ایران و آرژانتین، اسرائیل را شوکه کردند

۰۹ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۶:۲۷ کد : ۱۹۱۲۱۳۶ سرخط اخبار

خبرگزاری فارس: معاون وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در واکنش به خبر توافق ایران و آرژانیت بر سر موضوع انفجار مقر یهودیان بوینس آیرس، گفته است که این خبر موجب تحیر مقامات اسرائیلی شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در واکنش به خبر توافق ایران و آرژانتین بر سر موضوع حادثه «آمیا» نوشت «این توافق اسرائیل را شوکه کرد».

این روزنامه نوشته است ظاهر شدن نشانه هایی مبنی بر توافق میان ایران و آرژانتین برای تشکیل کمیته حقیقت یاب در مورد حادثه انفجار مقر یهودیان در «بوینس آیرس» در سال 1994، مقامات اسرائیلی را شوکه کرده است.

«یگال پالمور» سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در واکنش به این خبر این توافق را «دام ایرانی ها» خوانده و گفته است که اسرائیل پیش از این به طرف آرژانتینی هشدار داده است که نباید در این دام بیفتند. وی افزود: ما از شنیدن این خبر متحیر شده ایم و از آرژانتین خواهیم خواست تا تصویر کاملی از آنچه که مورد توافق قرار گرفته به ما ارائه دهند، چراکه این موضوع مستقیما به اسرائیل مربوط است.

هاآرتص نوشته است که مقامات اسرائیل از ماه اکتبر از احتمال توافق ایران و آرژانتین بر سر این موضوع مطلع شده اند، اما از همان زمان دولت آرژانتین درخواست های متعدد اسرائیل برای اطلاع یافتن از روند توافقات را رد کرده است. بنا بر این گزارش چند هفته قبل نشستی با حضور «هکتور تیرمن» وزیر خارجه آرژانتین و نمایندگانی از جامعه یهودیان آرژانتین برگزار شده، که در این نشست دولت آرژانتین موافقت کرده اطلاعات محدود و کلی را در مورد روند توافقات به اطلاع این افراد برساند.

اظهارات مقامات اسرائیل در واکنش به خبری است که روز یکشنبه منتشر شد. وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و آرژانتین روز گذشته توافقنامه ای را به امضا رساندند که براساس آن قوه قضائیه دو کشور با کمک چند حقوقدان مستقل تحقیقاتی را انجام دهند تا احتمالاً حقیقت در مورد انفجار مقر یهودیان در بوینس آیرس روشن شود.

جمهوری اسلامی ایران همواره اصرار می کرد که حاضر است در کشف حقیقت این موضوع به آرژانتین کمک کند و انتظار می رود که این اقدامات باعث شود تا هویت مرتکبین واقعی این انفجار روشن و در نهایت چنین افرادی به دست عدالت سپرده شوند.

کارشناسان معتقدند که مقامات وقت دولت آرژانتین بدون هیچ مدرک و سندی با اشاره دولت آمریکا به مقامات ایران اتهام زده بودند و اکنون قرار است به زودی حقیقت در این زمینه روشن شود.

گفته می شود در پی توافقات به عمل آمده در «آدیس آبابا» 2 وزیر خارجه در نامه ای به دبیرکل اینترپل اعلام کردند که 2 کشور این موضوع را از این پس خودشان پیگیری خواهند کرد و نیازی به اقدامی در این خصوص از سوی اینترپل نیست.

از دیگر سو اخیراً دولت آمریکا قانونی تصویب کرد که از نفوذ ایران در آمریکای لاتین جلوگیری کند. در این قانون پیش بینی شده بود که در قضیه آمایا علیه ایران سرمایه گذاری سیاسی و بین المللی صورت گیرد؛ اما اکنون که دو کشور ایران و آرژانتین توافق کرده اند که این موضوع را بین خودشان حل و فصل کنند آمریکا را در رسیدن به اهدافش ناکام گذاشته اند و اکنون مسجل شده که آمریکای لاتین دیگر حیاط خلوت آمریکا نیست.

کلید واژه ها: آرژانتین توافق اسرائیل و آرژانتین ایران و آرژانتین آمریکا واکنش به در واکنش به در واکنش یهودیان انفجار واکنش


نظر شما :