کریستین ساینس مانیتور پیش بینی کرد

تغییر قواعد بازی با نصب سانتریفیوژهای جدید

۱۴ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۷:۳۴ کد : ۱۹۱۲۳۱۷ اخبار اصلی
سازمان های جاسوسی آمریکا بر این عقیده اند که ایران از طریق اقدام اخیر گامی در جهت تولید سلاح هسته ای بر می دارد. این در حالی است که تا کنون سرویس های جاسوسی غرب اعلام می کردند تصمیم سیاسی تولید بمب هسته ای در ایران اتخاذ نشده است.
تغییر قواعد بازی با  نصب سانتریفیوژهای جدید

دیپلماسی ایرانی: گزارش ها  حاکی از آن است که ایران در تاریخ 23 ژانویه به آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع داده قصد دارد سانتریفوزهای جدیدی را در تاسیسات هسته ای نطنز نصب کند. به این ترتیب 3 هزار سانتریفوژ نسل جدید به نسل قدیمی سانتریفوژها در این سایت غنی سازی، اضافه خواهد شد.

هرچند تهران بر صلح آمیز بودن برنامه های هسته ای اش تاکید دارد، آمریک و متحدانش با دیده تردید به فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی می نگرند. در چنین شرایطی، روزنامه کریستین ساینس مانیتور این پرسش را مطرح می کند که آیاد خبر اعلام سانتریفوژهای جدید می تواند یک معامله بزرگ باشد. این روزنامه آمریکایی به پرسشی که خود مطرح کرده پاسخ مثبت می دهد و می گوید بله در صورتی که سانتریفوژها به درستی نصب شده و فعال شوند، یک معامله بزرگ برای ایران خواهد بود.

مارک فیزپاتریک، کارشناس هسته ای بر این باور است که تصب سانتریفوژهای جدید در نطنز می تواند شرایط بازی را تغییر دهد. سانتریفوژها تولید کننده اورانیوم غنی شده هستند. اورانیوم غنی شده می تواند به عنوان سوخت برای راکتور ها مورد استفاده قرار گیرد اما در صورت فرآوری بیشتر امکان تولید سلاح هسته ای با استفاده از اورانیوم غنی شده، وجود خواهد داشت.

در حال حاضر ایران از سانتریفوژهای نسل اول  که طراحی آنها بر برمبنای طرح دانشمندان پاکستانی است، استفاده می کند. تکنولوژی این نسل از سانتریفوژها به سال های 1970 باز می گردد و به همین دلیل دشواری هایی در راه فعالیت این دستگاه ها وجود دارد. از سوی دیگر ویروس استاکس نت نیز چندی پیش این سانتریفوژها را هدف قرار داد.

به گزارش آسوشیتدپرس، ایران در نامه ای خطاب به آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع داده است که نسل دوم سانتریفوژها را در واحد نطنز نصب خواهد کرد. این نسل از سانتریفوژها در اروپا طراحی شده و به جای آلومینیوم در آنها فولاد مقاوم به کار رفته و به همین دلیل با سرعت بیشتری اورانیوم غنی شده تولید می کنند. البته تهران برای این پروژه جدول زمانبندی تعیین نکرده اما گفته می شود این پروژه چند ماه تا یک سال به طول می انجامد.

در شرایطی که آمریکا و متحدانش به دنبال متوقف کردن برنامه های غنی سازی و همکاری کامل تهران با آژانس بین المللی انرژی اتمی هستند، اقدام برای نصب سانتریفوژهای بیشتر می تواند پیامی از جانب تهران به همراه داشته باشد. کارشناسان غربی بر این باورند که نسل پیشرفته تر سانتریفوژها، زمان را برای تولید اورانیوم غنی شده، کوتاه تر می کند.

در حال حاضر حدود 10 هزار سانتریفوژ نصب شده در نطنز، اورانیوم غنی شده با خلوص 5 درصد تولید می کنند که برای راکتور تحقیقاتی مورد استفاده قرار می گیرد. در سایت غنی سازی زیرزمینی فوردو نیز غنی سازی با تعداد کمتری سانتریفوژ اما با خلوص 20 درصدی انجام می شود.

ذخایر اورانیوم غنی شده در ایران، این امکان را برای برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی فراهم می کند که مواد لازم برای تولید اورانیوم غنی شده با خلوص 90 درصد را در اختیار داشته باشد.

سازمان های جاسوسی آمریکا بر این عقیده اند که ایران از طریق اقدام اخیر گامی در جهت تولید سلاح هسته ای بر می دارد. این در حالی است که تا کنون سرویس های جاسوسی غرب اعلام می کردند تصمیم سیاسی تولید بمب هسته ای در ایران اتخاذ نشده است.

بنا بر گزارش موسسه علوم و امنیت بین الملل که پاییز گذشته منتشر شده، در حال حاضر ایران 2 تا 4 ماه زمان نیاز دارد تا با استفاده از اورانیوم غنی شده، سلاح هسته ای تولید کند. اما سانتریفوژهای جدید 3 تا 4 برابر سریعتر حرکت می کنند و به این ترتیب زمان دستیابی ایران به توانایی تولید سلاح هسته ای به چند هفته کاهش پیدا می کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: اورانیوم سانتریفوژها سلاح هسته ای نطنز غنی سازی


نظر شما :