گزارش آژانس روز جمعه منتشر می شود

اذعان به تاثیرگذار نبودن تحریم ها بر برنامه های هسته ای

۲۵ آبان ۱۳۹۱ | ۱۹:۳۲ کد : ۱۹۰۹۱۴۸ اخبار اصلی پرونده هسته ای
با وجود تحریم ها ، مهندسان ایرانی توانسته اند تاسیسات هسته ای فوردو که در اعماق زمین در نزدیکی قم احداث شده را تکمیل کنند.
اذعان به تاثیرگذار نبودن تحریم ها بر برنامه های هسته ای

دیپلماسی ایرانی: تازه ترین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت های هسته ای ایران روز جمعه منتشر خواهد شد. دیپلمات ها می گویند در این گزارش این نکته خاطرنشان می شود که ایران در آستانه افزایش چشمگیر تولید در یکی از بحث برانگیزترین تاسیسات هسته ای خود قرار دارد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از دیپلمات ها گزارش داد، آژانس بین المللی انرژی اتمی این نکته را نیز یادآور خواهد شد که با وجود تحریم ها ، مهندسان ایرانی توانسته اند تاسیسات هسته ای فوردو که در اعماق زمین در نزدیکی قم احداث شده را تکمیل کنند.

انتظار می رود که محتوای گزارش آژانس زنگ خطرها را در اسرائیل که تنها قدرت هسته ای اعلام نشده منطقه به شمار می رود، به صدا در آورد. اسرائیلی که تا کنون گزینه نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران را از روی میز برنداشته است.

از سوی دیگر این گزارش می تواند برای گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه؛ چین، روسیه و آلمان) جذاب باشد که به دنبال از سرگیری مذاکرات هسته ای خود با ایران هستند.

سایت فوردو که ایران در سال 2009 وجود آن را تایید کرد ، فعالیت خود را از سال 2011 آغاز کرده است. در این سایت غنی سازی با خلوص 20 درصدی انجام می شود. گزارش مردادماه آژانس حاکی از آن بود که ایران تعداد سانتریفوژهای نصب شده در این سایت را دو برابر کرده و به 2 هزار دستگاه رسانده است. البته بنا بر این گزارش تنها 700 دستگاه از این سانتریفوژها فعال هستند.

اما اکنون انتظار می رود که 2 هزار و 700 دستگاه سانتریفوژ در فوردو نصب شده باشد که به ایران اجازه می دهد تولید هسته ای خود را به طور ملموسی افزایش دهد. یک دیپلمات غربی در این زمینه اظهار داشت: بین زمان کنونی تا ماه مارس می توان انتظار داشت که تولید فوردو افزایش پیدا کند. به همین دلیل احتمالا گزارش ماه فوریه آژانس به افزایش تولید فوردو اشاره خواهد کرد.

این در حالی است که ایران می گوید از غنی سازی در فوردو برای اهداف صلح آمیز استفاده می کند. همچنین ایران تا کنون یک سوم ذخایر اورانیوم غنی شده با خلوص بالا را به پودر تبدیل کرده تا از آن برای راکتور تحقیقاتی تهران استفاده کند. با این حال افزایش ظرفیت فوردو نگرانی هایی را برای غرب پدید می آورد.

مارک هیبس، از موسسه صلح کارنگی در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه خاطرنشان کرد، ما شاهد افزایش ظرفیت غنی سازی در ایران خواهیم بود که فراتر از میزان مورد نیاز برای راکتور تحقیقاتی است. از سوی دیگر آژانس بین المللی انرژی اتمی ادعا می کند همکاری نکردن ایران با بازرسان موجب شده است که این نهاد بین المللی نتواند در خصوص ماهیت صلح آمیز برنامه های هسته ای ایران به نتیجه برسد.

یک دیپلمات عربی می گوید ایرانیان هنوز به طور رسمی به آژانس اعلام نکرده اند که می خواهند با اورانیوم غنی شده تولید فوردو چه اقدامی انجام دهند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10
 

کلید واژه ها: فوردو گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی


نظر شما :