طرح «9 مرحله‌ای» ایران برای حل بحران هسته‌ای با غرب

۱۴ مهر ۱۳۹۱ | ۱۶:۲۳ کد : ۱۹۰۷۶۱۰ سرخط اخبار

یک روزنامه آمریکایی مدعی شد ایران برای حل موضوع هسته ای خود با غرب یک طرح 9 مرحله ای پیشنهاد داده است.

به گزارش فارس، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به قلم «دیوید ای سانجر» مدعی شد مقامات ایرانی به منظور حل مسئله هسته ای این کشور با غرب، یک طرح «9 مرحله ای» پیشنهاد داده اند که بر اساس آن در ازای لغو کامل تحریم ها علیه ایران، فعالیت غنی سازی اورانیوم به تدریج به حال تعلیق درخواهد آمد.

بر اساس این طرح که بر مبنای طرح پیشنهادی ایران به اتحادیه اروپا در ماه ژولیه بوده، در ازای لغو بخشی از تحریم ها، ایران فعالیت یک تا 2 سایت غنی سازی اورانیوم را متوقف خواهد کرد.

پس از آن و زمانی که مرحله نهم فرا رسد، غرب باید تمامی تحریم های اعمالی علیه ایران از جمله تحریم های صادرات نفت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را لغو کرده و در ازای آن ایران، فعالیت غنی سازی اورانیوم با غلظت متوسط در تاسیسات فوردو را متوقف خواهد کرد.

روزنامه نیویورک تایمز در ادامه با اشاره به اینکه آمریکا این طرح را رد کرده است، گزارش داد که اگرچه آمریکا هنوز پیشنهاد رسمی در این باره ارائه نکرده، اما چشم انداز این طرح شبیه همان طرح 9 مرحله ای ایران است که قبل از تابستان به طرف ایرانی ابلاغ شده است.

بر اساس طرح پیشنهادی آمریکا، ایران باید فورا فعالیت غنی سازی اورانیوم با غنای 20 درصد را متوقف کرده؛ ذخایر اورانیوم غنی شده موجود را به خارج این کشور منتقل کرده و در آخر تاسیسات فوردو را تعطیل کند.

در ازای آن، آمریکا و همپیمانان آن، پیشنهاداتی به ایران در زمینه کمک و همکاری برای پروژه های هسته ای با اهداف صلح آمیز ارائه داده و توافق خواهند کرد که تحریم های بیشتری علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل تصویب نکنند.

این در حالی است که تحریم های سابق تا زمانی که توافق نهایی در این زمینه به دست نیامده، همچنان به قوت خود باقی خواهند ماند.

یک مقام آگاه در دولت اوباما مدعی شد که طرح 9 مرحله ای ایران هیچ ضمانتی برای اینکه ایران به دنبال ساخت سلاح هسته ای نرود، ایجاد نمی کند.

وی افزود: ایران می تواند سوخت هسته ای را به مکان دیگری منتقل کرده و در کسری از ثانیه دوباره برنامه هسته ای خود را آغاز کند.

این مقام آگاه تصریح کرد که از ما خواسته شده تا تحریم هایی را لغو کنیم که سال ها  برای تصویب دوباره آن زمان برده می شود، تازه اگر ما بتوانیم کشور ها را (برای این امر) راضی کنیم.

این در حالی است که مقامات ایرانی بارها تاکید کرده اند که برنامه هسته ای آن ها در جهت مقاصد صلح آمیز بوده و تحت هیچ شرایطی از حق مسلم دولت و ملت ایران برای دستیابی به انرژی صلح امیز هسته ای کوتاه نخواهند آمد.

تهران همچنین اعلام کرده ادعای مقامات آمریکایی و کشور های غربی مبنی بر تلاش ایران برای ساخت سلاح هسته ای صحت ندارد.

علاوه بر اینکه ایران بارها به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) اجازه داده تا از تاسیسات هسته ای ایران بازدید کنند، همچنین آمادگی خود را برای انجام گفت و گوها با گروه 5+1 اعلام کرده است اما کشورهای غربی هر بار با کارشکنی در برگزاری این نشست ها باعث بی نتیجه ماندن این گفت وگوها می شوند اما در نهایت نیز هر بار به گونه ای رفتار می کنند که گویا این ایران است که تمایلی به گفت وگو ندارد.

کلید واژه ها: تحریم غنی سازی اورانیوم آمریکا


نظر شما :