ادامه عملیات تبدیل اورانیوم غنی شده به سوخت در ایران

آلماتی 2 مذاکرات را به برزخ برد

۲۱ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۷:۳۷ کد : ۱۹۱۴۸۰۶ اخبار اصلی پرونده هسته ای
شورای سردبیری واشینگتن پست؛ در مقاله ای که اخیرا در این نشریه منتشر کرده، ادعای ادامه فعالیت های تبدیل اورانیوم غنی شده به سوخت برای راکتورهای تحقیقاتی در ایران را مطرح کرده است.
آلماتی 2 مذاکرات را به برزخ برد

دیپلماسی ایرانی: شورای سردبیری واشینگتن پست؛ در مقاله ای که اخیرا در این نشریه منتشر کرده، ادعای ادامه فالیت های تبدیل اورانیوم غنی شده به سوخت برای راکتورهای تحقیقاتی در ایران را مطرح کرده است. این شورای سردبیری بر این باور است که جمهوری اسلامی با این اقدام، همچنان ذخایر اورانیوم غنی شده را پایین تر از سطحی نگاه می دارد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل ادعا می کند خط قرمز است. آنچه در زیر می خوانید متن این مقاله است:

دور اخیر مذاکره با ایران بر سر فعالیت های هسته ای ایران نا امید کننده بود. مذاکره کنندگان ایرانی پاسخ روشنی به بسته پیشنهادی گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) که اسفند ماه گذشته روی میز گذاشته شده بود، ارائه ندادند. آنها به ایران پیشنهاد کرده بودند در مقابل محدودیت فعالیت های غنی سازی از امتیاز تعدیل تحریم ها بهره مند شود. اما بسته پیشنهادی متقابل ایران از اختلاف های عمیقی پرده برداشت که همچنان بین دو طرف وجود دارد. تهران از غرب می خواهد در مقابل اقدامات اعتماد سازی که جمهوری اسلامی انجام می دهد، تمامی تحریم های یکجانبه را لغو کند.

نشست آلماتی، روند دیپلماتیک را در یک برزخ قرار داد. برزخی که در آن  دولت اوباما و متحدان اش به روشنی با درخواست های طرف ایرانی به منظور تعیین زمان و مکان مذاکرات بعدی، مخالفت کردند.

نشست آلماتی، روند دیپلماتیک را در یک برزخ قرار داد. برزخی که در آن  دولت اوباما و متحدان اش به روشنی با درخواست های طرف ایرانی به منظور تعیین زمان و مکان مذاکرات بعدی، مخالفت کردند. البته همچنان یک شرایط بحرانی پدید نیامده و نه تنها آمریکا بلکه اسرائیل نیز برای اقدام نظامی علیه ایران تحت فشار جدی قرار ندارد. به گفته شماری از دیپلمات ها هنوز  برای ادامه دیپلماسی با ایران زمان وجود دارد و برخی بر این باورند شاید پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران احتمالا تغییری در مواضع جمهوری اسلامی در بحث هسته ای پدید خواهد آمد.

البته بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به عنوان طرف مذاکرات هسته ای با ایران در نشست هایی که هر بار در گوشه ای از دنیا برگزار می شود، دخالت ندارد ، اما وی مهر ماه گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل خط قرمزی را برای فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی تعیین کرد. او که معتقد است تحریم و مذاکره درمتوقف کردن اهداف هسته ای ایران موفق نیست، در جریان این سخنرانی مدعی شد ایران در بهار یا تابستان 2013 ، در آستان تولید سلاح هسته ای قرار می گیرد و این زمانی است که جامعه جهانی باید در مورد ایران اقدام کند. البته این پیش بینی چندی بعد با آغاز عملیات تبدیل اورانیوم غنی شده به سوخت هسته ای از سوی ایهود باراک، وزیر دفاع وقت اسرائیل برای مدت 8 ماه به تاخیر انداخته شد. او در گفت و گو با خبرنگاران خاطرنشان کرد تهران با تبدیل اورانیوم غنی شده به صفحه سوخت برای راکتور دارویی همچنان سطح ذخایر خود را زیر خط قرمز اسرائیل نگاه داشته است.

به هر ترتیب نتانیاهو با نقاشی کارتونی یک بمب در مجمع عمومی سازمان ملل و استفاده از ماژیک قرمز برای خط کشیدن روی این بمب سعی کرد خط قرمز مورد نظر خود را در افکار عمومی ماندگار کند. او مدعی شد در صورتی که سانتریفوژهای ایران با سرعت کنونی به فعالیت خود ادامه دهند، ایران تا اواسط 2013، به خط قرمز مورد ادعا نزدیک خواهد شد. البته از مهر گذشته تا کنون، تحولات زیادی در برنامه های هسته ای ایران ایجاد شده که از جمله آنها می توان به نصب سانتریفوژهای بیشتر در تاسیسات هسته ای اشاره کرد که با سرعت بیشتری اورانیوم غنی شده تولید می کنند. البته همزمان با اعلام این خبر، آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز گزارش داد که فعالیت های تبدیل اورانیوم غنی شده به سوخت در ایران ادامه دارد.

تازه ترین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی حاکی از آن است که ایران 40 درصد از ذخایر اورانیوم غنی شده خود را به صفحه سوخت برای راکتور دارویی تهران تبدیل کرده است. در نتیجه ایران به طور ملموسی با خط قرمز مورد ادعای اسرائیل فاصله دارد

هرچند ایران نقاشی کارتونی نتانیاهو را به تمسخر گرفته است اما یک نکته قابل توجه است و آن ادامه تبدیل اورانیوم غنی شده به سوخت است. تازه ترین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی حاکی از آن است که ایران 40 درصد از ذخایر اورانیوم غنی شده خود را به صفحه سوخت برای راکتور دارویی تهران تبدیل کرده است. در نتیجه ایران به طور ملموسی با خط قرمز مورد ادعای اسرائیل فاصله دارد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: اورانیوم اسرائیل خط قرمز


نظر شما :