انتقاد شدید اللحن عبدالله عبدالله از کرزی

۱۵ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۷:۲۴ کد : ۱۹۱۴۵۳۶ سرخط اخبار

 عبدالله عبدالله، رهبر ائتلاف ملی افغانستان کرزای را به ایجاد هرج و مرج و ممانعت از برگزاری انتخابات برای حفظ قدرت خود متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، عبدالله عبدالله، وزیر خارجه پیشین افغانستان که اینک به یکی از رهبران مخالفان دولت این کشور تبدیل شده در گفت وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: حامد کرزای، رئیس جمهور افغانستان تلاش دارد، کشور را به هرج و مرج بکشاند تا هر چه بیشتردر قدرت باقی بماند.

به گفته عبدالله، کرزای با جلوگیری از برپایی انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ میلادی قصد دارد، دوره ریاست جمهوری خود را طولانی کند.

عبدالله عبدالله، رئیس ائتلاف ملی افغانستان در سال ۲۰۰۹ میلادی نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد ولی حامد کرزای بر او پیشی گرفت و عبدالله دوم شد. وی کرزای را به تقلب های انتخاباتی متهم کرد، اما سرانجام از شرکت در دور دوم انتخابات خودداری ورزید.

عبدالله عبدالله، سیاست مدار ۵۵ ساله و جراح چشم گفت: کرزای سعی دارد، دوران قدرت خود را طولانی کند. بهترین انتخاب برای او این است که موقعیت فوق العاده ای به وجود بیاورد تا همه بگویند، چگونه می توانیم در چنین موقعیتی انتخابات برگزار کنیم؟ کرزای بعد از به وجود آوردن شرایط اضطراری در کشور از لویه جرگه (نشست سنتی ریش سفیدان و سران قبایل) استفاده خواهد کرد تا با حمایت آنها قدرت خود را تثبیت کند.

وزیر خارجه پیشین افغانستان گفت که هنوز برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۵ آوریل ۲۰۱۴ تصمیم نگرفته است.

رئیس ائتلاف ملی افغانستان تصریح کرد: در صورتی که انتخابات باز هم دستکاری شود (وضعیت) به بحران منتهی خواهد شد. ما یا دولتی مبتنی بر قانون داریم یا کشوری شکست خورده ایم. این انتخابات یک شانس و یک امتحان حقیقی برای ما محسوب می شود.

عبدالله عبدالله در نخستین دولت کرزای بعد از پیروزی بر طالبان وزیر خارجه شد. وی فرزند یک تاجیک و یک پشتون است. عبدالله از حمایت قوی تاجیک های افغانستان برخوردار است اما در میان پشتون ها محبوبیت چندانی ندارد. پشتون ها بزرگ ترین گروه قومی افغانستان هستند.

کلید واژه ها: عبدالله کرزای افغانستان ریاست قدرت ریاست جمهوری


نظر شما :