در سفر به تلاویو

اوباما با نتانیاهو آشتی می کند؟

۲۸ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۳:۲۷ کد : ۱۹۱۴۰۸۱ اخبار اصلی خاورمیانه
به اعتقاد کارشناسان اختلاف ها از مباحث سیاسی از جمله بحث فلسطین و پرونده هسته ای ایران آغاز شد و اکنون به مسائل شخصی رسیده است.
اوباما با نتانیاهو آشتی می کند؟

دیپلماسی ایرانی: بعد از گذشت چهار سال از روابط متشنج بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل با باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا به نظر می رسد که رئیس جمهوری این کشور قصد دارد مسیری کاملا مختلف در تعامل با نتانیاهو که بیش از همه تلاش دارد تا منافع اسرائیل را تامین کند، بپیماید.

به گزارش روزنامه عراقی الزمان، در سفری که قرار است باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا به اسرائیل انجام دهد گفته می شود که وی قبل از هر چیز تلاش خواهد کرد که به افکار عمومی این رژیم اطمینان دهد که بر حفظ امنیت و مصالح اسرائیل پایبند است.

تمامی دلایل نشان از آن دارد که اوباما امیدوار است که بتواند از خلال مذاکراتش با نخست وزیر تندروی راست گرای اسرائیلی که در انتخابات ژانویه شوکه شد و مشاهده کرد که جریان های میانه رو آرای قابل توجهی به دست آوردند، معاهده استراتژیک خود با اسرائیل را تقویت کند. در عین حال اوباما امیدوار است بتواند نتانیاهو را قانع کند که برای پرونده هسته ای ایران تنها راه حل مسالمت آمیز است که جواب می دهد و برای مذاکرات صلح با فلسطینیان نیز باید کاری کند که این مذاکرات از رکود فعلی اش خارج شود.

اوباما از همان روزهای اول رسیدنش به قدرت اسرائیلی ها را شوکه کرده بود. وی با پافشاری بر لزوم توقف شهرک سازی ها و فشار به نتانیاهو در همین رابطه و همچنان آغاز راهی متفاوت در تعامل با تهران که راهی طولانی است و به هیچ وجه باب میل اسرائیل نیست، صهیونیست ها را شوکه کرده است.

علاوه بر آن باراک اوباما که به چهره ای مستقل و تاثیرگذار مشهور است، راه دیپلماتیک منحصر به فردی را دنبال کرده که با روسای جمهور قبلی امریکا از حزب دموکرات مثل بیل کلینتون که تلاش های متفاوتی را برای نزدیک کردن اسرائیلی ها و فلسطینی ها به یکدیگر دنبال می کرد، کاملا تفاوت دارد. این بار شاید برای نخستین بار در طول روابط امریکا با اسرائیل، وی طرف فلسطینیان را در مذاکره با اسرائیلی ها گرفته و به نوعی تلاش دارد به نفع فلسطینیان تلاویو را تحت فشار بگذارد.

با این حال برخی از کارشناسان در امور سیاسی خاورمیانه در این رابطه می گویند که وی می تواند از این سفر برای افزایش رای اعتماد افکار عمومی اسرائیل به نفع خود استفاده کند. سفری که برای نخستین بار پس از انتخاب رئیس جمهوری امریکا به اسرائیل صورت می گیرد.

دنیس راس، مشاور سابق اوباما در امور خاورمیانه در این باره می گوید: «این سفر فرصتی است که اوباما می تواند از آن برای نزدیک شدن به فکر و اندیشه اسرائیلی ها استفاده کند. اما  احتمال این که این مذاکرات شکست بخورد هم وجود دارد.»

بسیاری از اسرائیلی ها بر این اعتقادند که اوباما عزم خود را جزم کرده است که از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری کند. ایران بارها تاکید کرده است که به هیچ وجه به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای نیست. اما رئیس جمهوری امریکا قصد دارد کاری فراتر از اینها در اسرائیل انجام دهد. او می خواهد به نتانیاهو بفهماند که خطوط قرمزش در تعامل با تهران بسیار بیشتر از آن چیزی است که تلاویو گمان می کند. وی اگر چه بر تعهد خود برای جلوگیری از دستیبای ایران به سلاح هسته ای دائما تاکید می کند ولی به هیچ وجه تمایلی نیز برای حمله به ایران ندارد. مساله ای که باعث می شود تحرکات نظامی اسرائیل علیه ایران تحت الشعاع قرار بگیرد. موضوعی که رهبران یهودی بیش از پیش نسبت به آن هشدار داده اند.

منابع نزدیک به کاخ سفید می گویند که خود اسرائیلی ها نیز به هیچ توافقی بر سر حمله به ایران نرسیده اند و برای همین بهتر است فورا تهدیدهای اسرائیل علیه ایران و برنامه هسته ای اش متوقف شود.

به گفته این منابع اوباما از نتانیاهو به طور جدی خواهد خواست که تا زمان انجام مذاکرات ایران با 1+5 از هر گونه اظهار نظر علیه ایران خودداری کند. در عین حال اوباما تلاش دارد با تاکید بر تعهدش بر حفظ امنیت اسرائیل و همراه کردن افکار عمومی این رژیم مردم اسرائیل را نیز علیه نتانیاهو تحریک کند تا از جانب افکار عمومی نیز علیه او بر سر موضوع ایران فشار وارد بیاید.

اختلاف های میان نتانیاهو با اوباما بیش از آن چیزی است که گمان می رود. دیوید میلر، مشاور سابق کاخ سفید در امور خاورمیانه در این باره می گوید: «اختلاف ها از مباحث سیاسی از جمله بحث فلسطین و پرونده هسته ای ایران آغاز شد و اکنون به مسائل شخصی رسیده است. اوباما نتانیاهو را به تندروی و غرض ورزی متهم می کند در حالی که نتانیاهو نیز او را متهم به سهل انگاری و کوتاهی در تامین امنیت اسرائیل می کند و این مساله سبب شده تا عادی سازی روابط میان دو طرف به این سادگی ها ممکن نشود.»

با این حال وی می گوید: «اگر اوباما واقعا نشانه هایی برای بهبود روابط با اسرائیل در خلال سفرش به تلاویو نشان دهد، همچنان بهبود روابط میان دو طرف ممکن است. اگر چه تجربه من نشان می دهد که وضعیت فعلی تلخ ترین وضعیت ممکن در روابط امریکا و اسرائیل است ولی همواره در بدترین شرایط امیدی به بهبود روابط میان دو طرف وجود داشته است.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: اسرائیل اوباما نتانیاهو امریکا رئیس جمهوری امریکا افکار عمومی


نظر شما :