بعثی ها در سودای تشکیل ارتش آزادیبخش در عراق

۱۴ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۴:۴۷ کد : ۱۹۰۶۳۸۰ سرخط اخبار

خبرآنلاین: از حدود یک ماه پیش که فراخوانی در صفحات اینترنت برای جذب نیرو برای تشکیل ارتش آزادیبخش عراق آغاز شد و اعلام شد که این ارتش آمادگی کامل دارد تا با ارتش آزادیبخش سوریه همکاری کند، نگرانی ها از سرایت تحولات جاری در سوریه به عراق افزایش یافت. به خصوص این که احمد چلبی نیز از بازگشت بعثی های مقیم در سوریه به عراق و تشکیل کمیته های تازه شبه نظامی توسط آنان برای آغاز فعالیت های نظامی علیه ارتش و حکومت مرکزی هشدار داد و گفت که بعثی ها طرحی دارند که با ائتلاف با ارتش آزادیبخش سوریه آغاز فتح استان به استان عراق را کلید بزنند. وی هشدار داده بود که بعثی ها منتظر صدور عفو عمومی برای آزادی برخی از رهبران و فرماندهان حزب بعث از زندان هستند تا به کمک آنها یک حرکت نظامی تازه و گسترده را آغاز کنند.
اکنون پایگاه خبری تحلیلی ایلاف گزارش داده است که در مناطق سنی نشین عراق اعلامیه هایی برای عضویت در ارتش آزادیبخش توزیع شده که قبل از همه با واکنش منفی رهبران سنی آن مناطق مواجه شده است.
گفته می شود که شیخ طه الدلیمی، روحانی تندروی سنی نزدیک به حزب بعث در پس فراخوان ارتش آزادیبخش بوده است. وی وعده داده است که به کمک این ارتش در عراق یک دولت اسلامی سنی ایجاد خواهد کرد. شیخ طه الدلیمی همچنین در بیانیه ای اعلام کرده است که هدفش از اعلام تشکیل ارتش آزادیخبش عراق ایجاد یک هم پیمانی با ارتش آزادیبخش سوریه و جانشین کردن آن با ارتش فعلی عراق است.
رسانه های عراقی اعلام کرده اند که سوداگران تشکیل دهنده این ارتش، در ذهن خود آغاز فعالیت در استان نینوا در شمال کشور و امتداد آن به استان های الانبار در غرب و دیالی در شرق را می پرورانند.
این در حالی است که اعضای شورای استانداری نینوا از دولت عراق خواسته اند که با عوامل صدور چنین بیانیه هایی به شدت برخورد کرده و اجازه ندهد که این افراد در عراق مجال نفس کشیدن بیابند. اما سعد المطلبی، عضو ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری مالکی، نخست وزیر عراق از اهمیت این اعلامیه کاست و گفت که چنین بیانیه هایی صرفا سخن پراکنی های رسانه ای است و به هیچ وجه امکان موفقیت ندارد به ویژه این که چنین موضوعی به شدت از سوی سنی ها نیز رد می شود.
ابراهیم الصمیدعی، تحلیلگر مسائل سیاسی نیز تشکیل چنین ارتشی را در خاک عراق غیر ممکن دانست و گفت به رغم این که در سال های اخیر بسیاری از گروه های شبه نظامی با یکدیگر ادغام شده تا امکان فعالیت بیشتری را داشته باشند اما بعید است که ارتش آزادیبخشی علیه دولت مرکزی در عراق تشکیل شود.
یکی از تحلیلگران سیاسی در استان الانبار که نخواست نامش فاش شود نیز در این باره گفت: «چنین شایعاتی وجود دارد اما میان حزب بعث منحل با شیوخ عشایر در استان های سنی نشین اختلافات سنگینی وجود دارد که عموما به دلیل این است که شیوخ این استان ها می خواهند که کار فرماندهی ارتش آزادیبخش را خود بر عهده بگیرند. این در حالی است که حزب بعث خود می خواهد کنترل این ارتش را در اختیار داشته باشد تا بدین ترتیب به اهداف حزبی خود برسد.»
وی همچنین به تلاش های دولت ترکیه در این رابطه اشاره کرد و گفت: «ترکیه تلاش می کند تا از اختلاف های بعثی ها با عشایر بهره برداری کند تا بدین ترتیب دستورالعمل خاص خود را به اجرا در آورد. هدف ترکیه این است که جنگ طایفه ای در عراق مجددا از سر گرفته شود.»
احمد الشریفی، کارشناس امور حقوقی و قانونی نیز در این باره گفت: «بیانیه تاسیس ارتش آزادیبخش در سایت های اینترنتی منتشر شده است و حتی تصاویری در اینترنت منتشر شده که نشان می دهد این ارتش تا کنون سه عملیات مسلحانه انجام داده است.»
روزنامه کردی هفال نیز ضمن تایید این خبر تاکید کرده است که این ارتش از حمایت ترکیه و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برخوردار است. به گفته این روزنامه این کشورها تلاش می کنند که این ارتش فعالیت خود را در مناطق مورد منازعه قومیت ها در استان کرکوک و نینوا آغاز کند.
این روزنامه کردی همچنین می نویسد که گزارش هایی به دست آمده است که نشان می دهد حارث الضاری، روحانی تندروی سنی مقیم در اردن و دبیر کل هیئت علمای مسلمین که ارتباطات نزدیکی با بعثی ها دارد، کار اداره و فرماندهی عملیات ارتش آزادیخبش عراق را بر عهده دارد و حتی شماری از طرفدارانش به نام او در حال جذب نیرو در برخی از مناطق عراق هستند.

کلید واژه ها: در استان حزب بعث مناطق


نظر شما :