پیام سفر اوباما به خاورمیانه برای نتانیاهو

در صلح جدی باش

۲۳ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۱۳۹۲۲ اخبار اصلی خاورمیانه
تکاپوهای بسیاری در درون کاخ سفید برای دیدار اوباما با نتانیاهو صورت گرفته است، در حالی که منابع آگاه در بیت المقدس غربی می‌گویند که اوباما قصد دارد به نتانیاهو بگوید که همچنان خود را به همکاری سیاسی با فلسطینی‌ها مقید می‌داند و همچنان متعهد است که کشور مستقل فلسطینی در کنار دولت یهودی تشکیل شود.
در صلح جدی باش

دیپلماسی ایرانی: منابع آگاه که گفته می شود از مقام های عالی رتبه امریکایی هستند و بسیار به کاخ سفید نزدیکند، گفته اند که کاخ سفید در حال حاضر در حال کار بر روی کاهش سقف انتظارهای اسرائیلی ها و فلسطینیان از سفر باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا است. قرار است رئیس جمهوری امریکا 22 ماه جاری میلادی به خاورمیانه سفر کند.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن به نقل از روزنامه عبری هاآرتص، منابع آگاه در امریکا و اسرائیل می گویند که امریکا قصد ندارد در این سفر خود طرح صلح جدیدی را مطرح کند، کما این که به رهبران فلسطینی و رژیم اشغالگر صهیونیستی نیز فشار نخواهد آورد که به میز مذاکره برگردند. علاوه بر آن قصدی هم ندارد که نشستی سه جانبه میان خودبا بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی برگزار کند.

منابع اسرائیلی می گویند که تکاپوهای بسیاری در درون کاخ سفید برای دیدار اوباما با نتانیاهو صورت گرفته است، در حالی که منابع آگاه در بیت المقدس غربی می گویند که اوباما قصد دارد به نتانیاهو بگوید که همچنان خود را به همکاری سیاسی با فلسطینی ها مقید می داند و همچنان متعهد است که کشور مستقل فلسطینی در کنار دولت یهودی تشکیل شود. نتانیاهو از نخستین روزی که وارد کاخ سفید شد اعلام کرد که با سیاست شهرک سازی ها توسط رژیم صهیونیستی مخالف است و یک مقام آگاه اسرائیلی که از نزدیک در جریان مفاد مذاکرات دو طرف امریکایی و اسرائیلی در آستانه سفر رئیس جمهوری امریکا به تلاویو است، در این باره گفت که وی قصد دارد در دیدار با نتانیاهو به صراحت در این رابطه به وی هشدار دهد و از او بخواهد که به این سیاست پایان دهد. علاوه بر آن به نتانیاهو خواهد گفت که آمادگی کامل دارد تا هر گونه کمکی را به فرایند صلح کند اما در مقابل تاکید خواهد کرد که نمی تواند بیشتر از اسرائیلی ها و فلسطینی ها به صلح اهمیت دهد و برای آن دل بسوزاند. یک دیپلمات امریکایی گفت که اوباما به نتانیاهو خواهد گفت که اگر واقعا حرف های آن دو (یعنی نتانیاهو و عباس) برای رسیدن به صلح تبدیل به عمل شود، او آمادگی خواهد داشت که از جان کری، وزیر امور خارجه اش بخواهد که به آنها در این زمینه کمک کند ولی اگر بخواهد اوضاع به همین شکل باقی بماند او آنها را به حال خودشان رها خواهد کرد و به سراغ دیگر پرونده های مهم در سیاست خارجی امریکا خواهد رفت.

منابع امریکایی می گویند که مواضع جدید امریکا نشان می دهد که اوباما امید خود را از تاثیرگذاری بر فلسطینیان و اسرائیلی ها از دست داده است و می خواهد سیاستی کاملا منطبق با واقعیت های سیاسی و منطقه ای اتخاذ کند. اوباما به این باور رسیده است که در طول دوران اول ریاست جمهوری اش هر چقدر به دو طرف فشار می آورد نتیجه عکس می گرفت و باعث می شد تا هر دو از یکدیگر دور شوند و اکنون به این باور رسیده است که مواضع قدیمش در تلاش برای باز گرداندن آنها به میز مذاکره به شکست انجامیده است. به گفته این منابع امریکایی ها از پیگیری سیاستی که به آن نام "سرت را بکوب به دیوار" داده اند، خسته شده اند و به این نتیجه رسیده اند که از سرگیری مذاکرات اسرائیل – فلسطین هدف نخستشان نیست و مسائل مهمتر از آن برایشان وجود دارد که باید به آنها بپردازند.

به اعتقاد مسئولان امریکایی مسیری که در حال حاضر منطقه می پیماید سرنوشت سیاست های اسرائیلی ها و فلسطینی ها را تعیین می کند و این در حالی است که تلاویو از این نگران است که در سایه معادلات تازه منطقه ای بیش از پیش در معادلات بین المللی در انزوا قرار بگیرد، به ویژه که فشارهای اتحادیه اروپا نیز مطرح است و حتی تهدید به اعمال تحریم های جدید علیه آن کرده اند، علاوه بر آن در حال حاضر این نگرانی نزد اسرائیلی ها به وجود آمده است که انتفاضه سومی در سرزمین های اشغالی فلسطینی آغاز شود که این مساله باعث خواهد شد تا اسرائیل بیش از پیش تحت فشار قرار بگیرد که در آن صورت نتانیاهو مجبور خواهد شد با اعطای کلی امتیاز به پای میز مذاکره باز گردد و هر آن چه در اختیار دارد را روی میز بگذارد فقط به صرف این که فشارها را از خود دور کند.

در همین رابطه یکی از دیپلمات های فعال در وزارت امور خارجه امریکا اعلام کرد که جان کری، وزیر امور خارجه این کشور تلاش دارد تا دو طرف را به سمت مذاکره هدایت کند اما اگر ببیند که تلاش هایش نتیجه ندارد و دو طرف نمی خواهند از مواضع خود کوتاه بیایند آنها را به حال خود رها خواهد کرد و به پرونده های دیگر خواهد رسید. برای همین گفته می شود جان کری که قرار است به همراه اوباما به منطقه بیاید پس از بازگشت از خاورمیانه مواضع دو طرف را بررسی خواهد کرد و اگر دید تغییری در مواضعشان حاصل نشده پرونده را به حال خود رها خواهد کرد.

از سوی دیگر بحث سوریه دومین موضوعی خواهد بود که امریکایی ها قصد دارند درباره آن با رهبران خاورمیانه بحث و تبادل نظر کنند. هفته گذشته یعقوف عمیدرو، فرمانده نیروهای ذخیره اسرائیل به امریکا رفت و درباره سوریه و انتقال سلاح های شیمیایی به خصوص رسیدن آنها به دست کسانی که تلاویو آنها را مطلوب نمی داند، ابراز نگرانی کرد. اخیرا نیز ایهود باراک، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی با چاک هیگل، وزیر دفاع ایالات متحده درباره چگونگی برخورد با سناریوهای مطرح بر سر انتقال سلاح های شیمیایی از سوریه به جاهای دیگر بحث و تبادل نظر کرد.

موضوع ایران دیگر موضوعی است که محور مذاکرات اوباما در خاورمیانه خواهد بود. با این تفاوت که وی همانند همتایان اسرائیلی اش چندان تندروی نسبت به پرونده هسته ای ایران ندارد که البته به خاطر اسرائیل نیست بلکه بیشتر نگران مصالح امریکا است اما گفته می شود تصمیم حساس در این زمینه را در سال جاری اتخاذ خواهد کرد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: امریکا نتانیاهو اوباما اسرائیل اسرائیلی ها آگاه وزیر مذاکره مواضع گویند که خاورمیانه پرونده میز


نظر شما :