پشت پرده فراخوانده شدن سفیر رژیم اسرائیل از واشنگتن

اوباما از نتانیاهو به شدت عصبانی است

۰۵ مهر ۱۳۹۱ | ۱۴:۱۹ کد : ۱۹۰۷۲۵۹ اخبار اصلی خاورمیانه
گفته می‌شود در صورتی که اوباما برای بار دوم انتخاب شود دیگر اجازه نخواهد داد واشنگتن از حق وتوی خود به نفع اسرائیل که همواره اسرائیل آن را برای امنیت خود حیاتی می‌دانسته است، استفاده کند.
اوباما از نتانیاهو به شدت عصبانی است

دیپلماسی ایرانی: منابع سیاسی عالی رتبه در تلاویو روز دوشنبه اعلام کردند که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر تندروی اسرائیلی مایکل اورن، سفر اسرائیل در واشنگتن را به طور کاملا ناگهانی به تلاویو فرا خوانده است.  

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، باراک رافید، خبرنگار بخش سیاسی روزنامه هاآرتص در این باره نوشته است که این تصمیم پس از آن گرفته شد که روابط نتانیاهو با باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا در بدترین شرایط خود قرار گرفت. نتانیاهو همچنین اصرار داشته است که سفیرش در امریکا قبل از عزیمتش به نیویورک برای ایراد سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل به تلاویو بیاید.

این در حالی است که روزنامه صهیونیستی معاریو گزارش داده است که ژنرال یعقوب عامیدرور، رئیس شورای امنیت ملی و بزرگترین مشاور نخست وزیر اسرائیل چند روزی است که به طور سری در امریکا به سر می برد و مذاکرات گسترده ای را با مقام های کاخ سفید برگزار کرده است. وی در حال رایزنی با مقام های امریکایی بر سر تعیین خط قرمز برای پرونده هسته ای ایران است. علاوه بر آن ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل نیز اخیرا به ایالات متحده امریکا سفر کرده و مذاکرات سری ای را با رم امانوئل، رئیس شورای شهر شیکاگو و رئیس سابق کارکنان کاخ سفید انجام داده است. در این دیدار امانوئل به باراک گفته است که شانس پیروزی مجدد باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری بسیار بالا است و یهودی های امریکا همچنان به او اعتماد دارند. دفتر ایهود باراک هر گونه اظهار نظری در این رابطه را رد کرده و حتی حاضر نشده است که بگوید آیا نتانیاهو در جریان این دیدار بوده است یا خیر.   

روزنامه هاآرتص به نقل از سفارت اسرائیل در واشنگتن گزارش داده است که سفر فعلی اورن به تلاویو یک سفر عادی و روتینی است و در چارچوب ماموریت های رسمی اش می گنجد. با این حال این روزنامه فرا خواندن ناگهانی اورن به تلاویو را غیر طبیعی خوانده و گفته است که پافشاری نتانیاهو به دیدار با وی قبل از سفرش به نیویورک معنای متفاوتی غیر از آن چه سفارت اسرائیل در واشنگتن می گوید، دارد به ویژه که از این سفر مجموعه بسیار کوچکی از کارکنان سفارت و اعضای وزارت امور خارجه اسرائیل خبر داشته اند. به گفته هاآرتص اورن تنها 36 ساعت در تلاویو می ماند و قبل از یوم کیپور که روز چهارشنبه است به واشنگتن باز می گردد.

این روزنامه سفر اورن را از آن ناحیه نیز حائز اهمیت می داند که ژنرال یعقوب عامیدرور از چهارشنبه گذشته در امریکا به سر می برد و با تام دانیلون، همتای امریکایی اش دیدارهای مفصلی انجام داده است. دیدارهای عامیدرور در امریکا در مورد پرونده هسته ای ایران بوده که بسیاری از مفاد آنها در اختیار رسانه ها و افکار عمومی قرار نگرفته است. عامیدرور به اورن گفته است که به اطلاع نتانیاهو برساند که قرار است روز پنج شنبه پیش رو در نیویورک با هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا نیز دیدار کند.

هاآرتص می نویسد که دیدارهای عامیدرور نیز درباره تعیین خط قرمز برای پرونده هسته ای ایران است و خط سیاسی او نیز به تندی بنیامین نتانیاهو است با این تفاوت که وی از به کار بردن عبارت های تند در مورد ایران همانند نتانیاهو خودداری می کند.

این روزنامه همچنین می نویسد که طی روزهای گذشته نامه های بسیاری از سوی رهبران گروه های مختلف یهودی در امریکا، اعضای کنگره و اعضای دموکرات مجلس سنای امریکا به سفارت اسرائیل در واشنگتن و سفارت امریکا در تلاویو رسیده است که در همگی آنها خشم و غضب از مواضع نتانیاهو در برابر تعامل اوباما با پرونده هسته ای ایران موج می زند. صریح ترین آنها نامه بارابارا بوکسیر، نماینده دموکرات از ایالت کالیفرنیا در مجلس سنا است که یک هفته پیش نوشته و گفته است که اظهارات نتانیاهو علیه پرزیدنت اوباما امیدهای همه را ناامید کرد.   

قرار است نتانیاهو روز چهارشنبه شب، پس از پایان مراسم یوم کیپور عازم نیویورک شود و در برابر جمعیت عمومی سازمان ملل سخنرانی کند.

در همین رابطه روزنامه یدیعوت احرونوت به نقل از منابع سیاسی عالی رتبه می نویسد که نتانیاهو در روابط خود با ایالات متحده هزینه های سنگینی را متحمل شده است، به گونه ای که گفته می شود در صورتی که اوباما برای بار دوم انتخاب شود دیگر اجازه نخواهد داد واشنگتن از حق وتوی خود به نفع اسرائیل که همواره اسرائیل آن را برای امنیت خود حیاتی می دانسته است، استفاده کند. گفته می شود خشم و غضب از نتانیاهو و ایهود باراک در کاخ سفید بر سر نوع تعامل آنها با پرونده هسته ای ایران و تهدیدهای دائمی ای که علیه ایران انجام می دهند، بسیار زیاد است و اوباما و اطرافیانش به شدت از آنها عصبانی هستند.

یوسی بییلین، خبرنگار این روزنامه به نقل از منابع مطلع در واشنگتن نوشت که نتانیاهو از خطوط قرمز گذشته و اوباما مشکل بزرگی با نتانیاهو احساس می کند. وی چه نتانیاهو بپذیرد چه نپذیرد بر این باور است که او در انتخابات ریاست جمهوری امریکا دخالت می کند و تلاش دارد با طراحی توطئه های مختلف رامنی را پیروز انتخابات کند. برای همین اوباما بسیار از نتانیاهو ناامید شده است. 

کلید واژه ها: پرونده هسته ای ایران اسرائيل و امريكا ايران و اسرائيل ايران و امريكا


نظر شما :