حمایت رئیس جمهور آرژانتین از توافق با ایران بر سر آمیا

۲۰ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۷:۴۷ کد : ۱۹۱۲۵۷۴ سرخط اخبار

رئیس جمهور آرژانتین با حمایت از توافق صورت گرفته با ایران بر سر مسئله آمیا گفت که مذاکره و گفت وگو بخشی از سیاست خارجی ماست.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پرس تی وی، «کریستینا فرناندز» رئیس جمهور آرژانتین از توافق با ایران در مورد ایجاد کمیسیون حقیقت یاب برای بررسی حادثه بمب گذاری سال 1994 در مرکز جامعه یهودیان در بوینوس آیرس دفاع کرد.

فرناندز در سخنرانی روز گذشته اظهار داشت: «آن چه که من می خواهم، از آن اجتناب ورزم، درد و رنج خانواده های قربانیان حادثه و شرمساری این کشور است و این کار را با پیدا کردن راهی برای شکست بن بست انجام می دهم.»

او در پاسخ به برخی انتقادها در مورد توافق با ایران تاکید کرد: «یادداشت تفاهمی که ما امضا کردیم، گامی در جهت بازکردن بن بستی است که روند رسیدگی به یک پرونده را به مدت 19 سال فلج کرده است. ضمن این که مذاکره و گفت وگو بخشی از سیاست خارجی ماست.»

«علی اکبر صالحی» وزیر امور خارجه ایران و همتای آرژانتینی او در روز 27 ژانویه، یک یادداشت تفاهم میان دو کشور امضا کردند تا ابعاد و زوایای بمب گذاری سال 1994 در ساختمان آمیا در بوینوس آیرس را روشن کنند؛ حادثه ای که در آن 85 نفر کشته شدند. آمیا مخفف واژه اسپانیایی همکاری متقابل اسرائیل و آرژانتین است.

فرناندز علاوه بر این اظهار داشت که او لایحه ای برای تصویب این توافق به کنگره فرستاده است. توافقی که براساس آن یک کمیته حقیقت یاب متشکل از پنج عضو از متخصصان حقوق بین الملل ایجاد گردد.

به دلیل اعمال فشارهای آمریکا و اسرائیل، دولت آرژانتین، بلافاصله پس از این حملات و به طور رسمی، دولت ایران را به انجام این حمله بمب گذاری متهم کرد. جمهوری اسلامی ایران هر گونه دخالت در این بمب گذاری تروریستی را رد کرد.

رژیم صهیونیستی تنها یک روز پس از امضای این توافقنامه، خشمگینانه به آن واکنش نشان داد.

با این حال، وزیر خارجه آرژانتین در سی ام ژانویه در بیانیه ای اعلام کرد که خواسته اسرائیل برای توضیح دادن آرژانتین در مورد این توافق، درخواستی نادرست است که به شدت رد می شود.

کلید واژه ها: آرژانتین


نظر شما :