آمریکا پیشنهاد حضور دیپلمات‌هایش در تهران را می دهد

۱۶ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۵:۵۸ کد : ۱۹۱۴۵۵۲ سرخط اخبار

شورای اتلانتیک، در بین اندیشکده های غربی به سبب رابطه نزدیک آن با مقامات موثر و تصمیم گیر معروف است. ژنرال جیمز جونز مشاور امنیت ملی اوباما، چاک هیگل وزیر دفاع فعلی، ریچارد هالبروک نماینده درگذشته آمریکا در امور افغانستان و سوزان رایس سفیر فعلی آمریکا در سازمان ملل و نامزد اولیه پست وزارت خارجه این کشور تنها چند نفر از اعضای این شورا در دوره های اخیر بوده اند. اینها در کنار مقامات فراوان دیگر در آن سوی اقیانوس اطلس و در اروپا هستند که با شورا همکاری می کنند.

به گزارش تابناک در آستانه دور جدید مذاکرات هسته ای، شورای آتلانتیک گزارشی 23 صفحه ای را در مورد آینده رفتار آمریکا در مقابل ایران پیشنهاد کرده است که در بخش های مختلف به توصیه به دولت اوباما در مورد شیوه برخورد با ایران پرداخته است. از جمله در مورد موضوع هسته ای ضروری دانسته شده است که ضمن برقراری تهدید قابل اعتنای نظامی علیه ایران، مشوق هایی برای ایران در نظر گرفته شود که بتواند راه را برای عقب نشینی ایران باز کند.

در این گزارش که فضای کلی آن در چارچوب سیاست های کلی سابق آمریکا در قبال ایران است، به مقامات دولت توصیه شده است به گونه ای رفتار نکنند که مردم ایران را بیشتر از آمریکا منزجر کند. در حالی که پیشنهاد هایی برای آسیب زدن به جایگاه منطقه ای ایران صورت گرفته است، در عین حال راه هایی مطرح شده است تا مردم ایران، بعضی از دردهای ناشی از تحریم ها را ناشی از نوع رفتار آمریکا ندانند و در عین حال بر ضرورت ارتباط بیشتر با مردم ایران تاکید شده است.

بر این اساس وزارت خزانه داری آمریکا باید تعداد محدودی ازموسسات مالی کوچک ایرانی و آمریکایی را به عنوان کانالی برای انتقال منابع مالی در نظر بگیرد تا امکان خرید داروهای خاص برای ایران فراهم شود، والدین ایرانی بتوانند برای فرزندان محصل خود در آمریکا پول بفرستند و در مقابل ایرانیان مقیم آمریکا بتوانند برای خانواده خود در ایران پول بفرستند. در عین حال تاکید شده است که مراوده بین مردم دو کشور از طریق برنامه های دیپلماسی عمومی، علمی و ورزشی و مانند آن افزایش یابد. در نگاه نویسندگان این گزارش، این مجموعه اقدامات در عین این که باج دادن به ایران محسوب نخواهد شد، باعث خواهد شد که گناه تحریم های آمریکا علیه ایران از گردن دولت آمریکا ساقط گردد.

برای تسهیل ارتباط بین دو طرف، به دولت اوباما توصیه شده است که از ایران بخواهد که به دیپلمات های آمریکایی اجازه دهد در دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران همانند دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن مشغول کار شوند. ظاهرا این ایده چندین سال است که در آمریکا مطرح بوده است اما از آن جایی که نشانه ای از نرمی در مقابل ایران محسوب می شده، مورد استقبال قرار نگرفته است. چنین اقدامی فرصتی مهم برای آمریکا خواهد بود زیرا از سویی بعد از سی سال به آمریکا امکان دسترسی به ایران را خواهد داد و می تواند مقدمه ای برای از سرگیری روابط بین ایران و آمریکا باشد و در عین حال دواطلبان روادید آمریکا را از مسافرت به کشورهای همسایه برای درخواست روادید بی نیاز خواهد کرد.

هرچند پیشنهادات شورای آتلانتیک، راهی برای گریز از امکان رویارویی مسلحانه با ایران توصیف شده است ولی محتوای گزارش چند نکته مهم را در بر دارد:

- آمریکا کماکان حاضر به پذیرش جایگاه ایران در منطقه نیست. تاکید بر شدت بخشیدن تحریم ها در قالب جدید، کاستن از نفوذ ایران در منطقه، اشاره به فرقه گرایی به عنوان یک تهدید علیه ایران و مرور آمار کاهش میزان واردات نفت از ایران توسط کشورهای مختلف دلیلی بر این مدعا است.

- این در حالی است که گزارش، اعتراف می کند که شرایط منطقه خاورمیانه در حال تغییر است. ضرورت توجه بیشتر آمریکا به مسائل شرق آسیا مورد توجه گزارش قرار گرفته است اما در عین حال توصیه شده است که نقش پررنگ آمریکا در منطقه حفظ شود. در این چارچوب روابط آمریکا با ترکیه، مصر و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس مهم دانسته شده است.

- جنگ با ایران گزینه ای پرهزینه دانسته شده است که بهتر است از آن پرهیز شود. در منطقه پرتنش خاورمیانه که مستعد آمریکاستیزی فراوانی است، امید آمریکا به ایرانی است که رفتارش در مقابل آمریکا تغییر کند و بنابراین نباید به انزجار مردم ایران از سیاست های دولت آمریکا دامن زد.

- آمریکا به ارتباط با ایران نیاز دارد، هر چند فعلا اصرار دارد این ارتباط با ایران را در قالب ارتباط با مردم ایران محدود و مخفی سازد. در بخشی از گزارش آمده است: « در انتها، آمریکا باید در جستجوی برقراری روابط کامل دیپلماتیک با ایران باشد، البته بعد از این که مسائل اصلی بین ایران و آمریکا و از جمله حمایت ایران! از گروه های تروریستی حل شود.»

کلید واژه ها: آمریکا در عین در عین حال مردم ایران شده است که


نظر شما :