تفسیر سخنرانی نتانیاهو در سازمان ملل

2012 بدون اقدام نظامی علیه ایران سپری می شود

۰۸ مهر ۱۳۹۱ | ۱۷:۵۱ کد : ۱۹۰۷۳۶۴ اخبار اصلی پرونده هسته ای
در تحلیل نطق نخست وزیر اسرائیل که در حین آن خط قرمزی روی تصویر یک بمب کشیده شد می توان گفت که ضرب الاجل نتانیاهو برای هرگونه اقدام نظامی علیه ایران اوایل یا اواسط سال 2013 میلادی است.
2012 بدون اقدام نظامی علیه ایران سپری می شود

دیپلماسی ایرانی: سخنرانی روز پنجشنبه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، تردید ها را در مورد اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران در سال جاری افزایش داد.

در تحلیل نطق نخست وزیر اسرائیل که در حین آن خط قرمزی روی تصویر یک بمب کشیده شد می توان گفت که ضرب الاجل نتانیاهو برای هرگونه اقدام نظامی علیه ایران اوایل یا اواسط سال 2013 میلادی است. زمانی پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و انتخابات احتمالی اسرائیل.

خبرگزاری رویترز در این زمینه گزارش داد: سال حساس 2012 بدون اقدامی قاطعانه سپری خواهد شد، چرا که نتانیاهو در سخنرانی خود به صراحت اعلام کرده است ، اسرائیل در صورتی به تاسیسات هسته ای ایران حمله می کند که در این تاسیسات پتانسیل تولید مواد هسته ای مورد نیاز برای سلاح هسته ای ایجاد شود. پتانسیلی که بیش از خط قرمز تعیین شده توسط اسرائیل است. به این ترتیب به نظر می رسد بهار آینده تاریخ هدف نتانیاهو برای اقدام نظامی علیه ایران باشد، چرا که به گمان وی تا آن زمان ایران می تواند مقادیر قابل توجهی اورانیوم 20 درصد غنی شده برای ساخت نخستین بمب هسته ای تولید کند.

 

البته برخی روزنامه های اسرائیلی مانند هاآرتص نیز در تحلیل سخنرانی نتانیاهو مدعی شده اند ضرب الاجل احتمالی نخست وزیر اسرائیل اواسط سال 2013 است. این در حالی است که دیپلمات های اسرائیلی از تحلیل اظهارات نتانیاهو خود داری کرد و تنها به ذکر این نکته اکتفا کرده اند که او قصد داشته در نطق خود در مجمع عمومی سازمان ملل به تهدید هسته ای شدن ایران اشاره کند.

لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل در گفت و گو با رادیو ارتش اسرائیل در پاسخ به این سئوال که آید نتانیاهو قصد داشته در سخنرانی خود این نکته را روشن کند که در صورت شکست تحریم های آمریکا و اروپا در فصل بهار به ایران حمله خواهد کرد، اظهار داشت: نه من تا این اندازه پیش نمی روم. وی در ادامه مدعی شد، نتانیاهو این پیام را به طور شفاف مطرح کرد که در صورتی که جامعه بین المللی خواستار جنگی دیگر نیز باید از هسته ای شدن ایران جلوگیری کند.

هرچند اظهارات نخست وزیر اسرائیل در ماه ها و هفته های اخیر روابط وی با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا را تیره کرده بود، اما اکنون نتانیاهو بر این باور است که اوباما در سخنرانی خود در سازمان ملل، بسیاری از موارد مورد نظر وی را لحاظ کرده است. اوباما روز چهارشنبه مدعی شد که اجازه نخواهد  داد ایران به باشگاه هسته ای وارد شود و به تعبیر نتانیاهو این هدفی مشترک بین تل آویو و واشینگتن است.

برخی ناظران بین المللی بر این باورند لحن نتانیاهو در سخنرانی اش که یک روز پس از سخنرانی اوباما انجام شد به گونه ای بود که می خواهد دست کم تا پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در تاریخ 6 نوامبر، اختلافات علنی را با اوباما کنار بگذارد.همچنین نتانیاهو و اوباما در مکالمه تلفنی که روز جمعه انجام دادند بر اهمیت تلاش برای بازداشتن تهران از دستیبابی به سلاح هسته ای تاکید کردند. این مکالمه 20 دقیقه به طول انجامید و پس از آن مقامات دو طرف ادعا کردند اختلافات بر سر مساله هسته ای ایران تا حدودی کاهش یافته است.

 از سوی دیگر نتانیاهو نیز نگرانی های سیاسی خود را دارد و در صورتی که بحث بودجه در دولت ائتلافی وی تا دسامبر جاری به نتیجه نرسد، احتمال انتخابات زودهنگام در سال آینده وجود خواهد داشت.

اخباری که از رادیو ارتش اسرائیل پخش می شود حاکی از این تحلیل است که جنگ با ایران دیگر یک کابوس فوری دردسر ساز برای نخست وزیر به شمار نمی رود. بلکه نتانیاهو باید در این مورد تصمیم بگیرد که آیا انتخابات زودهنگام را در ماه های ژانویه، فوریه یا مارس برگزار می کند یا اینکه موضوع بودجه را حل کرده، به مساله ایران می پردازد و سپس انتخابات را در تاریخ معین یعنی اکتبر 2013 برگزار خواهد کرد.

این در حالی است که لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا در ماه جاری اعلام کرده بود واشینگتن حدود یک سال فرصت دارد تا از ورود ایران به باشگاه هسته ای جلوگیری کند. زمانی که طولانی تر از برآورد های مقامات اسرائیلی است.

با این وجود یک مقام اسرائیلی مطلع از استراتژی ایران در دولت نتانیاهو در مورد تفسیر سخنرانی وی هشدار داده و اعلام کرده است که هم اکنون آمادگی ها برای اقدام نظامی علیه ایران انجام شده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: نتانیاهو اسرائیل اوباما آمریکا نخست وزیر اسرائیل اقدام نظامی در سخنرانی


نظر شما :