واکنش‌های موافقان و مخالفان به بیانیه جدید قانون اساسی مرسی

۱۹ آذر ۱۳۹۱ | ۱۷:۰۱ کد : ۱۹۱۰۱۴۲ سرخط اخبار

به گزارش خبرگزاری فارس، «محمد مرسی» شب گذشته در نشست با گروه های ملی این کشور تصمیم به لغو بیانیه قانون اساسی جنجال برانگیز صادره در تاریخ 21 نوامبر گرفت و بیانیه جدیدی به جای آن صادر و همچنین بر برگزاری همه پرسی قانون اساسی در روز شنبه 15 دسامبر تاکید کرد.

جبهه نجات ملی امروز جلسه تشکیل می دهد

«احمد فوزی» دبیرکل حزب مصر دموکراتیک اعلام کرد که دکتر «محمد ابوالغار» رئیس این حزب و عضو جبهه نجات ملی خواستار برگزاری نشست فوری این جبهه برای بررسی آخرین تحولات صحنه سیاسی پس از تصمیمات جدید مرسی از جمله لغو بیانیه اساسی قبلی شده است.

وی افزود که دفتر اجرایی حزب نشست فوق العاده ای را ظهر امروز با حضور دکتر «محمد ابوالغار» به منظور بررسی موضع این حزب درباره تحولات صحنه سیاسی برگزار می کند.

ایمن نور: تصمیمات رئیس جمهور انفجار بحران را خنثی کرد

«ایمن نور» رئیس حزب غد الثوره(فردای انقلاب) گفت که گروه های سیاسی در نشستی که بیش از 12 ساعت به طول کشید، درباره راهکار برون رفت از بحران کنونی به توافق رسیدند و با لغو بیانیه قانون اساسی توافق کردیم و تصمیمات رئیس جمهور انفجار بحران را خنثی و راهکاری برای خروج از بحران ارائه کرد. 

وی افزود که معنای تصمیم رئیس جمهور برای لغو بیانیه قانون اساسی این است که دادستان سابق هرگز به منصب خود بازنمی گردد و ممکن است دادستان جدیدی انتخاب یا دادستان کنونی ابقا شود.

نور همچنین اظهار داشت که مسئله تعویق همه پرسی قانون اساسی بنا به دلایل قانونی پذیرفته نشد.

حزب الوفد: بیانیه جدید قانون اساسی تقویت حکومت اخوان المسلمین است

حزب الوفد به ریاست «السید البدوی» تاکید کرد که بیانیه قانون اساسی جدید تقویت حکومت اخوان المسلمین است.

«علی أمین» از رهبران این حزب گفت که برگزاری همه پرسی قانون اساسی در موعد مقرر، دور زدن خواسته های ملت است و تاریخ همه کسانی را که در نشست دیشب شرکت داشتند، محاکمه خواهد کرد بویژه آنهایی که ادعا می کنند از گروه های مدنی هستند و در این بیانیه که حقوق ملت مصر را هدر می دهد، شرکت داشتند.

وی تصریح کرد که حزب الوفد در سوئز به راهپیمایی های خیابانی برای مقابله با همه پرسی قانون اساسی و عدم اجازه برگزاری آن ادامه خواهد داد.

البرادعی: قانون اساسی که حقوق و آزادی ما را ضایع می کند باید لغو شود

«محمد البرادعی» رئیس حزب الدستور نیز در واکنش به تصمیمات جدید مرسی اعلام کرد که « مانع ترس را شکستیم».

وی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: قانون اساسی که حقوق و آزادی ما را ضایع می کند، همین امروز ما آن را ساقط می کنیم و به فردا واگذار نمی کنیم؛ قدرت ما در اراده ماست.

عمرو موسی: برگزاری همه پرسی در موعد مقرر خطری برای امت است

«عمرو موسی» نامزد سابق ریاست جمهوری مصر تاکید کرد که برگزاری همه پرسی قانون اساسی در موعد مقرر خطری برای کل امت است و مرسی باید برای پایان دادن به بحران کنونی بیانیه قانون اساسی را لغو کند.

وی افزود که مشروعیت مرسی وی را وادار می سازد که گفت وگوی موثری برای پایان دادن به بحران انجام دهد و بازنگری در خواسته های گروه های سیاسی عقب نشینی یا شکست نیست.

حزب 6 آوریل تصمیمات جدید مرسی را مانور سیاسی خواند

حزب ششم آوریل که عضو جبهه نجات ملی مخالف در مصر است، در اولین واکنش به تصمیمات مرسی گفت که این تصمیمات مانوری سیاسی با هدف فریب دادن مردم است.

این حزب در بیانیه خود افزود: نیروهای سیاسی و شخصیت های عمومی که در گفت وگو با رئیس جمهور حاضر بودند؛ به هیچ وجه نماینده خیل مردم حاضر در میادین انقلاب نیستند و تنها نماینده خودشان هستند.

در این بیانیه آمده است: حزب ششم آوریل به عنوان بخشی از جبهه نجات ملی التزام خود را به موضع این جبهه همراه با تداوم تظاهرات و تحصن در میادین برای توقف همه پرسی درخصوص قانون اساسی اخوان المسلمین اعلام می کند.

استقبال حزب آزادی و عدالت از تصمیم جدید مرسی

«محمد البلتاجی» از رهبران حزب آزادی و عدالت با استقبال از تصمیمات جدید مرسی آن را به مصری ها تبریک گفت و در صفحه شخصی خود در فیس بوک نوشت: افتخار و قدردانی از آن انقلابیون آزاده است که علیه بیانیه قانون اساسی به پا خاستند تا اینکه این بیانیه اصلاح شد.

کلید واژه ها: قانون اساسی بیانیه تصمیمات همه پرسی پرسی مرسی سیاسی بحران بیانیه قانون اساسی بیانیه قانون همه پرسی قانون پرسی قانون اساسی همه پرسی قانون اساسی پرسی قانون برگزاری همه نجات ملی نجات مصر لغو بیانیه تصمیمات جدید مرسی برگزاری همه پرسی تصمیمات جدید جدید مرسی


نظر شما :