سرخوردگی صهیونیست‌ها از سفر رئیس جمهوری امریکا

اوباما ما را فریب داد

۱۱ فروردین ۱۳۹۲ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۱۴۴۵۴ اخبار اصلی خاورمیانه
اسرائیلی ها می گویند: «امریکایی‌ها موفق شدند نتانیاهو را در برابر تحولات جهان عرب گمراه کنند و با تاثیرگذاری بر او برای معذرت ‌خواهی از نخست وزیر ترکیه و ترک‌ها وی را فریب دهند.»
اوباما ما را فریب داد

دیپلماسی ایرانی: همچنان پرونده هسته ای ایران و چگونگی تعامل با آن نقطه اختلافی امریکایی ها و اسرائیلی ها است. روزنامه اسرائیلی معاریو به نقل از منابع امنیتی اسرائیلی که در پرونده ایران فعالیت می کنند، نوشت که باراک اوباما در سفر اخیر خود به تلاویو به اسرائیل هشدار داده است که "حمله به ایران پاشیدن خاک در چشم ها است و ما بعد از آن طوفان درو خواهیم کرد." بدین ترتیب اوباما بر خلاف میل اسرائیل هیچ چراغ سبزی برای حمله نظامی به ایران نشان نداد و به هیچ وجه بر خلاف آن چه نتانیاهو و دیگر مقام های صهیونیستی در پی سفر او به تلاویو انتظار داشتند، هیچ موضع روشنی در قبال زمان حمله نظامی به ایران ابراز نکرد.

به گزارش روزنامه لبنانی الاخبار، پیش از سفر اوباما به منطقه برخی منابع خبری گزارش داده بودند که وی قصد دارد در دیدار خود با نتانیاهو از او بخواهد که تا زمانی که مذاکرات با ایران ادامه دارد، از ایراد اظهارات ضد ایرانی خودداری کند، آن گاه در ماه اکتبر اگر دید مذاکره با تهران به نتیجه نرسیده است، خود نیز بر گزینه نظامی علیه ایران فکر خواهد کرد. اما اوباما در سفر خود به تلاویو به صراحت گفت که زمان همچنان برای حل دیپلماتیک پرونده هسته ای ایران وجود دارد و باید منتظر نتیجه تحریم های اعمال شده علیه ایران باشیم. اگر چه او همانند همیشه تاکید کرد که همه گزینه ها علیه ایران روی میز است اما به هیچ وجه اشاره نکرد که در چه زمانی به سراغ گزینه نظامی خواهد رفت.

این در حالی است که برخی منابع جاسوسی اسرائیلی در تازه ترین گزارش خود آورده اند که تحریم های اعمال شده علیه ایران آن گونه که انتظار می رفت تاثیر نگذاشته است و ایران همچنان به فعالیت های هسته ای خود ادامه می دهد.

به گفته این منابع، «باراک اوباما و همراهانش با نخست وزیر اسرائیل به گونه ای رفتار کرده اند که گویی وی شاگرد مدرسه ای است که باید به درس هایی که به او داده می شود خوب گوش دهد و عمل کند. آنها در این باره می گویند: «آنها به ما حرف های قشنگی زدند و تلاش کردند که با ابراز صداقت ظاهری ما را راضی نگه دارند اما هیچ چیز درباره زمانی که اسرائیل برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران انتظار دارد، نگفتند.»

آنها همچنین می گویند: «امریکایی ها موفق شدند نتانیاهو را در برابر تحولات جهان عرب گمراه کنند و با تاثیرگذاری بر او برای معذرت خواهی از نخست وزیر ترکیه و ترک ها وی را فریب دهند.»

به اعتقاد اسرائیلی ها عذرخواهی نتانیاهو از اردوغان و مردم ترکیه به هیچ وجه به سود منافع اسرائیل نیست و این اتفاق که تحت فشار امریکایی ها رخ داد، اشتباهی استراتژیک از سوی اسرائیل محسوب می شود.

آنها درباره اختلاف مواضع امریکا و اسرائیل بر سر ایران همچنین می گویند: «امریکایی ها همه چیز را خوب می دانند. آنها خوب می دانند که ایران تا کجا پیشرفت کرده و چه دستاوردهایی به دست آورده است. اما نمی خواهند هیچ کاری از پیش ببرند. وقتی زمان از دست برود این امریکایی ها هستند که هزینه سهل انگاری خود را پرداخت خواهند کرد.»

این در حالی است که با نزدیک شدن به سال نوی یهودی برخی افراد تندروی صهیونیست باراک اوباما را به فرعون زمانه تشبیه کرده اند و مشاوران او را افرادی توصیف کرده اند که می خواهند به اوباما برای خیانت به قوم یهود کمک کنند. اشاره آنها به تلاش های اوباما در پرونده صلح اعراب و اسرائیل به ویژه پرونده فلسطین و عدم مداخله نظامی امریکا در حل پرونده هسته ای ایران است. معاریو به نقل از برخی از این افراد می نویسد: در روز عید "فصح" که مردم یهود از دست فرعون مصر خلاص شدند و رهسپار سرزمین فلسطین شدند، اسرائیلی ها به هیچ وجه احساس آزادی نمی کنند. امریکایی ها به ما خیانت کردند و ما را زندانی تهدید ایران قرار دادند. ما در مقابل چشمان آنها مورد تهدید و ویرانی ایران قرار خواهیم گرفت.

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: اوباما اسرائیل نتانیاهو


نظر شما :