمریکائی ها با افزایش تحریم قصد جدا ساختن مردم از نظام و حاکمیت و ایجاد شکاف در اتحاد و همبستگی ملت ایران دارند و بدون تردید از چنین سناریوهایی نتیجه ای عایدشان نخواهد شد.

بیات در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره با بهانه های جویی آمریکا افزود: وضع تحریم های ظالمانه و غیرقانونی علیه دولت و ملت ایران نیازمند بهانه و دلایل ساختگی بود و در این مسیر، غرب به رهبری آمریکا با مستمسک قراردادن فعالیت های هسته ای کشورمان که صرفا ماهیتی صلح آمیز دارد، بتدریج به افزایش تحریم ها پرداخته اند.

وی افزود: این درحالیست که کلیه فعالیت های هسته ای کشورمان تحت نظارت دقیق آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارد افزودن بر اینکه دوربین های 24ساعته و بازرسی های سرزده آن در تاریخ فعالیت های این نهاد بی سابقه می باشد.

به گفته بیات، ژانس با انجام بیش از 7500 نفر روز بازرسی از فعالیت های هسته ای کشورمان در چند سال اخیر، به یک رکورد بی سابقه از بازرسی ها دست یافته است ضمن اینکه مدیرکل قبلی و فعلی آژانس بارها اعلام داشته اند که شواهدی مبنی بر انحراف به اهداف نظامی در فعالیت های ایران دیده نشده است.

وی تاکید کرد: نکته مهمتر اینکه سلاح هسته ای هیچ جایگاهی در دکترین و اصول دفاعی ایران ندارد زیرا مقام معظم رهبری فتوایی را اعلام کردند که به موجب آن سلاح هسته ای را از دیدگاه مذهبی حرام دانستند.

سفیر ایران در دانمارک ادامه داد:جمهوری اسلامی ایران نه تنها اولین ایده پرداز خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای است بلکه مبتکر طرح جهان عاری از سلاح هسته ای و کشتار جمعی نیز بوده است و فعالیت های هسته ای را برای مصارف صلح آمیز و متنوع سازی منابع انرژی پی می گیرد.

وی افزود: آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها اعلام کرده است که فعالیت های هسته ای ایران انحراف نداشته است و کلیه فعالیت های هسته ای منطبق با مقررات ان.پی.تی می باشد.

بیات تصریح کرد: ایران ضمن اینکه به تعهدات خویش به موجب معاهده منع اشاعه هسته ای پایبند است،بر حق انکارناپذیر خود برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای و غنی سازی اورانیوم با اهداف صلح آمیز نیز تاکید دارد.

سفیر ایران در دانمارک تاکید کرد:جمهوری اسلامی ایران همواره بر تعامل و گفتگو برای حصول توافق براساس احترام و منافع متقابل تاکید داشته و امادگی لازم برای حل اختلافات بدون هیج گونه پیش شرطی دارد.

وی با بیان اینکه حل موضوع هسته ای مستلزم برداشتن گام های متوازن و همسان می باشد،گفت: باید تصریح نمایم که سیاست دوگانه تحریم-گفت وگو، تهدید به حمله نظامی علیه تاسیسات هسته ای، و اقدامات تروریستی دولتی علیه دانشمندان هسته ای غیرسازنده است چرا که این اقدامات موجب ارتقای همبستگی و تقویت عزم ملت بزرگ ایران برای پیگیری حق مشروع خویش جهت دستیابی به انرژی هسته ای و به ویژه غنی سازی شده است.

بیات در ادامه تاکید کرد:این تحریم ها در حقیقت تحمیل خواست و نظرات غیرمشروع آمریکا بر دیگر کشورها می باشد و اگرچه تحریم ها بر اقتصاد ایران اثراتی داشته است اما موجب شکوفایی اقتصاد، رشد استعدادهای بومی و رهایی از اقتصاد تک محصولی نفت و نیز خودکفایی در برخی از صنایع گردیده است.

وی با بیان اینکه خسارت اقتصادی کشورهای اروپایی از تحریم ها بمراتب بیشتر از زیان اقتصادی جمهوری اسلامی ایران می باشد،گفت: بدون تردید تحریم ایران ضرر اقتصادی زیادی را متوجه اقتصاد بحران زده کشورهای اروپایی ساخته است.

سفیر ایران در دانمارک اظهار داشت:دولتمردان اروپایی با همسویی آمریکا در وضع تحریم ها علیه ایران، شرکت های اروپایی را از بازار بزرگ ایران آن هم در شرایطی که بحران اقتصادی عمیقی قاره سبز را درهم نوردیده، محروم ساخته اند.

بیات ادعای هوشمند بودن تحریمها را یک تزویر و ریاکاری آشکار از سوی کشورهای وضع کننده تحریمها خواند و گفت: به خوبی روشن است که تحریمها بدلایل ساختگی بصورت بیرحمانه ای زندگی مردم عادی را هدف قرار داده است.

وی یادآور شد: بواسطه تحریم های ظالمانه، بیماران ما بویژه افراد مبتلا به بیماریهای خاص برای دسترسی به برخی داروهای مورد نیاز دچار مشکل شده اند، از اینرو ما تحریم ها را غیرانسانی و خلاف موازین حقوق بین الملل و حقوق بشر می دانیم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بخش پایانی سخنان خود ضمن تاکید بر عزم کشورمان به ادامه فعالیت های هسته ای صلح آمیز،گفت: تحریم ها تاثیری بر عزم ملت ایران برای دستیابی به استقلال سیاسی و استغنای اقتصادی نداشته و آنچه که باقی می ماند خشم و نفرت در میان ایرانیان نسبت به واضعان تحریم ها بعنوان یک حرکت ضدبشری و غیرانسانی خواهد بود.

بیات گفت: انتظار از فرهیختگان، دانشگاهیان و اربابان جراید و نیز سازمان های مردم نهاد این است تا افکار عمومی را نسبت به حقایق و بازی خطرناک برخی کشورهای بزرگ که صرفا اندیشه جهان گشایی و توسعه طلبی در سر دارند، آگاه سازند.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد با تلاش های انسان های صلح جو، عدالتخواه و بشردوست، شاهد جهانی عاری از ظلم، بی عدالتی و دنیایی مملو از عشق و دوستی و زندگی مسالمت آمیز پیروان همه ادیان در اقصی نقاط جهان باشیم.



** تهدیدها ایران را مجبور به عقب نشینی نخواهد کرد

ˈیان اوبرگˈ (Jan Oberg): رئیس موسسه بنیاد تحقیقات صلح سوئد، یکی دیگر از سخنران این نشست نیز سخنان خود را با این عنوان که ˈهیچ تحریمی نباید علیه ایران اجراء شودˈ آغاز کرد.

وی تاکید کرد:همه می دانیم که تحریم های علیه عراق چه نتایج وحشتناکی بدنبال داشتند،من سال گذشته سفری به ایران داشتم و متوجه شدم که تحریم ناکارآمد بوده و عادلانه نیستند.

اوبرگ با بیان اینکه اعمال تحریم در نهایت به اقشار آسیب پذیر بیشتر از دیگران ضربه وارد می کند،گفت: سیزده سال تحریم علیه عراق منجر به مرگ یک میلیون عراقی شد که به طور قطع از قشر مرفه نبودند و با جمعیت چند برابری ایران قطعا اثر تحریم ها بدتر خواهد بود.

این فعال صلح سوئدی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که تحریم ها باعث ایجاد یک قشر مافیائی در سطح بین الملل می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با غیر منطقی و تحقیرآمیز برشمردن تحریم ها افزود: کسی را بواسطه کاری که انجام داده مجازات می کنند،حال چگونه ایران که کار خلاف موازین بین المللی انجام نداده، باید مجازت شود که این خلاف مقررات بین المللی بوده و صرفا برخاسته از منافع قدرت های بزرگ می باشد.

اوبرگ با تاکید بر اینکه مردم ایران در واقع بخاطر کاری که انجام نداده اند مجازات می شوند،خطاب به وضع کنندگان تحریم ها،گفت:شما چطور می توانید از ایران بخواهید برای کاری که انجام نداده دلیل و برهان ارائه دهد.

وی با بیان اینکه تحریم ها انقلاب بوجود نمی آورند،ادامه داد: تحریم ها در نهایت باعث می شوند تا مردم پشت سر دولت خود بایستند.

رییس موسسه بنیاد تحقیقات صلح سوئد، خاطرنشان کرد:وقتی که ناتو صربستان را تهدید کرد تمام کسانی که من می شناختم گفتند ما از دولت حمایت می کنیم پس تحریم ها غیرسازنده هستند.

اوبرگ یادآور شد: طبق اظهاراتی که شده ایران روزانه یکصد میلیون دلار از درآمد نفتی خود را بخاطر تحریم ها از دست می دهد،علاوه برآن دشواری هایی که برای تجارت آنها بوجود آمده نیز وجود دارد. خوب شما دارید موجودیت یک ملت را با خطر روبرو می کنید بعد چگونه انتظار دارید آنها جذب شما شوند.

وی با بیان اینکه باید با ایران همکاری شود،گفت: تهدیدها باعث همکاری بیشتر ایران نخواهد شد و گفتن اینکه ˈتمام گزینه ها روی میز استˈ، راه حل نیست.

این فعال صلح سوئدی افزود: راه حل این نیست که ایرانیان را با تهدید تحت فشار بیشتر قرار داد،موضوع ایران هسته ای نیست بلکه موضوع اعتماد است.

اوبرگ با بیان اینکه غربی ها هرگز راضی نخواهند شد،گفت:همیشه خواهان ارسال بازرسان بیشتری خواهند بود که اکثرشان هم از سازمان سیا هستند.

وی افزود: ناتو از صربستان خواست به آن ده سال فرصت دهد تا آزادانه در آن کشور به جستجو بپردازد اما وقتی میلاسوویچ پاسخ منفی داد، بمباران شروع شد.

این صلح طلب سوئدی خاطرنشان کرد: برای یافتن راه حل برای موضوع هسته ای ایران باید اول اعلام کرد که تهدیدی در کار نیست،همه گزینه ها روی میز نیستند و تنها گزینه ای که روی میز قرار دارد مذاکره است.

اوبرگ با اشاره به اینکه قبل از تشکیل جلسه برای انجام مذاکره باید حتما وقت زیادی صرف آماده سازی مذاکرات شود،گفت:باید حتما با آمادگی کامل در جلسه مذاکره حاضر شد، سابقه اختلافات ایران و آمریکا حتما باید لحاظ شوند.

وی تاکید کرد که آمریکا حتما باید از ایران بخاطر کودتای 1953 که در آن دولت منتخب و دموکراتیک دکتر مصدق ساقط شد عذرخواهی کند و واشنگتن همچنین باید حتما از ایران بخاطر حمایت از صدام حسین در استفاده از تسلیحات شیمیائی علیه ایران عذرخواهی کند.

این فعال صلح بین المللی ادامه داد: همه ما از حلبچه بعنوان قربانی استفاده صدام حسین از سلاح شیمیائی نام می بریم اما ایرانی ها مرتب مورد حمله شیمیائی قرار گرفتند. موزه مجروحان سلاح شیمیایی در تهران می تواند به موزه صلح و جایی برای برگزاری دوره هایی در زمینه صلح بدل شود و ایران با آن قدمت فرهنگی، سابقه تاریخی و تمدن کهن خود می تواند نقش خود را باز یابد.

اوبرگ در ادامه به موضوع خاورمیانه عاری از تسلیحات کشتار جمعی اشاره کرد و گفت:اسرائیل به کرات قطعنامه های سازمان ملل متحد را نقض کرده و می کند، پس چگونه می تواند به دیگران درس اخلاق بدهد و از ایران بخواهد برنامه هسته ای خود را برچیند وقتی که خود بیش از 200کلاهک هسته ای در اختیار دارد.



** تحریم های ایران در واقع جنگ اقتصادی است

ˈراجر کورباچوˈ کاردار ونزوئلا در دانمارک نیز در این نشست،گفت:امروزه برخی کشورها به سلاح تحریم و فشار علیه کشورهای مستقل روی آورده اند که امری خلاف موزاین بین المللی می باشد.

کورباچو افزود: تحریم ها علیه ایران به مثابه جنگ اقتصادی می باشد چرا که مانع از تجارت عادی ترین کالاها می شود و اخیرا برخی شرکت های اروپایی و آمریکایی از صادرات کالاهای دارویی و پزشکی به ونزوئلا خودداری کردند و اعلام داشتند که تحت تحریم هستید.

وی با طرح این سوال که تحریم ها چه ارتباطی به دارو و تجهیزات پزشکی دارد، گفت:این امر نشان می دهد که جان انسانها برای آمریکا و حامیانش ارزشی ندارد. دیپلمات ونزوئلایی افزود: متاسفانه رسانه های بین المللی از پوشش حقایق خودداری نموده و صرفا در راستای منافع قدرت های بزرگ حرکت می کنند.

وی با این پرسش که حقوق بشری که غرب مدعی آن است کجاست؟،گفت: آیا انسان هایی که بواسطه تحریم های ظالمانه از دسترسی به دارو محروم شده اند، حقوق بشر ندارند؟.

کاردار ونزوئلا در دانمارک افزود: پیام ما به جهانیان این است که کشورهای مستقل در دستیابی به حقوق قانونی خود مصمم هستند و فشارها و تحریم ها اثری ندارد.



** 30سال تحریم ایران هیچ اثری نداشته است

ˈعابد علیˈ رئیس موسسه صلح جهانی دانمارک،بعنوان برگزار کننده و میزبان این سمینار در پایان ضمن جمع بندی جلسه،گفت: تاریخ ایران سراسر صلح و دوستی با همسایگان و دیگر کشورها بوده و ایران هرگز به کشور دیگری حمله ای نداشته است،تحریم ها علیه ایران نیز غیرقانونی بوده و هیچ مبنای حقوقی و اخلاقی ندارد. وی افزود: متاسفانه برخی قدرتهای بزرگ انسانیت و حقوق بشر را زیر پا گذاشته و از تمامی ابزارهای نامشروع برای حصول به منافع خود استفاده می کنند که تحریم ها از جمله این ابزارهای نامشروع می باشد.

رییس موسسه صلح جهانی دانمارک خاطرنشان کرد:بیش از سه دهه است که مردم ایران با تحریم ها خو گرفته اند و در این میان شرکت های اروپایی بیشتر از ایران ضرر می کنند و بخشی از افزایش بیکاری در اروپا ناشی از تحریم های ایران است.

وی با بیان اینکه باید برای صلح تلاش نماییم و در این راه تحریم راه حل نیست بلکه مذاکره و گفتگو براساس منافع و احترام متقابل کارگشا خواهد بود،گفت: تحریم 30 ساله علیه ایران اثری نداشته و به آمریکا و برخی کشورهای غربی توصیه می نماییم دست از ابزارهای نامشروع برداشته و براساس احترام متقابل به گفتگو برای حل اختلاف بپردازند.

کلید واژه ها: تحریم آمریکا دانمارک اقتصادی در دانمارک بین المللی ها علیه بین الملل تحریم ها علیه اروپایی ملت ایران فعالیت های هسته می باشد فعالیت های هسته ای کوبا سلاح


نظر شما :