پرده سوم؛ متلک‌پرانی اوباما و رامنی در ‌میهمانی خیریه

۲۹ مهر ۱۳۹۱ | ۰۵:۴۵ کد : ۱۹۰۸۱۵۷ سرخط اخبار

اعتماد: تا وقتی مجلس سنا و مردم (...) سر به هوا هستند، از تو نمی ترسم!

قسم به کتک هایی که در کودکی خورده ام، قسم به خنجر هایی که در قلبم فرو رفته و قسم به این شکم، که آن را با خوردن تکه های نان خشک، ساخته ام، از تو لجبازترم!»

جملات بالا سخنان باراک اوباما و میت رامنی، دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری امریکا نیست. جملات بالا بخشی از نمایشنامه کمدی «سلحشوران» نوشته آریستوفان است و حدود پنج قرن پیش از میلاد مسیح نوشته شده است. اما این روز ها مناظره یا رویارویی و بحث و جدل های نامزد های حزب جمهوریخواه و دموکرات امریکا تفاوت چندانی با جملاتی که سال 421 قبل از میلاد مسیح، آریستوفان در دهان کلئون و آگوراکریتوس گذاشت، ندارد.

به شهادت تاریخ نگاران قرن پنجم قبل از میلاد عصر طلایی یونان باستان بود، چون نخستین دموکراسی جهان در این کشور پایه گذاری شد، اما آریستوفان در قالب نمایشنامه های کمدی سیاست این دوران را به نقد می کشید، او سیاستمداران را انسان های فرومایه یی نشان می داد که تنها به دنبال قدرت و منافع خود هستند و حالا در سال 2012 پس از میلاد مسیح! دو رقیب انتخابات ریاست جمهوری «امریکا» کشوری که خود را مهد دموکراسی و آزادی در جهان می داند، مقابل هم می ایستند و جملاتی که در برابر هم به کار می برند نه تنها از لحاظ فرم و کلمات بلکه از لحاظ محتوا نیز شباهت بسیاری به نمایشنامه های کمدی آریستوفان دارد.

حتی نگاه ها، حرکات، خنده ها و عصبانیت های این نمایش حقیقی نیز تصنعی است. انگار که مردم امریکا پای تلویزیون های خود نشسته اند تا ببینند کدام یک از دو کاندیدا با سفسطه و بزرگ نمایی می تواند دیگری را مقهور کند و در این میان جایزه فرد برنده، چهار سال تصمیم گیری درباره سرنوشت مردمی است که تنها تماشاگر این بازی هستند.

چه در ویدئویی که رامنی می گوید 47 درصد از مردم امریکا که به باراک اوباما رای می دهند چون با قوانینی که اوباما تصویب کرده و به دلیل نپرداختن مالیات طرفدار اوباما هستند و هیچ وقت به او [رامنی] رای نخواهند داد.

یا سخنان باراک اوباما یک روز پس از نخستین مناظره انتخاباتی آنجا که به رامنی گفت که درباره سیاست هایش صادق باشد و با لحنی سخنورانه گفت: زمانی که روی صحنه مناظره رفتم با مرد سر زنده یی روبه رو شدم که ادعا می کرد میت رامنی است. اما او نمی توانست میت رامنی باشد چون میت رامنی واقعی از سال گذشته در سراسر کشور سفر می کند و قول می دهد که 5 تریلیون دلار از مالیات به نفع ثروتمندان خواهد کاست؛ مردی که من دیشب با او مواجه شدم گفت که چیزی در این باره نمی داند. یا حتی مناظره دوم آنجا که اوباما به میت رامنی گفت که از ماجرای بنغازی به طرزی «اهانت بار» برای مقاصد سیاسی خود استفاده می کند.

اما سخنان آمیخته با طنز این دو رقیب در میهمانی خیریه در نیویورک هیچ تفاوتی با اجرای یک تئاتر کمدی درباره سیاست بر روی صحنه نداشت. باراک اوباما که از ابتدای رقابت های انتخاباتی با ذکر سختی های دوران جوانی خود سعی کرده بود نشان دهد که مشکلات عامه مردم را درک می کند در این میهمانی ثروت رامنی را زیر سوال برد. رامنی اگر چه همانند اوباما در طول رقابت ها سعی کرده بود نشان دهد که مشکلات مردم را درک می کند اما در این میهمانی از موضع یک ثروتمند به اوباما به خاطر افزایش بدهی عمومی امریکا طعنه زد. او با اشاره به لباس های رسمی میهمانان گفت که اوباما پیش خود فکر می کند که چگونه می تواند به توزیع ثروت بپردازد.

اوباما در مناظره اول در مقابل حملات رامنی به وضع اقتصادی امریکا گفته بود که اکثر امریکاییان معتقدند که این وضعیت نتیجه هرج و مرج اقتصادی بود که دولت بوش به میراث گذاشت. رامنی در میهمانی خیریه با کنایه در این مورد گفت رییس جمهوری امریکا به پاپ گفته است که هر وقت از او انتقاد شد، باید پاپ جان پل دوم، رهبر سابق کاتولیک ها را مقصر جلوه دهد. رامنی در جای دیگری حمایت بیل کلینتون رییس جمهوری سابق از اوباما را به تمسخر گرفت و با اشاره به اینکه در سختی ها همیشه همسرش در کنارش ایستاده، گفت در موارد مشابه، بیل کلینتون در کنار باراک اوباماست.

حتی جو بایدن معاون اوباما که در این میهمانی حضور نداشت نیز، از سیل تمسخر های رامنی در امان نماند، میت رامنی با اشاره به خنده های جو بایدن در مناظره با پل رایان، معاون خودش، از عدم حضور بایدن در میهمانی ابراز تاسف کرد و گفت خنداندن آقای بایدن کار آسانی است.

باراک اوباما هم در سخنانش چندین بار عملکرد خود در نخستین مناظره انتخاباتی با رامنی را دستمایه خنده قرار داد و گفت میلیون ها نفر مانند خود او که دومین مناظره او و رامنی در هفته جاری را تماشا کردند، به مناظره اول توجه نکرده بودند. باراک اوباما با کنایه درباره ثروت رامنی گفت: امروز برای «خرید از فروشگاه ها» به مرکز شهر رفتم و متوجه شدم که آقای رامنی برای «خریداری فروشگاه ها» به مرکز شهر رفته است. اوباما در قسمت دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه میت نام میانی رامنی است، گفت: کاش من هم می توانستم از نام میانی ام استفاده کنم. نام میانی اوباما، حسین است و نام کامل نامزد جمهوریخواهان ویلارد میت رامنی است.

اینگونه اوباما با دین پروتستان و رامنی که پیرو آیین مورمون است، میهمانی یک بنیاد کاتولیک برای جمع آوری کمک به کودکان را به صحنه رقابت خود تبدیل کردند. اما سوالی در این میان مطرح است: آیا سیاست صحنه عقلانیت است و سیاستمداران کارگزاران مردم برای دفاع از حقوق آنها هستند؟ یا تنها زبان بازانی که باید به هر وسیله از تمسخر و کنایه گرفته تا دروغ و اشاره به خانواده طرف مقابل، یکدیگر را مقهور کنند و به بهترین وجه مردم را بفریبند؟


نظر شما :