مهمان‌پرست:برای ارتباط مطلوب با مصر باید صبر کرد

۲۶ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۱ کد : ۱۹۱۴۹۴۸ سرخط اخبار

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت: هر دولت و حکومتی که از حمایت اکثریت مردم برخوردار باشد امکان بقا و تداوم پیدا می کند.

 

رامین مهمان پرست در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مورد خط قرمزهای ایران در حمایت از دولت سوریه گفت: ما از حقوق مردم سوریه دفاع می کنیم و معتقدیم همه کشورها باید درجهت دفاع از حقوق ملت ها حرکت کنند.

 

وی افزود: اینکه حقوق مردم در چه جهتی بوده و چگونه تامین می شود به تصمیم هر ملت بازمی گردد و هیچ کس حق ندارد جای مردم سوریه در مورد آینده کشورشان تصمیم بگیرد و نظرات خود را به آنها تحمیل کند.

 

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با بیان اینکه در سوریه گروهی از مردم اعتراضاتی دارند و اینکه این تعداد در اکثریت هستند یا اقلیت در هاله ای از ابهام قرار دارد، گفت: برخی معتقد هستند صرف اینکه گروه های معترضی به صورت مسلحانه با یک دولت می جنگند حقانیت آنها را می رساند ولی باید بگویم این نوع تفکر بدعتی خطرناک است.

 

وی ادامه داد: اگر قرار باشد در هر کشوری گروه های مخالف دولت یا حکومت را سازماندهی کرده و سلاح و امکانات در اختیارشان گذاشته و آنها را تشویق به درگیری با دولت و نظام کنند به زودی شاهد تکرار شرایط فعلی سوریه در تمام کشورهای منطقه خواهیم بود بنابراین به دلیل مبارزات مسلحانه معارضان سوری نمی توان به آنها مشروعیت داد.

 

مهمان پرست خاطرنشان کرد: ملاک ما برای حمایت از ملت سوریه به رسمیت شناختن یک دولت یا حکومت توسط سایر کشورها نبوده و صرف اینکه گروهی با استفاده از ابزار نظامی و حمایت کشورهای خارجی به زور سلاح بر کشوری غلبه کنند مورد پذیرش جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود.

 

وی گفت: مشروعیت را همواره خواست و اراده مردم به دولت ها می بخشد و تنها دولت و حکومتی که از حمایت اکثریت مردم برخوردار باشد امکان بقا و تداوم پیدا می کند . این امر هم در مورد سوریه مصداق دارد و هم در مورد سایر کشورها.

 

مهمان پرست با بیان اینکه به رژبم صهیونیستی هم به خاطر اشغال قدس مشروعیت نمی دهیم تاکید کرد: برخی کشورهای منطقه هم در دامن توطئه صهیونیست ها گرفتار شده و سیاست های حامیان رژیم صهیونیستی را دنبال می کنند. این دنباله روی آنها بدعتی خطرناک بوده و به هیچ وجه مشروعیت ندارد زیرا هیچ یک از کشورهایی که از اشغالگری این رژیم حمایت می کنند نمی توانند تضمین کنند که عین این ماجرا در کشور خودشان اتفاق نیفتد که اگر بیفتد اجازه اعتراض ندارند چون خود از عملکرد رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی ها حمایت کرده اند.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ادامه داد: اگر اجازه داده شود کشورهای خارجی در منطقه ما و در مسائل داخلی کشورهای منطقه دخالت کنند این دخالت ها می تواند به سایر کشورها هم گسترش یابد زیرا هریک از کشورهای منطقه طبیعتا معارضانی دارند و همین حامیان رژیم صهیونیستی می توانند آنها را سازماندهی و مسلح کرده و علیه همین کشورهایی که در سوریه راه اشتباه را می روند به کار گیرند.

 

مهمانپرست گفت: ما معتقدیم باید پایه گذار یک رویه درست و مناسب (در منطقه و سوریه) باشیم که هم به نفع مردم منطقه بوده و جان آنها را مصون نگه دارد و هم دولت ها بتوانند به بهترین و صحیح ترین شکل با توجه به آراء مستقیم ملت ها مشروعیت پیدا کرده و حمایت بیشتر مردم را هم داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه ما در سیاست خارجی خود اصولی داریم، تاکید کرد: ما این اصول را در رابطه با همه کشورها پیاده می کنیم چه در مورد بحرین، یمن و چه در خصوص سوریه بر اساس اصولمان در دفاع از حقوق مردم کشورها عمل می کنیم.

 

 

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای کشورمان در بخش دیگری از این گفت وگو در مورد فعالیت صنعت گردشگری میان ایران و مصر عنوان کرد: ما سالیان طولانی به دلیل مسائل سیاسی رابطه مان را با کشور مصر به صورت دفتر حافظ منافع دنبال کردیم، البته شرایط سیاسی مصر هم طوری نبود که در زمان حسنی مبارک انتظار تحولی جدید در روابطمان را داشته باشیم. بعد از انقلاب مردم مصر که خواستار کناره گیری حسنی مبارک شده و برای اداره کشور از طریق انتخابات ریاست جمهوری اقدام کردند ما به تغییراتی در شرایط این کشور امیدوار هستیم.

 

وی افزود: باید در نظر گرفت که وضعیت مصر هنوز به ثبات کامل نرسیده و این کشور هنوز قابل کنترل و مدیریت نبوده و مردم مصر در حال تجربه هستند تا شرایطی را ایجاد کنند که دموکراسی و مردم سالاری در کشورشان حاکم شود. در هر صورت ما امیدواریم هر چه زودتر مصر به ثبات رسیده و حکومتی مردم سالار روی کار آمده و شاهد اقتدار این کشور اثرگذار در منطقه باشیم.

 

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای کشورمان عنوان کرد: بنابراین طبیعی است که اگر بخواهیم روابط ایران و مصر به صورت رسمی به شکلی مطلوب که مورد انتظار مردم دو کشور است برسد باید صبر داشت و پذیرفت که ما از شرایطی کاملا بسته به سوی حرکت به حالت دلخواه هستیم و برای دست یابی به این شرایط باید مراحل را به تدریج و متناسب با شرایط داخل مصر طی کنیم.

 

مهمان پرست ادامه داد: از سوی ایران بارها اعلام شده است که ما هیچ محدودیتی برای برقراری ارتباط با مصر نداریم و آماده برقراری روابط هستیم ولی شرایط داخلی این کشور هنوز آماده نشده است.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در مورد فعالیت های گردشگری بین ایران و مصر گفت: رفت و آمد مردم دو کشور می تواند زمینه بسیار خوبی برای توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی فراهم کند. حال اینکه برای شروع فعالیت های گردشگری چه اقداماتی باید صورت گیرد یا چه تصمیماتی باید از سوی آژانس های توریستی یا وزارت خانه های مربوطه اتخاذ شود بحث های فنی بوده و طبیعتا مقداری از این مسائل هم به شرایط سیاسی مصر باز می گردد، ولی امید است که به تدریج حساسیت ها در خصوص روابط ایران و مصر از بین رفته و زمینه یک روابط خوب فراهم شود.

 

مهمان پرست در بخش دیگری از این گفت وگو در مورد نوع برخوردی که با زائران و حجاج ایرانی در هنگام زیارت به کشورهای عربی می شود، خاطرنشان کرد: در رابطه با زائران حج ما اگر شاهد سهیه بندی هستیم مساله ثبت شده ( قرار دادی) است و بحث اصلا سیاسی نیست زیرا 50 سال است همین شرایط حاکم بوده و همواره عربستان به عنوان میزبان حجاج با توجه به ظرفیتی که دارد تقسیم بندی را برای تعداد افرادی که از کشورهای مختلف با توجه به میزان جمعیت برای اعمال حج می آیند صورت می دهد. البته برخی مواقع با مذاکراتی که صورت گرفته است این سهمیه ها می تواند افزایش یابد.

 

وی ادامه داد: نوع برخوردی هم که خصوصا ظرف دو سال گذشته با حجاج ایرانی صورت گرفته است برخوردی مناسب بوده البته ممکن است برخی موارد خاص پیش بیاید که با یک زائری خارج از عرف برخورد شود ولی بلافاصله وزارت امور خارجه آن را پیگیری می کند.

 

سخنگوی وزارت خارجه گفت: اگر برای مثال در عراق برای زائران عتبات ایرانی مشکلی پیش بیاید باید رسیدگی شود تا متوجه شویم این مشکل توسط کدام بخش صورت گرفته و چه انگیزه ای پشت آن بوده در هر صورت این ها مسائلی است که ما با هماهنگی بسیار خوبی که با سازمان حج و زیارت داریم دنبال می کنیم.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد:اگر در هر کشوری با اتباع ما برخورد ناشایستی صورت گیرد به شدت پیگیری می کنیم و این امر به هیچ وجه برای ما قابل قبول نیست. تا امروز هم همین طور عمل کردیم و اگر سعی شود از روش انگشت نگاری یا اقداماتی مشابه برای کنترل اتباعمان استفاده کنند ما هم عمل متقابل انجام خواهیم داد.

کلید واژه ها: مصر سوریه پرست مشروعیت سیاسی و مصر خارجی ایران و مصر کشورهای منطقه


نظر شما :