دردسرهای آل خلیفه تمامی ندارد

چه کسی در بحرین به دنبال خشونت است

۱۶ آبان ۱۳۹۱ | ۲۱:۲۲ کد : ۱۹۰۸۷۸۷ اخبار اصلی خاورمیانه
بزرگنمایی حوادث جزیی و خطاهای اندکی که از سوی برخی جوانان بحرینی سر زده بهانه ای شده تا دولت بحرین اهرم و حق قانونی و و تنها نقطه اتکای مردم بحرین را از آنها گرفته و اجازه ندهد دیگر در این جزیره کوچک تظاهرات مسالمت جویانه چند صد هزار نفری برگزار شود.
چه کسی در بحرین به دنبال خشونت است

دیپلماسی ایرانی: وزیر کشور بحرین روز سه شنبه هفته گذشته 30 اکتبر  در بیانیه ای اعلام کرد که برای تامین امنیت کشور هرگونه تظاهرات و راهپیمایی از این پس ممنوع می باشد . این در حالیست که این جزیره کوچک خلیج فارس از دو سال پیش تاکنون شاهد اعتراضهای گسترده مردمی بوده است . اعتراضهایی اکثر قریب باتفاق آنها مسالمت جویانه بوده و در جریان آنها مردم و اپوزیسیون بحرین مطالبات مدنی مشروعی را از جمله تغییرات دمکراتیک ، آزادی زندانیان سیاسی ، منع شکنجه و آزادی بیان مطرح می نمایند.

دولت بحرین چند حادثه جزیی را که طی آنها  دو نیروی پلیس زخمی و متعاقبا کشته شدند، بهانه قرارداد تا بمدت ده روز روستای العکر در جنوب منامه را را محاصره کند و به تفتیش خانه به خانه و فرد فرد افراد روستا دست بزند تا فردی را که گفته می شد یک کوکتل مولوتف به سوی انومبیل پلیس پرتاب کرده، دستگیر کند

بزرگنمایی حوادث جزیی و خطاهای اندکی که از سوی برخی جوانان بحرینی سر زده بهانه ای شده تا دولت بحرین  اهرم  و حق قانونی و  و تنها نقطه اتکای مردم بحرین را از آنها گرفته و اجازه ندهد دیگر در این جزیره کوچک تظاهرات مسالمت جویانه چند صد هزار نفری برگزار شود.

آل خلیفه از اواسط سال جاری میلادی تحت فشار مجامع بین المللی و سازمانهای حقوق بشری اجازه داده بودند اپوزیسیون قانونی این کشور هر هفته با مجوز رسمی تظاهرات بر پا کند .  شعارها و مطالبات مردم که توسط رهبران مخالفان با محوریت آیت الله شیخ عیسی قاسم و جمعیت سیاسی الوفاق هدایت می شود مطابق با موازین و ارزش های شناخته شده بین الملللی است و از حمایت وسیع نهادهای مستقل حقوق بشری برخوردار است. در شش ماه گذشته این اپوزیسیون از طریق فراخوانهای رسمی  و آوردن قریب به سیصد هزار نفر به خیابانها ثابت کرد که از پشتیبانی قاطبه مردم بحرین برخوردار است، امری که بر حکومت بسیار گران آمده چرا که شاه بحرین در  یکی از سخنرانی های خود  ادعا کرده بود که مخالفان او گروهی اندک و متفرق هستند. این توهم شاه بحرین سرآغاز تجمعات چند صد هزار نفری در بحرین بود که تا قبل از بیانیه اخیر وزارت کشور بحرین هر هفته تکرار می شد.

 باید زیرکی و صبر اپوزیسیون قانونی بحرین  را که منجر به دستاوردهای غیر قابل انکاری شده  ستود در همین حال  باید نیروهای تند رویی را که بدون داشتن نقشه راه و آینده نگری و درک شرایط منطقه ای و بین المللی جزیزه کوچک بحرین در صدد بهره برداری از احساسات جوانان و تند کردن فضای  اعتراضات هستند مورد نقد قرار داد. یک بار در بحبوحه اعتراضات سال 2011 این جریان های تند رو مانع تفاهم اپوزیسیون  میانه رو و لایه های میانه روی داخل حاکمیت آل خلیفه شدند و  به عربستان سعودی بهانه دادند تا اقدام به اعزام نیروی نظامی به جزیره و اشغال کشور بنماید . دو سال از اعتراض های مسالمت آمیز مردم می گذرد گرچه حاکمیت هیچ امتیاز قابل ذکری به مردم نداده لیکن اپوزیسیون میانه رو و قانونی بحرین در سطح بین المللی حاکمیت را بارها رسوا و محکوم ساخته و تعهدات سنگینی رابر آل خلیفه حمل کرده است . تعهداتی همچون گزارش کمیسیون مستقل تحقیقات بریاست قاضی بسیونی و گزارش شورای حقوق بشر اسنادی نیستند که دولت بحرین براحتی بتواند از اجرای آنها شانه خالی کند . همزمان این اپوزیسیون توانسته حضور پر شور و خستگی ناپذیر مردم را در خیابانها حفظ کند. دولت بحرین بخاطر روش زیرکانه اپوزیسیون  قادر به اعمال خشونت افراطی نیست و همین محدودیت به حضور هر چه بیشتر مردم در اعتراضات کمک می کند.

تصمیمم اخیر دولت بحرین در منع کردن اعتراضات با مخالفت دول غربی ، سازمان ملل و مجامع حقوق بشری  و رسانه های  غربی مواجه شده است . به اعتقاد  عفو بین الملل و دبیر کل سازمان ملل، این تصمیم منجر به افزایش خشونت خواهد شد . بااین حال عکس المعل امریکا و انگلیس بعنوان دو حامی اصلی حاکمیت بحرین به اندازه کافی از جدیت و صلابت لازم برای فشار به دوستان خود در منامه برخوردار نیست . این موضوع در گزارشهایی که اخیرا روزنامه های ایندیپندنت و واشنگتن پست از بحرین تهیه کرده اند منعکس شده است

دولت بحرین در پاسخ به فشارهای بین المللی اعلام کرده که تصمیم منع تظاهرات موقتی است و در صورت تامین امنیت بار دیگر به مردم اجازه اعتراض داده خواهد شد. روشن است که دولت بحرین بیش از سایر بازیگران در گیر در این بحران از خشونت و خارج شدن اعتراضات از روش مسالمت آمیز بهره برداری می کند تا فارغ ارز فشارهای بین امللی بتواند این اعتراضات را سرکوب کند.

 اصرار و پافشاری مردم بحرین بر مطالبات مشروع خود و ادامه اعتراضات به شکل مسالمت آمیز و تحمیل تعهدات سنگین تر به دولت بحرین روشی مطمئن و تضمین شده برای پیروزی و رسیدن به حقوق آنهاست گرچه این روش به صبر و شکیبایی زیادی نیاز دارد ولی توجه به واقعیت های سیاسی و بین المللی بحرین نشان می دهد گزینه های دیگر منتج به نتایج بهتری نخواهد شد.

منبع: بحرین آبزرور

کلید واژه ها: بحرین


نظر شما :