دورخیز اروپا برای تجهیز رسمی مخالفان بشار

۰۱ آذر ۱۳۹۱ | ۱۴:۰۴ کد : ۱۹۰۹۴۲۹ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه فرانسه گفت که اتحادیه اروپا درصدد گفتگو درخصوص کمک‌ تسلیحاتی به مخالفان با گروه‌های مخالف سوریه است.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه اماراتی الخلیج، لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه اظهار داشت: کشورهای عضو اتحادیه اروپا هرگز ممنوعیت کمک تسلیحاتی به مخالفان سوریه را لغو نخواهند کرد اما در حال حاضر وزیران خارجه 27 کشور عضو این اتحادیه قصد دارند با مخالفان سوریه در خصوص این مساله گفتگو کنند.

فابیوس در ادامه گفت: فرانسه هرگز نگفته که تصمیمی برای تجهیز مخالفان سوریه دارد، بلکه می خواهد تنها این مساله را مورد بررسی قرار دهد. هنوز هیچ یک از اعضای اتحادیه اروپا نقض ممنوعیت تسلیحاتی مخالفان سوریه را مطرح نکرده است.


پیشتر معاذ الخطیب، رئیس ائتلاف جدید مخالفان سوریه با فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه در خصوص مساله ارسال سلاح برای مخالفان سوریه گفتگو کرده بود. معاذ الخطیب همچنین از جامعه جهانی خواسته بود که به مخالفان سوریه کمک‌های مالی و تسلیحاتی کند.

وزیران خارجه اتحادیه اروپا در نشست روز دوشنبه خود اعلام کردند که قصد تغییر مواضع خود در خصوص مساله کمک تسلیحاتی به ائتلاف مخالفان سوریه را دارند.

از سوی دیگر، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در کنفرانسی مطبوعاتی در قاهره تاکید کرد: همه گروه‌های درگیر در سوریه باید هر چه سریعتر درگیری‌های مسلحانه را کنار بگذارند چرا که با افزایش درگیری‌ها همه منطقه به خطر کشیده خواهد شد.

وی گفت: ما به شدت نسبت به درگیری‌های مسلحانه و نقض قوانین حقوق بشر در سوریه و نیز خطر تبدیل سوریه به میدان جنگ منطقه‌ای نگرانیم.

بان کی مون در ادامه از جامعه جهانی خواست تا از تلاش‌های اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب برای دستیابی به راهکاری سیاسی که بتواند پاسخگوی خواسته‌های مردم سوریه باشد متحد شوند.

دبیرکل سازمان ملل همچنین جامعه جهانی را به بسیج تلاش‌ها برای رویارویی با اوضاع انسانی پیچیده در سوریه و وضعیت آوارگان این کشور در کشورهای همسایه سوریه فرا خواند.

نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب نیز به نوبه خود اعلام کرد که با بان کی مون در خصوص ماموریت الابراهیمی و نحوه حمایت از آن برای رسیدن به راهکاری مسالمت آمیز گفتگو کرده است.

وی گفت: اتحادیه عرب پیشتر تصمیم گرفته بود که پرونده سوریه را به شورای امنیت ارائه کند اما عدم واکنش شورای امنیت در خصوص این مساله باعث شده که این مشکل تاکنون به طول بینجامد.

در همین حال سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز در سخنانی اعلام کرد که با هیلاری کلینتون، همتای آمریکایی‌اش در خصوص حل و فصل بحران سوریه به توافق نرسیده است.

وی همچنین گفت: مسکو به توافقنامه ژنو پایبند است و نسبت به تکرار شدن آنچه در عراق اتفاق افتاد در سوریه نگران است.

دولت انگلیس نیز روز سه شنبه اعلام کرد که ائتلاف مخالفان سوریه را به رسمیت شناخته است.

سخنگوی ائتلاف مخالفان سوریه ضمن استقبال از این اقدام انگلیس تاکید کرد که دولت انگلیس به طور رسمی ائتلاف مخالفان سوریه را به عنوان تنها نماینده مشروع ملت سوریه به رسمیت شناخته است.
 

کلید واژه ها: سوریه مخالفان سوریه اتحادیه ائتلاف تسلیحاتی مخالفان سوریه را ائتلاف مخالفان سوریه اتحادیه اروپا ائتلاف مخالفان فرانسه اروپا


نظر شما :