تنش در روابط بیروت - ریاض

۰۱ آذر ۱۳۹۱ | ۲۳:۲۶ کد : ۱۹۰۹۴۶۲ سرخط اخبار

به گزارش ایرنا از بیروت، ˈنجیب میقاتیˈ نخست وزیر لبنان روز چهارشنبه در گفتگویی تلویزیونی با تکرار این موضع که هیچ‌گونه وابستگی به سمت خود ندارد، گفت: در صورتی که استعفای من راهی برای رسیدن به حل و فصل مشکلات باشد، آماده این مساله هستم ولی توافق بر سر تشکیل دولت جدید باید با شرایط موجود تناسب داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه اولین نفری بوده که در رابطه با تغییر دولت سخن گفته، ادامه داد: حال اگر من استعفا دهم و مجددا اکثریت فعلی (جریان 8 مارس) به قدرت برسد، چه کاری از پیش برده شده است؟ چرا که بدین شیوه به جای اول خود باز خواهیم گشت.

میقاتی با اشاره به سخن برخی که خواستار روی کار آمدن دولت بی طرف و تکنوکرات هستند، ادامه داد: هیچ چیز با نام و صفت بی طرفی در لبنان وجود ندارد؛ اما در این مرحله حساس نیازمند یک دولت وحدت ملی هستیم که همه بر سر آن توافق داشته باشند تا بدین وسیله از این شرایط بسیار سخت و حساس منطقه عبور کنیم.

وی در پاسخ به این اتهام که به او نخست وزیر حزب الله گفته می شود، ادامه داد: از ابتدای تشکیل دولت ما این سخن را می شنویم، اما می بینیم که نمایندگان حزب الله در این دولت بیشتر از دولت سابق نیستند.

نخست وزیر لبنان با تاکید بر اینکه مخالف هرگونه مساله ای‌است که منجر به جنگ داخلی در این کشور شود، خاطر نشان کرد: سلاح حزب الله تنها بر ضد اسراییل نشانه می رود و این امکان وجود ندارد که در داخل از آن استفاده شود.

میقاتی با تاکید بر اینکه به منظور دستیابی به توافق لازم است که به گفتگو بپردازیم و راه حلی بجز گفتگو وجود ندارد، گفت: بر این مساله نیز باید تاکید کرد که سلاح حزب الله طی عمر این دولت به وجود نیامده و در نشست های گفتگوی ملی در این رابطه بحث و بررسی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه دولتش طی فعالیت خود، اقدام به پنهان ساختن روابط با ایران و سوریه نکرده، افزود: خود عربستانی ها بنابر اعترافات خود به خوبی می دانند که من کیستم و چگونه فعالیت می کنم.

نخست وزیر لبنان در رابطه با سخن ˈسید حسن نصراللهˈ دبیر کل حزب الله در رابطه با ضرورت گشودن مرزها و ارسال سلاح به غزه، گفت: مرزها، مخصوصا از سوی لبنان به هیچ وجه باز نخواهد شد.

میقاتی درگیری ها و جنگ کنونی غزه را بسیار تاسف بار خواند و افزود: دیگر کافی است که ملت فلسطین به منظور تحقق اهداف دیگران مورد استفاده قرار گیرند، چرا که این ملت شایستگی زندگی در صلح را دارد.

وی در پایان سخنان خود ارسال هواپیمای بدون سرنشین ˈایوبˈ را به فلسطین اشغالی از سوی حزب الله دستاوردی بزرگ خواند؛ اما نسبت به اینکه او و رییس جمهور لبنان از این مساله بی خبر بوده اند ابراز نارضایتی کرد.

کلید واژه ها: حزب الله لبنان


نظر شما :