وقتی سوریه اسباب اختلاف شد

۲۲ آذر ۱۳۹۱ | ۱۵:۴۱ کد : ۱۹۱۰۲۷۵ سرخط اخبار

رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح انگلیس صراحتاً مخالفت خود را با دولت این کشور درخصوص مداخله در سوریه به عنوان چهارمین مداخله نظامی طی یک دهه گذشته اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه گاردین، ظاهرا دولت انگلیس و ارتش این کشور درخصوص رویکرد در قبال مسئله سوریه چندان توافق ندارند.

این حقیقت که ژنرال "دیوید ریچادرز"، رئیس ستاد مشترک نیروهای ارتش انگلیس طرح های احتیاطی برای حمایت نظامی از هوا و دریا از مخالفان سوریه تهیه کرده نباید به عنوان تمایل وزارت دفاع انگلیس به منظور مداخله نظامی در سوریه تلقی شود.

از طرفی دیگر ارتش انگلیس هم ابداً تمایلی به عملیات نظامی علیه سوریه ندارد و چندین ماه است منابع خبری نظامی در دولت انگلیس نسبت به اوضاع اظهار نگرانی می کنند.

این نگرانی براین اساس است که دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس به عکس آنها چندان نسبت به مداخله نظامی در سوریه بی میل نیست.

نخست وزیر انگلیس با دلگرمی گرفتن از موفقیت عملیات نظامی محدود سال گذشته علیه لیبی و همین طور نگرانی از بابت مشکلات پناهندگان سوری در مرز اردن بنابر آنچه که منابع خبری در دولت انگیس گفته اند تمایل دارد تا کاری را انجام دهد، هرچند که مطمئن نیست که چه کاری باید انجام دهد!

نخست وزیر انگلیس ماه گذشته میلادی ریاست یک نشست شورای امنیت ملی را برعهده داشت که در آن دیوید ریچاردز به شرح مشکلات و احتمالات ایجاد شده از سوی جنگ داخلی در سوریه پرداخت.

ریچاردز تصریح کرد: مداخله نظامی تمام عیار درسوریه همچون عراق و افغانستان شدیداً نامطلوب است و نیازمند تقویت گسترده نیروهای دریای درمنطقه به منظور خنثی کردن موشک های ضد هوایی سوریه است.

در خصوص اینکه این سیستم های سوریه چقدر قدرتمند هستند درمیان کارشناسان اختللاف نظر وجود دارد اما مقامات به سقوط یک جنگنده ترکیه در اوایل سال جاری میلادی توسط سیستم های ضدهوایی سوریه اشاره می کنند و تحلیل وزارت دفاع انگلیس این است که آنها "نگران کننده" هستند.

براساس منطق نظامی، پیش شرط هرگونه مداخله نظامی در ابعاد گسترده اعمال یک منطقه پرواز ممنوع خواهد بود

چنین چیزی نیازمند عملیات های هوایی بلند مدت از سوی ناو های هواپیمابر است و انگلیس تا سال 2018 ناو هواپیمابر فعالی نخواهد داشت.
 

کلید واژه ها: انگلیس سوریه مداخله نظامی


نظر شما :