امریکایی‌ها نگرانند توافق موقت با ایران ناگهان نهایی شود

اختلاف وندی شرمن با کری بر سر مذاکرات هسته‌ای

۳۰ آبان ۱۳۹۲ | ۱۷:۵۶ کد : ۱۹۲۴۸۳۶ اخبار اصلی پرونده هسته ای گام به گام تا توافق جامع
روزنامه صهیونیستی معاریو می‌نویسد که اختلاف‌هایی میان جان کری، وزیر امور خارجه امریکا با وندی شرمن، مسئول پرونده مذاکره با ایران بر سر چگونگی تعامل با ایران و طرح‌ها و مطالبات از تهران به وجود آمده است.
اختلاف وندی شرمن با کری بر سر مذاکرات هسته‌ای

دیپلماسی ایرانی: با وجود آغاز مذاکرات ایران با 1+5 در ژنو که از آن به ژنو 3 تعبیر می کنند و احتمال رسیدن توافق در این مذاکرات، امریکایی ها همچنان تلاش می کنند که اسرائیلی ها را قانع کنند که راهی که در قبال ایران در پیش گرفته اند بهترین راه است و آن چه آنها تلاش دارند که به آن برسند، به راهی جز جنگ منتهی نمی شود و این راهی است که نه امریکا و نه جامعه جهانی به هیچ وجه دنبال آن نیستند.

به گزارش روزنامه الاخبار، چاپ لبنان یتسحاق بن حورین، خبرنگار روزنامه صهیونیستی یدیعوت احرونوت به امریکا رفته تا از نزدیک اظهارات مقام های امریکایی را بشنود. وی می گوید که مقام های کاخ سفید برای او روشن کرده اند که راهی که اسرائیل با هدف به زانو در آوردن ایران پیشنهاد می دهد به هیچ وجه راه به جایی نمی برد و تنها بر مشکلات جامعه جهانی می افزاید. وی در این باره می گوید: «مقام های امریکایی می گویند که پیشنهاد تحریمی که اسرائیل بر آن اصرار دارد و می گوید که باید در قبال برنامه هسته ای ایران تشدید شود به جنگ می انجامد نه به راهی که باعث حل برنامه هسته ای ایران شود.»

یک منبع آگاه امریکایی که نامی از او به میان نیامده است نیز در این باره به خبرنگار این روزنامه عبری می گوید: «توافق اولیه ای که در برابر ایران مطرح بود، جلوی پیشروی آن را می گرفت اما در عین حال در قضایای کلیدی دیگر نیز عقب گرد داشت. اما این توافق زمان ایران برای رسیدن به تولید بمب هسته ای را به تعویق انداخته است!»

ایران بارها اعلام کرده است که به هیچ وجه به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای نیست و هدفش از استفاده از تکنولوژی هسته ای تنها اهداف صلح آمیز است.

این در حالی است که اسرائیلی ها می گویند که توافق با ایران به هیچ وجه نگرانی های اسرائیل را از بین نمی برد. گلعاد اردان، وزیر جبهه داخلی دولت نتانیاهو در این باره می گوید: «هر توافق مرحله ای با ایران بعد از کاهش تحریم های بین المللی به توافق دائم با این کشور تبدیل می شود.»

وی در ادامه می گوید: «اسرائیل باید کاملا مراقب هر آن چه در ایران می گذرد، باشد تا بر اساس آن تصمیمی که مطلوبش است و می تواند مانع رسیدن به تهدید وجودی و ایجاد رقابت تسلیحاتی در منطقه شود را بگیرد.»

در حالی که نتانیاهو امید بسیاری به لابی گری اش در میان اعضای کنگره و سنای امریکا داشت، نمایندگان اصلی کنگره با تقاضای رئیس جمهور اوباما برای به تعویق انداختن تشدید تحریم ها با هدف ایجاد فضا برای به توافق رسیدن کاخ سفید با تهران توافق کردند.

 

از نگاه واشنگتن اسرائیل دچار نوعی حالت عصبی هیستریک شده که نمی تواند خود را کنترل کند. مشکل اسرائیل فقط محدود به شخص اوباما نیست، اسرائیلی ها تصور می کنند که سیاست امریکا دچار بیماری شده و اقتصاد امریکا چنان آن را زمین گیر کرده که نمی تواند رویاهایی که در گذشته محقق کرده بود را حفظ کند.

 

در همین حال روزنامه معاریو، دیگر روزنامه صهیونیستی اسرائیل می نویسد که اختلاف هایی میان جان کری، وزیر امور خارجه امریکا با وندی شرمن، مسئول پرونده مذاکره با ایران بر سر چگونگی تعامل با ایران و طرح ها و مطالبات از تهران به وجود آمده است. شرمن می ترسد که امریکا "اشتباه تاریخی" مرتکب شود و کاهش تحریم ها دیگر راهی برای بازگشت باقی نگذارد. این مساله سبب می شود تا در نهایت توافق مرحله ای منعقد شده با ایران این کشور را به عنوان یک کشور هسته ای به رسمیت بشناسد. معاریو می نویسد، با وجود این نگرانی شرمن پذیرفته است که در مذاکرات ژنو منویات شخصی خود را دنبال نکند و هر آن چه از سوی مقام های بالاتر به او دستور داده می شود را اجرا کند.

در همین رابطه روزنامه یدیعوت احرونوت از افزایش حملات "کمیسیون فوق العاده" برای اسرائیل که یک جریان محافظه کار امریکایی است، خبر می دهد و می نویسد که این کمیته یک گزارش تلویزیونی تهیه کرده که در آن ضمن حمله به اوباما او را متهم به عدم صداقت در التزام به تعهداتش در برابر قضیه ایران کرده است.  

حامی شالیف، خبرنگار روزنامه هاآرتص در ایالات متحده نیز می نویسد که اسرائیلی ها دچار نوعی فروپاشی عصبی شده اند.

ناحوم برنیاع، تحلیلگر مسائل سیاسی نیز در روزنامه یدیعوت احرونوت به همین موضوع اشاره می کند و می نویسد، از نگاه واشنگتن اسرائیل دچار نوعی حالت عصبی هیستریک شده که نمی تواند خود را کنترل کند. مشکل اسرائیل فقط محدود به شخص اوباما نیست، اسرائیلی ها تصور می کنند که سیاست امریکا دچار بیماری شده و اقتصاد امریکا چنان آن را زمین گیر کرده که نمی تواند رویاهایی که در گذشته محقق کرده بود را حفظ کند. در عین حال برای جامعه امریکا نیز سخت است که هزینه های واقعیت های جدید را بپردازد. در گذشته برای چندین سال مورخان صحبت از سقوط ایالات متحده می زدند تا این که یک روز گفتند که هر آن چه در این باره می گفتیم اشتباه بود، اما اکنون می بینند که پیش بینی هایشان چندان هم بی راه نبوده است. وی در این یادداشت از این که نتانیاهو فقط زور و بازویش را نشان امریکایی ها می دهد نیز بسیار انتقاد کرده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مذاكرات هسته‌اي 1+5 ايران و امريكا ايران و اسرائيل امريكا و اسرائيل


نظر شما :