رقبای هسته‌ای ایران را بشناسید

سناریوی تازه تلاویو برای پیروزی بر تهران

۰۵ دی ۱۳۹۱ | ۱۲:۴۸ کد : ۱۹۱۰۷۴۶ اخبار اصلی پرونده هسته ای خاورمیانه
مساله تسلیحات، امکانات اقتصادی و امکانات فنی و زیربنایی در کنار برخورداری از روابط ویژه با واشنگتن مساله ای است که باعث می‌شود تا ترکیه، عربستان و مصر به سمت رقابت با ایران حرکت کنند و این مساله در نهایت می‌تواند به سود اسرائیل تمام شود.
سناریوی تازه تلاویو برای پیروزی بر تهران

دیپلماسی ایرانی: استراتژیست های اسرائیلی معتقدند که دستیابی ایران به تکنولوژی هسته ای و حتی بمب هسته ای می تواند منجر به رقابت تسلیحاتی ای در منطقه شود که در نهایت این امر به سود اسرائیل تمام خواهد شد.

به گزارش وبسایت شبکه خبری الجزیره، به اعتقاد این افراد عربستان، ترکیه و مصر به دلیل برخورداری از توانایی های خاص خودشان در صورت دستیابی ایران به تکنولوژی صلح آمیز هسته ای و یا حتی جنگ افزار هسته ای خود را وارد میدان رقابت با ایران خواهند کرد چرا که هر کدام داعیه برتری سیاسی و استراتژیک در خاورمیانه را دارد.

بنا به این گزارش عاموس یادلین و افنیر گالوپ در گزارش استراتژیک خود که اخیرا مرکز مطالعات امنیت ملی اسرائیل منتشر کرده است، آورده اند که عواملی که باعث می شوند تا این کشورها به سمت ورود به رقابت هسته ای با ایران سوق پیدا کنند، مساله تسلیحات، امکانات اقتصادی و امکانات فنی و زیربنایی در کنار برخورداری از روابط ویژه با واشنگتن است که باعث می شود تا این کشورها به سمت رقابت با ایران حرکت کنند و این مساله در نهایت می تواند به سود اسرائیل که در حال حاضر به تنها حکومت رویارو با ایران تبدیل شده، تمام شود.

بنا به گزارش این افراد چهار عامل اصلی وجود دارد که باعث می شود کشورهای مذکور به سمت هسته ای شدن روی بیاورند، علاقه به گسترش برنامه هسته ای نظامی که هر سه کشور ترکیه، عربستان و مصر به آن تمایل دارند، منطق و عامل استراتژیک در منطقه، توانایی های اقتصادی کشورها برای پیشبرد برنامه هسته ای نظامی و برخورداری از توانایی های زیربنایی و فنی از عواملی است که این کشورها را ترغیب می کند تا به سمت هسته ای شدن متمایل شوند.

در ادامه این گزارش درباره عربستان آمده است؛ مسئولان عربستانی اعلام کرده اند که ایران هسته ای باعث می شود تا بر معادله قوا در منطقه تاثیر مستقیم بگذارد. در حال حاضر دو کشور روابط حسنه ای با یکدیگر ندارند و مصالحشان نیز در بسیاری از پرونده ها با یکدیگر متفاوت است.

از لحاظ اقتصادی و مواد اولیه، بنا به گزارش کارشناسان اسرائیلی، اقتصاد عربستان در صورتی که ریاض به هسته ای شدن تمایل داشته باشد، می تواند که این طرح را پیش ببرد، اما با این حال توانایی های عربستان در بخش هسته ای هنوز روشن نیست، علاوه برآن نشانه های کمی وجود دارد که نشان دهد عربستان به سمت توسعه برنامه هسته ای با اهداف نظامی متمایل شده باشد.

در این گزارش همچنین آمده است، در صورتی که عربستان بخواهد به توانایی های هسته ای نظامی دست یابد خیلی ساده می تواند به این هدف برسد، به ویژه که روابط ویژه ای با پاکستان دارد به خصوص که اخباری درباره مشارکت عربستان در برنامه های هسته ای آن کشور نیز وجود دارد که در نتیجه آن می تواند سلاح های آمده از آن خریداری کند.

اما درباره عواملی که باعث می شود ریاض به سمت هسته ای شدن حرکت نکند، مطالعات این نهاد نشان می دهد که عربستان بر کیفیت حفظ روابطش با واشنگتن حساس است و تلاش می کند تا در عین حال مصالح خود را در معادله نیروهای استراتژیک در برابر تهران نیز تعریف کند، عربستان در گذشته در پی فشارهای امریکا از برخی از مصالحش گذشته بود.

این گزارش درباره ترکیه می نویسد؛ پیش بینی می شود که این کشور به زودی به دشمن اصلی ایران تبدیل شود تا بتواند رهبری و فرماندهی و هیمنه خود را بر منطقه مسلط کرده و بر خاورمیانه و کل جهان اسلام تاثیر بگذارد. از این رو در صورتی که ایران به سلاح هسته ای دست یابد ترکیه فورا به سمت آن متمایل خواهد شد و خود را مسلح به بمب هسته ای خواهد کرد به خصوص که از لحاظ اقتصادی نیز توانایی گسترش برنامه هسته ای نظامی را دارد.

این گزارش درباره زیربناهای ترکیه نیز می نویسد، ترکیه ذاتا تجربه ای در زمینه هسته ای ندارد، نه زیربناهای آن را دارد و نه امکانات زیربنایی لازم برای توسطه مطلوب برنامه هسته ای، اما با این حال از سال 2010 برنامه هسته ای صلح آمیز خود را آغاز کرده و مذاکراتی را نیز برای ایجاد دو نیروگاه هسته ای برقی آغاز کرده است، در این رابطه، روابط خود را با پاکستان نیز گسترش داده است که این مساله به آن کمک می کند تا بتواند به سرعت برنامه هسته ای خود را به برنامه هسته ای نظامی تغییر دهد.

در ادامه این گزارش آمده است، رابطه با امریکا و پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو دو موضوعی است که در سیاست های آنکارا نقش محوری دارد برای همین هر گونه توسعه هسته ای برای ترکیه منوط به کسب رضایت امریکا دارد.

درباره مصر این گزارش تاکید می کند، مسئولان مصری بر این اعتقادند که برخورداری ایران از بمب هسته ای خاورمیانه را به یک رقابت تسلیحاتی خواهد کشاند و آنها از همین زاویه نسبت به برنامه هسته ای ایران محافظه کاری هایی دارند. مصر همانند عربستان و ترکیه نمی خواهد ایران هسته ای شود چرا که در آن صورت قدرت منطقه ای آن زیر سوال می رود. به خصوص که پس از سقوط مبارک و قدرت گرفتن اخوان المسلمین در آن مصری ها انتظار دارند که به یک قدرت منطقه ای تبدیل شده و حتی ادعای رهبری در جهان اسلام را نیز دارند.

با این حال این گزارش تاکید می کند که مصر به دلیل ناتوانایی های اقتصادی امکان هسته ای شدن را ندارد اما از لحاظ زیربنایی بیش از آن دو کشور قدرت رسیدن به تکنولوژی هسته ای را دارد. اما بی ثباتی سبب می شود تا نتواند به این سمت حرکت کند.

تهیه کنندگان این گزارش همچنین یادآور می شوند که سه عامل مانع رفتن مصر به سمت هسته ای شدن می شود، رابطه با ایالات متحده، توافق نامه صلح با اسرائیل و قدرت منطقه ای. 

کلید واژه ها: عربستان ترکیه مصر برنامه هسته ای نظامی اسرائیل ايران هسته اي


نظر شما :