پشت «هلال شیعی» را می‌شکنیم!

۲۹ شهریور ۱۳۹۱ | ۲۲:۱۹ کد : ۱۹۰۷۰۴۳ سرخط اخبار

«ریاض الشقفه»، رئیس اخوان المسلمین سوریه ـ که در ترکیه است ـ گفت: پشت هلال شیعی شکل گرفته در منطقه را خواهیم شکست.

به گزارش «تابناک» به نقل از تلویزیون العالم، الشقفه در گفت و گو با روزنامه «جمهوریت» ترکیه به همراه تأکید بر اینکه در راهبرد آنها، «سیاست دینی» جایی نخواهد داشت، در بیانی متناقض گفت: در منطقه، هلالی شیعی پدید آمده است که با سقوط بشار اسد، این هلال نیز فرو می ریزد و ما پشت هلال شیعی را خواهیم شکست.

وی همچنین در این باره، خواستار سلاح های ضدهوایی به گروه های مسلح به منظور مقابله با نیروهای هوایی دولت سوریه شده است.

الشقفه با اعتراف به اینکه «شورای ملی مخالفان سوریه مورد حمایت مردم این کشور نیست»، گفت: درست است، تاثیر این شورا در سوریه ضعیف است و برای اصلاح این وضع تلاش می کنیم.

وی دخالت های ترکیه در امور سوریه را به مانند «عمل به وظیفه انسانی» تحلیل کرد و گفت: ما این کار ترکیه را فراموش نخواهیم کرد و پس از تغییر رژیم، روابط دو کشور را اصلاح خواهیم نمود.

الشقفه در بررسی روابط گذشته اردوغان و اسد می گوید: در گذشته، ما از نزدیکی اردوغان و داود اوغلو به رژیم اسد ناراحت نشدیم، زیرا می دانستیم نیت اردوغان خیرخواهانه است و از ما حمایت می کند.

وی که پیش از این، خواستار مداخله ترکیه و ایجاد منطقه امن در سوریه شده بود، اکنون نظر خود را تغییر داده و خواهان ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه است.

وی همچنین تلاش ترکیه از راه اعمال فشار بر جامعه جهانی برای مشارکت دادن دیگر کشور ها در این تصمیم را خواستار شد.

الشقفه همچنین با اعتراف به وجود جنگجویان غیرسوری در میان گروه های مسلح گفت: این افراد و القاعده و سلفی ها نیز در سوریه هستند؛ اما با توجه به نیاز آنها برای سرنگونی اسد، مطمئن باشید با رفتن او، این افراد نیز خواهند رفت.

کلید واژه ها: سوریه ترکیه


نظر شما :