خدشه‌ناپذیری سیاستی تاریخی

مواضع مرجعیت تغییر ناپذیر است

۰۷ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۶:۲۰ کد : ۱۹۱۱۷۴۲ خاورمیانه یادداشت
یادداشت اختصاصی عادل عبدالمهدی، معاون مستعفی رئیس جمهوری عراق برای دیپلماسی ایرانی درباره ورود مرجعیت به حل بحران سیاسی عراق.
مواضع مرجعیت تغییر ناپذیر است

دیپلماسی ایرانی: برخی از مرجعیت انتقاد می کنند که در امور مملکت دخالت نمی کند، برخی دیگر نیز از آن انتقاد می کنند که چرا این قدر دخالت می کند، و هر کسی می خواهد که مطابق با نظرش آن را به سمت خود جذب کند، برخی دیگر تلاش می کنند که از مواضعش سوء استفاده کنند و بدین ترتیب هر کس از مضامین آن به سود خود بهره ببرد. روزها می گذرد و مطالبات تغییر می کند ولی آن چه ثابت می ماند مواضع و موازین همیشگی مرجعیت است. از همان روز اول مخالفت خود را با اشغال اعلام کرد و به رغم ستم دولت عثمانی در کنار آن ایستاد، چرا که حفظ آبروی اسلام اولویت همیشگی آن بوده است.

هنگامی که انقلاب های استقلال در دهه بیست آغاز شد، وقتی حرف حق شد فرزندان جنوب و فرات حق خود را از دست دادند، آنها انقلاب را تایید نکردند بلکه تلاش کردند تنها فشار بیاورند و توصیه کنند. هنگامی که بحث جمهوری مطرح شد و تندروی ها آغاز شدند و رنگ خون به خود گرفتند و هنگامی که قاسم خواست کویت را اشغال کند و موانع بسیاری در برابر این اقدام او قرار گرفتند، هنگامی که انقلاب 1963 رخ داد و به دنبال آن سیاسی بازی ها و خانه نشینی ها و زندان انداختن ها و اتاق های شکنجه و مراکز اعدام راه اندازی شدند، مرجعیت با قدرت همه آنها را محکوم و نکوهش کرد. هنگامی که عارف آمد و عملیات نظامی انجام داد و وعاظ کاخ های عملیات از کشتارها حمایت کردند، مرجعیت فتوای حرمت کشتن کردها را صادر کرد. مرجعیت صرف نظر از مذهب و قومیت و دین علیه ستم ایستاد. روزی که صدام حسین آمد و خواست که با مسلسل خون سلطه خود را تحمیل کند و بر مرجیعت بیش از پیش فشار آورد و حتی برای رسیدن به این هدف مراجع عظام و خانواده آنها و مجتهدان بزرگ و فرزندان آنان را مجبور به مهاجرت کرد یا اعدام کرد یا به زندان انداخت یا به شدت سرکوب کرد یا با ایجاد ترس وادار به سکوت کرد، مرجعیت فقط صبر پیشه کرد و خود را با زخم هایش به کناری کشید، در آن موقع نه تنها کسی کنار آن نایستاد بلکه ایمان ها نیز ضعیف شدند.

بنابر این مرجعیت چه صحبت کند چه ساکت بماند، قوی و با قدرت باقی خواهد ماند. شب و روز بدون هیچ جنجال و ادعایی کار خودش را می کند. از واجبات ماست که از آن یاد بگیریم به جای آن که به آن درس دهیم. در این جا است که می گویند اگر کسی به دریا آمد فراموش می کند که مرجعیت خود آن دریای آرام و مواج است. هنگامی که میلیون ها نفر بیرون می آیند و می خواهند با مرجعیت بیعت کنند و عدل آن را به رسمیت بشناسند آن جا است که جایگاه مرجعیت شناخته می شود. به رغم وجود این همه مشکلات و گورهای دسته جمعی، مرجعیت انتقام گیری را رد کرده و همواره خواستار برخورد عادلانه و منزه بوده است و همیشه خواستار پایان دادن به تدابیری که ستم جدیدی را بر اساس ستم قدیم بنیان گذاری کند، شده است. و به رغم کشتار دسته جمعی ای که علیه شیعه شده است، به ویژه از سوی کسانی که تروریسم را با اولویت حکومت سنی با هدف اعمال فتنه طایفه ای دنبال می کنند، مرجعیت بارها تاکید کرده است که اهل تسنن برادران شما هستند و نباید از آنها انتقام بگیرید. و هنگامی که سنی ها در حکومتی که اکثریت آن با شیعه است، ستم می کنند، مرجعیت مسئولان را به حال خود رها می کند و از آزادی تظاهرات حمایت می کند و بر ضرورت اجابت مطالبات مشروع آنها تاکید می کند و سیاست های تبعیض آمیز به دور از قانون اساسی را رد می کند و بر حفظ توازن و تکامل امور تاکید دارد. در عین حال هر گونه تفسیر اشتباهی را نیز با قدرت رد می کند.

این است مرجعیت و راهی که همیشه پیموده است. همیشه به ما دفاع از دیگران، و نه فقط از خودمان را یاد داده و گفته است که از حمله دیگران نترسید و همیشه پایدار و استوار باشید. این بار نیز در کنار مرجعیت برای همیشه فتنه طایفه ای و قومی را به هر شکل ممکن رد می کنیم و آن را دفن خواهیم کرد.   

انتشار اولیه : سه شنبه 3 بهمن 1391 / باز انتشار: شنبه 7 بهمن 1391

کلید واژه ها: مرجعیت عراق آيت الله سيستاني


نظر شما :