هشدار بان کی‌مون به غرب بر سر سوریه

۲۰ اسفند ۱۳۹۱ | ۲۲:۳۶ کد : ۱۹۱۳۸۴۳ سرخط اخبار

نخست وزیر سوریه کشورهای عربی و غربی از جمله قطر، عربستان و ترکیه را به حمایت از گروه های تروریستی برای بر هم زدن ثبات سوریه متهم کرد؛ بان کی مون نیز نسبت به عواقب مسلح کردن مخالفان هشدار داد.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، وائل الحلقی، نخست وزیر سوریه در دیدار با جمعی از نمایندگان رسانه های سوری با تاکید بر اهمیت نقش رسانه های ملی در پوشش اخبار سوریه اعلام کرد: برخی از رسانه های بین المللی کمپینی برای انتشار اخبار دروغین به راه انداختند که حمایت های کشورهای عربی با همکاری ترکیه پشت این تلاش ها قرار دارد و هدف آن تنها شعله ور کردن بحران و ایجاد فتنه در منطقه و سراسر جهان است.

 

الحلقی همچنین با اشاره به اینکه کشورش در معرض توطئه ای بزرگ قرار گرفته است خاطرنشان کرد: برخی از کشورهای عربی و غربی و در راس آنها قطر، عربستان و ترکیه با حمایت از گروه های تروریستی برای ایجاد ناآرامی در سوریه تلاش می کنند و این اقدامات در راستای توطئه غربی است که علیه سوریه طراحی شده است.

 

الحلقی که ریاست کمیته پیگیری اجرایی اصلاحات سیاسی سوریه را بر عهده دارد همچنین تاکید کرد که دولت دمشق تمام تلاش خود را در زمینه های اقتصادی، اجتماعی و توسعه به کار می گیرد تا سوریه ای جدید و شکوفا ایجاد شود و عملیات سازندگی و تقویت روح حماسه ملی بار دیگر آغاز شده و امنیت و ثبات به سوریه بازگردد.

 

وی ادامه داد: دولت سوریه قادر است با همه چالش های موجود از جمله چالش های اقتصادی که نتیجه تحریم های ظالمانه علیه سوریه و عملیات های تروریستی برخی از گروه های مسلح است، ایستادگی کند.

 

الحلقی همچنین در دیدار با هیاتی از نمایندگان کمیته پیگیری مذاکرات ملی سوریه اعلام کرد: دولت به مخالفان سوری در داخل و خارج از کشور احترام گذاشته و از آنها می خواهد در مذاکرات برای ساختن آینده سوریه بدون دخالت کشورهای خارجی مشارکت کنند.

 

وی گفت: دولت از همه چهره ها و گروه هایی که برای شرکت در مذاکرات ملی و بازگرداندن امنیت و ثبات به سرتاسر سوریه تمایل داشته باشند حمایت می کند.

 

از سوی دیگر، بشار الجعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل نیز به نوبه خود با ارسال نامه هایی به دبیرکل سازمان ملل و رئیس دوره ای شورای امنیت اعلام کرد: گروه های تروریستی مسلح و کشورهای حامی آنها مسئول اصلی همه خسارت هایی هستند که به آثار فرهنگی و تاریخی سوریه وارد شده است.

 

وی افزود: خسارت ها و خرابی هایی که به آثار تاریخی و فرهنگی در نواحی مختلف سوریه وارد آمده در حقیقت نشان دهنده این است که گروه های تروریستی تندرو و وابسته به القاعده از اندیشه های تکفیری دنباله روی می کنند.

 

وی با اشاره به افزایش اقدامات گروه های تروریستی علیه آثار باستانی و تاریخی سوریه اعلام کرد: برخی از کشورهای منطقه و جهان ضمن دست داشتن در این اقدامات گروه های تروریستی را برای سرقت آثار باستانی سوریه و قاچاق آن به خارج از کشور، تشویق می کنند.

 

پیشتر رسانه های سوری اعلام کرده بودند: بخش اعظم بازار شهر حلب که از آثار باستانی این کشور است در پی درگیری های ارتش با نیروهای مسلح ویران شده است.

 

سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی یونسکو وابسته به سازمان ملل نیز اخیرا دو طرف درگیر سوری را به حفظ آثار باستانی این کشور فرا خواند.

 

از سوی دیگر، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل ضمن هشدار به کشورهای غربی نسبت به خطرات کمک های تسلیحاتی به مخالفان سوریه اعلام کرد: در صورتی که این سلاح ها به دست طرفین درگیر سوری برسد نه تنها مشکلات سوریه حل نمی شود بلکه درگیری ها در این کشور طولانی تر و تعداد قربانیان بیشتر می شود.

 

دبیرکل سازمان ملل در ادامه اعلام کرد: از مذاکرات صورت گرفته در خصوص احتمال ارائه پرونده بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه به دادگاه کیفری بین المللی حمایت می کند.

 

وی افزود: ناوی پیلای، کمیسیونر حقوق بشر سازمان ملل اخیرا اعلام کرده که باید پرونده سوریه به دادگاه کیفری ارجاع داده شود و من نیز از مذاکرات در این خصوص حمایت می کنم.

 

بان کی مون در ادامه وضعیت سوریه و ناقض حقوق بشر در این کشور را جنایات جنگی و حقوق بشری توصیف کرد.

 

بان کی مون همچنین از عملیات آزادی صلح بانان فیلیپینی سازمان ملل استقبال کرده و خواهان فراهم شدن رفت و آمد آزادانه نیروهای حافظ صلح در سوریه شد.

 

از سوی دیگر هیثم مناع، یکی از اعضای "کمیته هماهنگی ملی سوریه" و از مخالفان دولت این کشور اعلام کرد: هنوز شرایط برای مذاکره میان دولت و مخالفان سوریه فراهم نشده است.

 

وی افزود: در حال حاضر هرگونه پیشرفت برای متوقف کردن خشونت در سوریه و جست و جوی راهکاری سیاسی که به تشکیل دولت انتقالی بینجامد غیرممکن است.

 

مناع در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت بشار اسد نیز گفت: اگر در سوریه جمهوری پارلمانی تشکیل شود بدون شک مساله بقا یا برکناری بشار اسد اهمیتی نخواهد داشت.

 

قرار است 11 ماه مارس هیاتی از کمیته هماهنگی ملی سوریه با مسئولان وزارت خارجه روسیه از جمله سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور و میخائیل بوگدانف، معاون وی دیدار کنند.

 

درگیری ها در سوریه از بیش از 23 ماه گذشته تاکنون آغاز شده و در حالی وارد دومین سال خود می شود که به رغم تلاش های بین المللی تا کنون جان 70 هزار تن را گرفته است.

کلید واژه ها: سوریه تروریستی گروه های تروریستی سوری مذاکرات آثار باستانی سوریه اعلام غربی باستانی سوریه اعلام کرد: رسانه کی مون


نظر شما :