اروپایی ها به تحریم تل آویو فکر می کنند

ایران مهم تر است یا فلسطین؟

۰۲ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۴:۲۲ کد : ۱۹۱۱۸۰۱ اخبار اصلی خاورمیانه
کشورهای اروپایی از دست بهانه گیری های رژیم صهیونیستی و منوط کردن بن بست در مذاکرات صلح به پرونده هسته ای ایران به ستوه آمده اند
ایران مهم تر است یا فلسطین؟

دیپلماسی ایرانی: به نظر می رسد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل بیشترین شانس را برای پیروزی در انتخابات پیش روی اسرائیل که قرار است در 22 ژانویه برگزار شود، داشته باشد. وی همچنان اصرار دارد که اولویتش در دولت جدید باز هم "توقف" برنامه هسته ای ایران خواهد بود. نتانیاهو اگر چه بر سر این موضوع اتفاق نظر بسیاری با دنیای غرب دارد اما به دلیل تداوم سیاست شهرک سازی ها در سرزمین های فلسطینی روابط متشنجی را با کاخ سفید و اتحادیه اروپا می گذراند.

در چهار سال اخیر رژیم اسرائیل نه تنها هیچ پیشرفتی در جهت پایان دادن به درگیری های فلسطینی ها نداشته است بلکه درگیری اش با آنها به بالاترین حد، ظرف 10 سال اخیر رسیده و این مساله باعث خشم شدید امریکایی ها و اروپایی ها شده است.

در عین حال بر سر چگونگی برخورد با برنامه هسته ای ایران نیز با امریکایی ها اختلاف نظر سنگینی دارد. اختلافات نتانیاهو با باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا بر سر این موضوع باعث شده است تا تلاویو بیش از پیش در جامعه جهانی منزوی شود.   

ایتان جلبوع، کارشناس مسائل امریکا – اسرائیل در دانشگاه بار ایلان در این باره می گوید: «برای نتانیاهو قضیه ایران یک قضیه مرکزی است، او فکر می کند هیچ فرصتی برایش باقی نمانده و باید سریعا در این زمینه تصمیمی بگیرد.»

وی حمله اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران به رغم تهدیدهای مستمر اسرائیل را با قدرت رد می کند و می گوید که چنین چیزی از سوی اسرائیل بسیار نامحتمل است.

روابط امریکا با اسرائیل زمانی بیش از پیش متشنج شد که برای نخستین بار در مطلبی به نقل از باراک اوباما گفته شد که وی بنیامین نتانیاهو را "ترسوی سیاسی" توصیف کرده است.

جفری گلدبرگ، روزنامه نگار امریکایی نیز در مقاله ای در این باره نوشت: اسرائیل با مصالحش آشنایی ندارد. همین رفتار اسرائیل بود که باعث شد تا فلسطین بتواند عضو غیر دائم در سازمان ملل در اواخر ماه نوامبر شود.اسرائیل به زودی شاهد تحولی عظیم در حمایت دیپلماسی امریکا از خود خواهد بود، به خصوص از سوی کشورهای اروپایی و سازمان ملل. اگر چه با هر گونه تصویب قطعنامه علیه اسرائیل مخالفت کرده است.

جیلبوع می گوید در صورتی روابط تلاویو با واشنگتن بهبود خواهد یافت که نتانیاهو در دولت آینده با یک حزب میانه رو ائتلاف کند و مجبور شود که وزارت خانه های امور خارجه و دفاع و سفیر اسرائیل در واشنگتن را به یکی از افراد نزدیک به این حزب بدهد.

یک مقام اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه نیز در این باره می گوید که اسرائیل و اروپا از مخاطرات خواسته های هسته ای ایران آگاه هستند اما آن چه باعث می شود تا بر روابط دو طرف تاثیر بگذارد، قضیه فلسطینی است که روابط هر دو طرف را به شدت متشنج کرده است.  

وی همچنین می گوید: «مشکل ما این است که آنها معتقدند که شهرک سازی ها مهمتر از همه این امور است.»

به گفته این مقام اگر اسرائیل تلاش تازه ای را برای احیای مذاکرات صلح آغاز نکند اروپایی ها تلاش خواهند کرد تا به کمک کاخ سفید تلاش تازه ای را آغاز کرده و طرحی نو را بر تلاویو تحمیل کنند.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه در گفت و گو با یکی از روزنامه های اسرائیلی در این باره گفت: «پاریس منتظر انتخابات اسرائیل باقی می ماند تا بعد از آن طرح جدید خود برای از سرگیری مذاکرات صلح را مطرح کند.»

اولاند هشدار داد که هر گونه توقف مذاکرات صلح با واکنش های بسیار تند اروپا مواجه خواهد شد. وی در این باره گفت: «اگر رکودی که در چهار سال اخیر شاهد بوده ایم، ادامه داشته باشد آنگاه هر گونه تعاملی با اسرائیل منوط به توقف شهرک سازی ها خواهد شد. از جمله این که کشورهای اروپایی مانع ورود شهروندان تندروی اسرائیلی به خاک خود خواهند شد.»

وی در ادامه افزود: «اروپا برای تحریم برخی افراد اسرائیلی آماده است و در صورت لزوم دست به چنین کاری خواهد زد.»

آلفرد توویاس، کارشناس روابط بین الملل در این باره می گوید: «اروپایی ها مشکلات واقعی با دولت نتانیاهو بر سر سیاست هایش در قبال فلسطینی ها دارند. آنها احساس می کنند که مذاکرات صلح به این دلیل معلق باقی مانده است که دولت فعلی رغبتی به پیشرفت در این زمینه ندارد.»

وی که استاد دانشگاه عبری در بیت المقدس است، همچنین می گوید: «همه از این درگیری آگاه هستند ولی هیچ کس نمی فهمد که دولت اسرائیل چرا هیچ تدبیری برای رفع این نگرانی ها اتخاذ نمی کند. اسرائیلی ها خیال می کنند که طرف قدرتمند این درگیری هستند و فلسطینی ها حتی جنبش حماس در جایگاه ضعف قرار دارند.»

توویاس درباره احتمال اعمال تحریم از سوی اروپایی ها علیه اسرائیل نیز می گوید: «همه می دانند که حساسیت این موضوع تا چه اندازه است و اسرائیل نیز خبر دارد که اروپا چقدر نگران است اما با این حال هیچ کاری از پیش نمی برد.»

وی در ادامه می افزاید: «در حال حاضر همه چیز به موفقیت اروپا در حمایت از قضیه فلسطینی وابسته است. حتی اروپایی ها تنها زمانی حاضرند با اسرائیل بر سر پرونده هسته ای ایران همکاری کنند که تلاویو بر سر فلسطین بپذیرد که همکاری های موثری را انجام دهد.»

منبع: روزنامه الوسط

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: رژیم صهیونیستی اتحادیه اروپا ایران و اسرائیل


نظر شما :