وقتی «دیپلمات‌های بی‌نام» هم از توافق با ایران سخن می‌گویند!

۱۱ اسفند ۱۳۹۱ | ۲۰:۴۵ کد : ۱۹۱۳۴۳۲ سرخط اخبار

با گذشت دو روز از خاتمه مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در آلماتی، اخبار و تحلیل ها حاکی از آن است که اکثر قریب به اتفاق منابع غربی نتایج این مذاکرات را امیدوارکننده می دانند. شدت ماجرا تا حدی است که این بار حتی «دیپلمات های بی نام» مورد استناد رسانه های غربی که اغلب وظیفه القای جو ناامیدانه را بر عهده دارند، از مثبت بودن نتایج مذاکرات سخن می گویند.

به گزارش «تابناک»، در پی مذاکرات هسته ای آلماتی، جو رسانه های غربی به طور بی سابقه ای (دستکم طی یک سال اخیر) به سمت سخن گفتن از مثبت بودن فضای مذاکرات سوق یافته است. تحلیل های متعدد منتشر شده در این رسانه ها طی دو روز اخیر، همگی بر این موضوع دلالت دارند.

در این رابطه، خبرگزاری «رویترز» به نقل از «یک دیپلمات ارشد غربی» می نویسد مذاکرات هسته ای میان ایران و قدرت های جهانی، سازنده تر و مثبت تر از گذشته بوده است. هرچند، وی نیز مطابق عرف معمول مقامات غربی، با انداختن بار مسئولیت به دوش ایران، مدعی شده تمایل و جدیت ایران در مذاکرات، در نشست ماه آوریل مشخص خواهد شد.


رویترز می نویسد این دیپلمات غربی دیدگاه خوشبینانه تری نسبت به دیگر مقامات غربی در گذشته دارد و معتقد است بخت پیشرفت دیپلماتیک در بن بست طولانی مدت موجود بر سر برنامه هسته ای ایران وجود دارد. این دیپلمات که نخواسته نامش فاش شود در این زمینه اظهار داشته: «این مذاکرات از نشست های پیشین مثبت تر و سازنده تر بود، زیرا آن ها (طرف ایرانی) واقعاً بر پیشنهادی که روی میز بود تمرکز کرده بودند». 

این دیپلمات در ادامه درباره پیشنهادهای مطرح شده در مذاکرات آلماتی و احتمال کاهش تحریم ها می گوید: «ما راهی را به سوی کاهش تحریم ها نشان دادیم. اما ما جواهرات سلطنتی را در همان گام اول از دست نخواهیم داد». وی همچنین مذاکرات آتی در ماه آوریل را مهم و کلیدی ارزیابی کرده است.

علاوه بر این، وی در پاسخ به این سوال که آیا غرب موضع خود درباره تأسیسات هسته ای «فردو» را تغییر داده یا خیر، اظهار داشته: «ما ادبیات خود را نرم تر کرده ایم». گفتنی است پیش از این برخی منابع خبر داده بودند که غرب این بار به جای درخواست «تعطیلی» فردو، درخواست «تعلیق» فعالیت های این مرکز را مطرح کرده است.

در نهایت، این دیپلمات غربی از تأکید 1+5 بر اتخاذ رویکردی «گام به گام» برای حل و فصل مسئله ای هسته ای ایران خبر داده است.

به هر حال، این اظهارات در حالی مطرح می شود که تا پیش از این دور از مذاکرات، کلیشه «دیپلمات بی نام غربی» از سوی رسانه های غربی و به ویژه «رویترز» برای القای جو منفی و فضاسازی علیه برنامه هسته ای ایران مورد استفاده قرار می گرفت. در این چارچوب، غرب ضمن متوجه کردن اتهامات علیه ایران، می توانست از قبول مسئولیت مستقیم این اتهامات طفره برود.

اما اینکه این بار یک «دیپلمات بی نام غربی» از مثبت بودن فضای مذاکرات و احتمال جدی حصول توافق سخن گفته، می تواند تغییری جدی، دستکم در استراتژی رسانه ای غرب در قبال پرونده هسته ای تلقی شود. البته همان گونه که پیش از این نیز بارها اشاره شده، شرط واقعی بودن این تغییر آن است که تفاوت لحن و ادبیات مقامات و رسانه های غربی، به عرصه عمل نیز سرایت کرده و در اقدامات آن ها نیز تغییر واقعی حاصل شود.

کلید واژه ها: مذاکرات غربی رسانه مثبت دیپلمات رسانه های غربی


نظر شما :