به منظور تحت فشار قرار دادن اوباما

نتانیاهو ماجرای ایران را به تلویزیون آمریکا کشاند

۲۷ شهریور ۱۳۹۱ | ۲۲:۵۸ کد : ۱۹۰۶۹۲۹ اخبار اصلی آمریکا
برخی از کارشناسان بر این باورند که ورود نتانیاهو به افکار عمومی آمریکا بی ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تلاش اوباما برای پیروزی در این انتخابات نیست.
نتانیاهو ماجرای ایران را به تلویزیون آمریکا کشاند

دیپلماسی ایرانی: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که در هفته های اخیر به سختی می کوشد آمریکا را ناگزیر به تعیین خط قرمز برای ایران کند ، این بار از طریق یک برنامه تلویزیونی، مخاطبان آمریکایی را هدف گرفت تا از این طریق فشار را بر باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا افزایش دهد. نتانیاهو در برنامه ملاقات با خبرنگاران که از شبکه های تلویزیونی پرمخاطب ان بی سی و سی ان ان پخش می شد، ادعا کرد ایران در 6 تا 7 ماه آینده 90 درصد راه برای دستیابی به توانایی تولید سلاح هسته ای را طی خواهد کرد.

روزنامه کریستین ساینس مانیتور در این زمینه نوشت: نتانیاهو پس از اینکه با مخالفت قاطع اوباما در مورد تعیین خط قرمز برای ایران مواجه شد، مساله لزوم اقدام جدی علیه ایران را در برابر مخاطبان تلویزیونی در آمریکا مطرح کرد.

این در حالی است که قبل از اوباما، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا به صراحت اعلام کرده بود که کشورش برای ایران خط قرمز تعیین نمی کند و به مذاکره و دیپلماسی معتقد است.

برخی از کارشناسان بر این باورند که ورود نتانیاهو به افکار عمومی آمریکا بی ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تلاش اوباما برای پیروزی در این انتخابات نیست.

از دیرباز لابی اسرائیل در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نقش موثری داشته و میت رامنی، نامزد جمهوریخواه انتخابات 6 نوامبر نیز به همین دلیل حدود 2 ماه قبل به اسرائیل سفر کرد. رسانه ها همزمان به سفر وی به اسرائیل اعلام کردند که وی قصد دارد از آرای لابی اسرائیل به نفع خود اطمینان یابد. رامنی در ملاقات با نتانیاهو اعلام کرد از مواضع وی در قبال ایران حمایت می کند.

اما بر خلاف رامنی، اوباما از همان آغاز نیز روابط خوبی با نتانیاهو نداشته و حرکت مشهور وی در رها کردن نشستی که با نتانیاهو داشته برای صرف ناهار با خانواده اش، همچنان در رسانه ها مطرح می شود. اما هر چه به زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک تر می شویم، شکاف آمریکا و اسرائیل دست کم در مقابل دوربین رسانه ها عمیق تر می شود.

گروهی از تحلیلگران می گویند، اینکه نخست وزیر اسرائیل پس از مدت ها از طریق برنامه تلویزیونی با مردم آمریکا سخن می گوید، به این معنی است که وی پیامی برای اوباما ارسال می کند. پیامی با این محتوا که در صورت ادامه مخالفت علنی با درخواست های تل آویو، ریسک از دست رفتن آرای انتخاباتی وجود خواهد داشت.

هرچند که با توجه به تجربه جنگ عراق و افغانستان، نظرسنجی ها نشان می دهد که افکار عمومی آمریکا با اقدام نظامی دیگر در خاورمیانه موافق نیست و این الگو در مورد افکار عمومی اسرائیل نیز صدق می کند. ماه گذشته، گروهی چند صد نفره از اسرائیلی ها مقابل آپارتمان لوکس محل اقامت ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل تجمع کردند تا وی را از اقدام نظامی یکجانبه علیه ایران برحذر دارند.

اما لفاظی های نتانیاهو و رویکرد آگاهانه وی برای به تصویر کشیدن اختلافات آمریکا و اسرائیل، موضوعی است که انتقاد بسیاری از تحلیلگران حامی روابط تل آویو – واشینگتن را به دنبال داشته است. این تحلیلگران می گویند استراتژی اخیر نخست وزیر اسرائیل تنها به علنی شدن تنش ها بین دو کشور کمک کرده و این امر موجب شده تهران به جای نگران شدن، اختلافات دو دشمن بزرگ خود را با لذت نظاره کند.

از آنجایی که توصیه ها به نتانیاهو در خصوص تغییر رویکرد خود تا کنون موثر واقع نشده است، حلقه سیاستگذاران نزدیک اوباما به وی توصیه می کنند ضمن تلاش برای جلوگیری از رسانه ای شدن اختلافات، نتانیاهو را از راهی که در آن گام گذاشته، باز گرداند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: آمریکا اسرائیل نتانیاهو اوباما


نظر شما :