المانیتور به نقل از دیپلمات غربی حاضر در آلماتی:

مذاکره کنندگان ایرانی ما را شوکه کردند!

۱۷ فروردین ۱۳۹۲ | ۰۰:۰۷ کد : ۱۹۱۴۵۸۸ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی: نخستین روز از مذاکرات ایران و گروه 1+5 در قالب دومین دور از دیدار دو طرف در آلماتی قزاقستان در حالی به پایان رسید که رسانه های غربی با وجود فرصت باقی مانده برای دو طرف در 24 ساعت آتی از هم اکنون روند تقسیم تقصیر و البته متهم کردن هیات مذاکره کننده ایرانی را آغاز کرده اند. سایت المانیتور در تازه ترین اخبار خود از آلماتی در این خصوص می نویسد:

دیپلمات های غربی پس از پایان نخستین روز گفتگو با ایران به شدت از روند پاسخ گویی تهران به طرح بازبینی شده هیات 1+ 5 ابراز تعجب کردند. یک مقام غربی حاضر در این نشست که به شرط محفوظ ماندن نام خود حاضر به گفتگو با این منبع شده در این خصوص می گوید: واکنش ایرانی ها در گفتگوهای امروز ما را به شدت گیج کرده است.
این مقام غربی که پس از گفتگوهای 3 ساعته ایران با نمایندگان گروه 1+5 سخن می گفت در ادامه افزود: ایرانی ها به جای ارائه پاسخی مشخص و  جامع به پشنهادهای مطرح شده از سوی ما ، نظراتی که شاید جالب بود اما به خوبی پخته و کامل نبود در خصوص طرح پیشنهادی ما را مطرح کردند.

المانیتور در این خصوص می نویسد: این سخنان در حالی از سوی یگ دیپلمات غربی اعلام می شود که معاون سعید جلیلی در این مذاکرات ، علی باقری صبح امروز پیش از آغاز دور دوم مذاکرات در نخستین روز دیدار اعلام کرده بود که ایران طرحی جامع را به مذاکره کنندگان بین المللی ارائه کرده است که نه تنها به دغدغه های کوتاه مدت همگان پایان خواهد داد بلکه می تواند پایان دهنده اختلاف ها هم باشد.

این مقام غربی در ادامه می گوید: در حقیقت پیشنهادی ایران همان هایی بود که از سوی هیات مذاکره کننده این کشور در مسکو هم مطرح شده بود. ما در نشست عصر بر روی نسخه بازبینی شده طرح خود که در اختیار ایران قرار گرفته تاکید کردیم تا بر اساس آن ایرانی ها بتوانند به جزئیاتی که ما به دنبال آن هستیم جواب بدهند.
المانیتور با پیش داوری زودهنگام در خصوص این دور از مذاکرات ایران و نمایندگان غرب در آلماتی به ایران هشدار می دهد که اشتباه محاسباتی در این دور از مذاکرات می تواند تحریم های بیشتر را متوجه تهران کند! علی واعظ از تحلیل گران ایرانی فعال در گروه بحران بین الملل که در آلماتی حضور دارد در این خصوص به المانیتور گفت: اگر ایرانی ها تصمیم دارند به جای تمرکز بر ابزار اعتمادسازی مجددا  در خصوص اصول این مذاکره گفتگو کنند در حقیقت دچار اشتباه محاسباتی خواهند شد چرا که دو طرف در خصوص اصول وجوه مشترک چندانی با هم ندارند.

 

کلید واژه ها: غربی مذاکرات در این خصوص مذاکره ایرانی ها این خصوص آلماتی


نظر شما :