معاون صالحی: با قدرت از طرح اسد حمایت می کنیم

۰۹ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۲:۲۲ کد : ۱۹۱۲۱۲۵ سرخط اخبار

به گزارش خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی به منظور دیدار با مقامات اردنی به این کشور سفر کرده با «طاهر المصری» رئیس مجلس سنای (اعیان) اردن در خصوص روابط دوجانبه و موضوعات منطقه ای دیدار و گفت وگو کرد.

در این دیدار دو طرف ضمن بررسی راه های گسترش روابط دوجانبه، پیرامون تحولات مهم منطقه ای از جمله تحولات سوریه، فلسطین و عراق تبادل نظر کردند.

در این دیدار رئیس مجلس سنای اردن ضمن اشاره به نقش موثر منطقه ای جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران کشوری مهم و قدرتمند از نظر سیاسی و اقتصادی در منطقه است و باید در کلیه زمینه ها رابطه اردن با جمهوری اسلامی ایران گسترش یابد.

امیرعبداللهیان همچنین در ادامه ملاقات های خود با «ناصر جوده» وزیر خارجه اردن دیدار کرد.

در این دیدار دو طرف در خصوص روابط دوجانبه و تحولات منطقه ای به خصوص تحولات فلسطین، سوریه و عراق گفت وگو کرده و راه های گسترش روابط در کلیه زمینه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و پارلمانی بین دو کشور را مورد بررسی قرار دادند و بر گسترش این روابط تاکید کردند.

امیرعبداللهیان در این دیدار ابراز امیدواری کرد روابط پارلمانی دو کشور با توجه به انتخابات اخیر اردن گسترش یابد.

وی در خصوص تحولات منطقه ای و سوریه، ضمن تمجید از مواضع اردن در خصوص سوریه آن را ناشی از تدبیر مقامات اردن و شناخت منطقه دانست و افزود: دلیل اصلی پیچیده شدن اوضاع سوریه دخالت کشورهای خارجی در امور این کشور است، در حالی که کشورهای غربی و آمریکا و برخی کشورهایی که مدعی مبارزه با تروریسم هستند، خود مهمترین حامی گروه های تروریستی در سوریه شده اند. این کشورها با حمایت مستمر از گروه های تروریستی، افراطی و بی مسئولیت و نیز ارسال تجهیزات و سلاح برای این گروه ها در حال تخریب زیربناهای کشور سوریه می باشند.

امیرعبداللهیان با اشاره به حضور بعضی از آوارگان سوری در اردن آمادگی کشورمان را برای ارسال کمک از طریق هلال احمر به این آوارگان اعلام کرد.

در ادامه این دیدار معاون وزیر خارجه با اشاره به رایزنی های جمهوری اسلامی ایران با کشورهای روسیه، چین و نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه و تمامی طرف ها اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با قدرت از مردم سوریه و هر طرحی که به بازگشت آرامش به این کشور کمک کند به خصوص طرح سیاسی بشار اسد حمایت می کند.

وی ضمن تشریح مواضع کشورمان در خصوص سوریه راه حل جمهوری اسلامی ایران برای پایان بحران سوریه را برای وی تبیین و اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران معتقد به راه حل سیاسی برای حل مسئله سوریه است، طرح جمهوری اسلامی ایران و برنامه سیاسی بشار اسد که اخیرا اعلام شده می تواند پایه اساسی حل بحران سوریه قرار گیرد. 

در ادامه امیرعبداللهیان با اشاره به مسئله فلسطین اظهار داشت: تجربه شش دهه گذشته ثابت کرد که موضوع حقوق مردم فلسطین جز از مسیر وحدت گروه های مختلف فلسطینی و مقاومت حاصل نمی شود.

وی در خصوص مسائل عراق نیز اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران اجازه نخواهد داد برخی طرف ها برای جبران عدم موفقیت خود در بعضی مناطق آرامش و همدلی موجود در عراق را بر هم زنند. جمهوری اسلامی ایران از همه مردم عراق اعم از سنی، کرد، مسیحی و شیعه حمایت می کند و پیشرفت دموکراسی در عراق را ارج می نهد.

امیرعبداللهیان ضمن رد ادعای دخالت ایران در بحرین افزود: اگر ما در بحرین کمترین دخالتی داشتیم وضع به گونه ای دیگر می بود.

وزیر خارجه اردن نیز در این دیدار ضمن تشریح اصول سیاست خارجی کشورش در خصوص گسترش رابطه با کشورهای منطقه، بر آمادگی اردن برای گسترش روابط دوجانبه تأکید کرد.

وی افزود: رفت و آمدهای مقامات دو کشور موجب رفع سوء تفاهمات می شود و کمک فراوانی به گسترش روابط دوجانبه خواهد کرد.

جوده با اشاره به نقش منطقه ای جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال سوریه و فلسطین مورد توجه ما می باشد و همچنان مسئله فلسطین اولویت اول سیاست خارجی اردن است و دامن زدن به مباحث فرقه ای و مذهبی تنها به دشمنان کمک خواهد کرد.

وی در خصوص سوریه عنوان کرد: اردن از ابتدا نیز به راه حل سیاسی در این کشور معتقد بود.

جوده ضمن ابراز نگرانی از وضع موجود در سوریه، ضمن تشکر از طرح جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: از کشورهای دوست انتظار می رود برای مهار این بحران و جلوگیری از خونریزی بیشتر در این کشور بیش از پیش همکاری کنند.

امیرعبداللهیان در ادامه برنامه های سفر خود عصر امروز در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در یک کنفرانس مطبوعاتی با به سؤالات خبرنگاران پاسخ خواهد داد.

معاون وزیر خارجه ایران در ادامه دیدارهای رسمی خود با مقامات اردنی با امیر حسن بن طلال نیز ملاقات و گفت وگو خواهد کرد.

امیرعبداللهیان در پایان سفر یک روزه خود، دوشنبه اردن را به مقصد ایران ترک خواهد کرد.

کلید واژه ها: سوریه جمهوری اسلامی جمهوری اسلامی ایران اردن دیدار فلسطین سیاسی این دیدار عراق تحولات دوجانبه روابط دوجانبه گسترش روابط


نظر شما :