اظهار نظر یک سناتور سابق امریکایی درباره مقام معظم رهبری

۱۲ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۲:۴۷ کد : ۱۹۱۳۴۵۲ سرخط اخبار

به گزارش خبرگزاری فارس، ایران اخیرا میزبان کنفرانسی با موضوع «هالیوودیسم» در تهران بود که با حضور گروه های بین المللی فعالان، شخصیت های دینی، فیلم سازان، سیاستمداران برگزار شد و محور آن بحث درباره ایدئولوژی فیلم های هالیوودی بود.

بسیاری از شرکت کنندگان در این کنفرانس به صورت خاص به بحث درباره فیلم هایی مانند «آرگو» که یک فیلم ضد ایرانی با دستور کار اسلام هراسی بود و اخیرا برنده جایزه اسکار نیز شد، پرداختند.

یکی از شرکت کنندگان در این کنفرانس که حضورش بسیار تعجب آور بود، چهره ای به نام «مایک گراول» سناتور دو دوره قبل ایالت «آلاسکا» آمریکا بود که در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری سال 2008 میلادی میان حزب دموکرات شرکت داشت و بیشتر شهرت وی به دلیل افشای اسناد وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) است.

گراول از زمانی که سیاست های انتخاباتی را ترک کرد، در حمایت از پایگاه افشا گرانه اسناد محرمانه آمریکا موسوم به «ویکی لیکس» سخنرانی داشته و خواستار تحقیقات جدید درباره حملات تروریستی 11 سپتامبر شده است.

بر اساس نوشته روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز»، این سناتور سابق آمریکا در کنفرانس هالیوودیسم اینطور استدلال کرده است که بحث درباره راه های صنعت سینمای آمریکا برای به تصویر کشیدن ایران به منظور جلوگیری از به راه افتادن یک جنگ احمقانه، اساسی است.

مجله آمریکایی «فارین پالسی» اخیرا در تماسی تلفنی با این چهره آمریکایی 83 ساله که در کالیفرنیا زندگی می کند، گزارشی از برداشت های او از سفرش به تهران تهیه کرده است که در ادامه ارائه می گردد:

* برگزاری سومین کنفرانس هالیوودیسم؛ بهانه حضور سناتور سابق آمریکا در تهران

گراول در پاسخ به این سوال که چه کسی از او برای حضور در کنفرانس هالیوودیسم ایران دعوت کرده و چگونگی این دعوت، اینطور پاسخ داده است که: من مدت ها بود که به فکر رفتن به تهران بودم. من 40 سال پیش زمانی که در سنا فعالیت داشتم به مدت چندین روز در تهران بودم و بنابراین، امیدوار بودم که بتوانم در آنجا سخنرانی داشته باشم اما خودم به تنهایی استطاعت انجام چنین سفرهایی را در صورتی که بودجه آنها تامین نمی شد، نداشتم. بنابراین، آنچه اتفاق افتاد و بدون اطلاع من نیز بود، برگزاری سومین کنفرانس هالیوودیسم بود.

این سناتور سابق آمریکایی در ادامه اعلام کرد که فردی به نام «کوین برت» استاد سابق دانشگاه «ویسکانسین» و محقق حادثه 11 سپتامبر که گراول در برنامه های تلویزیونی و رادیویی او غالبا سخنرانی داشته است، به مقامات ایران پیشنهاد می کند که گراول را برای حضور در این کنفرانس دعوت کنند.

خبرنگار نشریه فارین پالسی در ادامه با اشاره به اینکه بسیاری از شرکت کنندگان در کنفرانس هالیوودیسم تهران اینطور استدلال کرده اند که انگیزه ساخت فیلم های هالیوودی مانند آرگو تامین برخی از دستور کارهای ضد ایرائی و تحت حمایت اسرائیل بوده است، نظر گراول را در این باره پرسید.

* فیلم های هالیوودی در حال تباه کردن فرهنگ انسانی در سراسر جهان است

این شخصیت آمریکایی با اشاره به علاقه شدیدش به فیلم گفت که: ایرانی ها در عمل یک دیدگاه مذهبی دارند و احساس می کنند که برخی از افراط گرایی های هالیوود فرهنگ انسانی را در سراسر جهان به تباهی کشانده اند و به همین دلیل است که تلاش می کنند تا چنین کنفرانس هایی داشته باشند.

گراول ادامه داد: ایرانی ها می خواهند تلاش کنند تا ببینند آیا می توانند جایگزینی برای هالیوودیسم ایجاد کنند یا نه و من فکر میکنم که آنها می توانند در عرصه فیلم های خود تاثیر گذار باشند. بخشی از این روش این بود که ایرانی ها به عنوان بخشی از این کنفرانس، دو و یا شاید 20 و یا تعداد بیشتری فیلم به ما دادند تا تماشا کنیم و بنابراین، من این کار را انجام می دهم تا ببینم آنها چقدر واقع گرا هستند.

* تحریم ها ایران را کاملا مستقل کرده است/ رونق تهران مانند یک شهر طبیعی است

گزارشگر فارین پالسی در ادامه درباره برداشت های کلی گراول از ایران پرسید که وی پاسخ داد: من نمی توانم به شما بگویم که مردم ایران چقدر صمیمانه برخورد می کنند و چقدر اهل بخشش و با ملاحظه هستند و چیزی که برای من بسیار تعجب آور بود این است که اگر شما رسانه های آمریکا را دنبال کنید، اینطور فکر می کنید که ایرانی ها در وضعیت بدی قرار دارند اما من به شما می گویم که تردیدی نیست که تحریم ها موجب ناراحتی می شوند اما در بلند مدت بهترین اتفاقی هستند که برای ایران افتاده است.

گراول گفت: تحریم ها ایران را به طور کلی مستقل ساخته است و آنها را وادار کرده تا فعالیت اقتصادی خود را درونی کنند. ما حدود 10 مایل داخل پایتخت ایران، جائی که یک بزرگراه عالی در حال ساخته شدن است، حرکت کردیم. من به شما می گویم که تهران یک محل کار شگفت انگیز بود. بنابراین این شهر مانند یک شهری بود که کاملا طبیعی رونق داشت. تهران رفاه داشت و شما می توانید این موضوع را از روی ترافیک شهری بفهمید.

مایک گراول

 

* ایرانی ها همان کاری را انجام می دهند که یک کشور در حال توسعه مشغول انجام آن است

این سناتور سابق آمریکایی افزود: معماری ها بی نهایت جذاب و خیره کننده بود و آنچه که در ایران اتفاق افتاده، این است که این کشور وادار شده است تا مستقل شود و این دقیقا همان چیزی است که یک کشور در حال توسعه انجام می دهد. شما مجبورید کالاهای داخلی تولید کنید و بعد از آن، این کالاها را به صورت کاملا رقابتی صادر کنید زیرا ارزش پول شما کم شده و این همان چیزی است که در ایران در جریان است.

* آمریکا نمی داند که تحریم ها علیه ایران، نتیجه معکوس دارد

گراول گفت: من فکر نمی کنم که آمریکا از این موضوع آگاهی داشته باشد که کاری که در حال انجام آن با ایران به بهانه رسیدن به یک راه حل در آن گوشه جهان است، نتیجه معکوس داشته باشد.

* تحریم ها غیرقانونی هستند/ عربستان سعودی را تحریم کنید نه ایران را

خبرنگار فارین پالسی در ادامه از تفکر گراول درباره اجتناب ناپذیری جنگ میان آمریکا و ایران پرسید که این سناتور سابق آمریکایی اینطور پاسخ داد که از دیدگاه او تحمل مردم آمریکا در برابر تهاجم به ایران بیشتر از 30 روز طول نخواهد کشید اما سیاستمداران فکر می کنند که می توانند هر کاری را می خواهند، انجام دهند.

گراول افزود: اجازه دهید اظهارات خود را تکمیل کنم. تحریم ها غیرقانونی هستند و من نمی دانم که ایران چه کاری کرده است که مجوز اعمال این تحریم ها علیه آنها داده شده است. اگر شما می خواهید کسی را تحریم کنید، عربستان سعودی که وهابیت و نفرت از امت ها را پرورش می دهد، را تحریم کنید. این رویکرد شیعه نیست. شیعه بخش بسیار سودمند اسلام است و آیت الله خامنه ای به معنای واقعی کلمه رهبر مذهبی بانفوذ تمام شیعیان جهان است.

* دولت اوباما در قبال ایران به شدت ریا می کند/ ایرانی ها به دنبال بمب اتم نیستند

خبرنگار فارین پالسی در ادامه مصاحبه تلفنی خود، دیدگاه گراول را درباره اظهارات علنی دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا در رابطه با جلوگیری از وقوع جنگ با ایران پرسید که این چهره آمریکایی در پاسخ با اشاره به اینکه به سخنان اوباما در این باره باور ندارد، گفت: من فکر می کنم که متاسفانه از جانب دولت اوباما ریاکاری عظیمی وجود دارد. امام خامنه ای بسیار واضح اعلام کرده است که ایرانی ها به دنبال به دست آوردن بمب نیستند زیرا قرآن به آنها اجازه این کار را نمی دهد.

گراول گفت: امام خامنه ای رهبر کشور ایران و رهبر روحانی تمام شیعیان جهان است و در بیانیه ای اعلام کرده است که قرآن وجود بمب اتم را تحمل نمی کند. اکنون، اگر شما به ظاهر نگاهی بیندازید، می بینید که چیزهای زیادی هستند که کمی مسخره به نظر می آیند. مانند زمانی که رئیس جمهور آمریکا می گوید: «خب ما اکنون یک خط قرمز تعیین کرده ایم و شما نمی توانید از آن عبور کنید».

این سناتور سابق آمریکایی افزود: ایرانی ها نمی خواهند از خط قرمزی عبور کنند، آنها این نکته را پیشتر مکررا گفته اند. هیچ برآورد اطلاعاتی مبنی بر اینکه نشان دهند ایرانی ها دنبال بمب هستند نیز به هیچ وجه وجود ندارد.

خبرنگار فارین پالسی از گراول پرسید که آیا او در ملاقات با مقامات ایران شاهد استقبال آنها از دیدگاه های مخالف بود یا خیر، که گراول در پاسخ اینطور گفت: بله. آنها دارای افکار خیلی بازی هستند زیرا می دانند که نباید کورکورانه عمل کنند.

* تعریف سناتور سابق آمریکا از الگوی سیاست و نظام دینی ایران

این شخصیت آمریکایی گفت: چیزی که مرا مجذوب خود کرده این بود که من در طول 25 تا 30 سال گذشته توجه خود را روی ساختار دولت ایران و چگونگی تلاش شان  در جامعه برای حاکمیت بر خودشان متمرکز کردم و به دنبال الگو بودم مانند الگوی سوئیس برای دموکراسی مستقیم. اما ایرانی ها یک الگوی جالب دارند. آنها  نظامی سیاسی و یک حکومت دینی دارند و به نظر می رسد که کارآمد نیز بوده است.

گراول افزود: اکنون تمام آن چیزی که می توانم به شما بگویم این است که دلیلی برای ترس وجود ندارد و آنچه ما باید انجام دهیم، تشویق مدل هایی مانند مدل ایران است تا ببینیم چطور فعالیت می کنند و چه سهمی در کمک به دولت دارند.

* آمریکا باید از الگوی سیاسی ایران درس بگیرد

خبرنگار فارین پالسی در انتهای مصاحبه خود با گراول، از وی پرسید که آیا از نظر او آمریکایی ها می توانند از الگوی سیاسی ایران درس بگیرند یا خیر، که گراول در پاسخ گفت: بله من فکر می کنم که ما می توانیم. در چندین نشست من مجبور بودم بنشینم و به فکر فرو بروم در حالی که ایرانی ها نماز می خواندند و دعا می کردند. این امر حاوی یک پیام برای ماست. ایرانی ها یک کشور موفق دارند و هیچ شکی در این باره وجود ندارد. آنها یک کشور بسیار موفقند و در حال رنج بردن از نتیجه بی عدالتی های ما هستند.

کلید واژه ها: آمریکا ایرانی ها گراول تحریم کنفرانس فیلم سناتور سناتور سابق اینطور فارین پالسی فارین پالسی پرسید که پالسی در کرده است که فارین پالسی در الگوی هالیوودیسم شما می فکر می کنفرانس هالیوودیسم دیدگاه سابق آمریکایی که گراول من فکر که ایرانی ها بمب می توانند فارین پالسی در ادامه پالسی در ادامه که ایرانی سناتور سابق آمریکایی که یک به شما


( ۱ )

نظر شما :