البرادعی: همه پرسی به تعویق بیفتد تا مذاکره کنیم

۲۱ آذر ۱۳۹۱ | ۱۲:۴۸ کد : ۱۹۱۰۲۱۰ سرخط اخبار

رئیس پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی و از رهبران فعلی مخالفان مصر گفت: زمانی که رئیس جمهور مصر با تعویق همه پرسی موافقت کند ما آماده گفتگو با وی هستیم.
محمد البرادعی در گفتگوبا کریستین امانپور خبرنگار شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت:ما همانطور که می دانید در هیجان انقلاب قرار داریم و همچنان در تلاش هستیم تا راه خود را پیدا کنیم.ما معتقدیم همه پرسی که قرار است دو هفته پس از تصویب با عجله این پیش نویس شرم آور شود ،راهی درستی برای متحد کردن کشور نیست.بنابراین ما همچنان از آقای مرسی می خواهیم تا از درخواست خود برای همه پرسی در روز شنبه عقب نشینی کند و دست کم به نیمی از مردم مصر گوش فرا دهد و تصمیم درباره قانون اساسی را برای چند ماه به تاخیر بیاندازد تا ما بتوانیم به اجماع ملی برسیم.
محمد البرادعی گفت:اگر وی بر پیش روی تاکید کند ما به تلاش خود در خیابان ادامه می دهیم.ما چه رای گیری را تحریم کنیم یا رای منفی دهیم سراسر این روند را غیرمشروع می دانیم و هر کار لازم را برای هدف این انقلاب یعنی آزادی و آبرو انجام خواهیم داد.
محمد البرادعی گفت:ما به تظاهرات گسترده ادامه می دهیم و امیدواریم مرسی در تصمیم خود عقب نشینی کند و به مردم گوش فرا دهد.نمی شود قانون اساسی را باوجود مخالفت دست کم نیمی از مردم مصر تصویب کرد. این قانون اساسی حقوق اساسی آزادی را نادیده می گیرد و دیکتاتوری جدیدی را به وجود می آورد. این انقلاب برای جایگزینی یک دیکتاتور با دیکتاتور دیگر نبود.ما فردا را روز مهمی می دانیم زیرا همه به خیابان ها می رورند و قوه قضاییه که تعطیل شده بود قرار است درباره نظارت کردن براین همه پرسی تصمیم گیرد.
محمد البرادعی گفت:ما امیدواریم راهی برای گفتگو پیدا کنیم زیرا ما بدنبال درگیری نیستیم.
مرسی در درخواست برای گفتگوی ملی جدی نیست. ما زمانی برای گفتگوی ملی آماده هستیم که وی همه پرسی را به تعویق اندازد. ما بدنبال گفتگو به شیوه اسرائیلی ها نیستیم که به شهرک سازی ادامه می دهد و همزمان خواهان گفتگو هستند.ما می خواهیم مصر آزاد و آبرومند باشدو سازشی در این زمینه وجود ندارد.من بدنبال رویارویی نیستیم بلکه همه زندگی خود را صرف گفتگو کردم اما ما نمی خواهیم درباره اصول خود گفتگو و مصالحه کنیم.
وی گفت:مرسی در شرایط بسیار ویژه ی انتخاب شد.زمانی که قانون اساسی آماده نبودو زمانی که همه احزاب لیبرال حتی دو ماه از عمرشان نگذشته بود اما وی انتخاب شد و ما درباره این مسئله مبارزه نمی کنیم اما منتخب بودن به معنای دیکتاتور کردن خود و دادن قدرت برتر به خود نیست.
قانون اساسی باید دقیق باشد ما باید تضمین یابیم که حقوق زنان ،آزادی عقاید و بیان رعایت می شود.
وی افزود: ما مرسی را رئیس جمهور مشروع می دانیم اما با راههای مسالمت آمیز تلاش می کنیم قانون اساسی داشته باشیم که همه در لوای آن زندگی کنیم. ما می خواهیم بدانیم که مصر در قرن بیست ویکم پیش می رود نه این که به روزهای تاریک برمی گردد.
وی گفت: من فکر می کنم افراد غیر سلفی و غیر از اخوان المسلمین دست کم پنجاه درصد کشور را تشکیل می دهند و این افراد اکنون در حال شورش و بسیار عصبانی هستند.من مطمئن هستم زمانی که رای گیری انجام شود این پیش نویس تصویب نخواهد شد اما حتی اگر تصویب شود ما به مبارزه از راه قانونی و مسالمت آمیز ادامه می دهیم.من بار دیگر از مرسی می خواهم تا به مردم گوش فرار دهد.اگر وی تصمیم گیرد تا این همه پرسی را به مدت دو ماه به تعویق اندازد، ما آماده گفتگو هستیم.این تنها راه اجماع است.

کلید واژه ها: پرسی همه پرسی مصر قانون اساسی مرسی ادامه می البرادعی


نظر شما :