چرا باید از ماموریت براهیمی حمایت کرد

۳۰ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۷:۴۸ کد : ۱۹۰۵۷۱۵ نگاه ایرانی
یادداشتی از محمدرضا بهرامی کارشناس و تحلیل گر مسائل بین الملل برای دیپلماسی ایرانی.
چرا باید از ماموریت براهیمی حمایت کرد

دیپلماسی ایرانی: روز جمعه دبیر کل سازمان ملل متحد  از انتخاب لخضر براهیمی وزیر امور خارجه سابق الجزایر بعنوان نماینده ویژه این سازمان در مورد سوریه خبر داد . براهیمی که جانشین کوفی عنان شده است در واقع نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب و یا به بیان دیگر نماینده جامعه جهانی در امورسوریه خواهد بود.

براهیمی  در کارنامه خود علاوه بر پست وزیر امور خارجه ، بعنوان یک مقام ارشد اتحادیه عرب نقش موثری در پایان دادن به درگیری ها و شکلدادن به ساختار جدید در لبنان را داشت ، دو دور نمایندگی سازمان ملل در امور افغانستان که منجر به شکل گیری ساختار جدید در این کشور گردید ، همچنین سابقه نمایندگی سازمان ملل متحد در عراق ، هائیتی و افریقای جنوبی را نیز دارا می باشد .

انتخاب براهیمی در شرایط فعلی منطقه و سوریه و در حالی که ماموریت صلح بانان سازمان ملل متحد در سوریه به پایان رسیده و از طرفی عضویت این کشور در اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی نیز با فشار و دخالت برخی قدرتهای عرب منطقه به حالت تعلیق در آمده ، حاوی پیامهای قابل توجه ای می باشد

  1. نفس انتخاب مجدد نماینده توسط سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب  در واقع موید فرصت دادن به راه حلهای سیاسی و پرهیز از جنگ می باشد . این موضوع علیرغم دشواریهای فعلی گامی مثبت محسوب و بعنوان یک فرصت باید مورد توجه و تعامل قرار گیرد .
  2. کارنامه براهیمی در مقایسه با عنان نشان می دهد وی از تجارب بیشتر و عملی تری برخوردار بوده و بویژه به جهت سابقه ، شناخت مناسب تری از منطقه دارد .
  3. براهیمی سابقه کار با خاندان اسد در دورانی که بعنوان نماینده اتحادیه عرب در مورد خاتمه بحران لبنان فعالیت می کرد را نیز دارا می باشد . مفهوم این موضوع این است که براهیمی ماهیت قدرت در منطقه را می شناسد و بخوبی از پیوستگی ها و پیچیدگیهای موضوعات منطقه ای  مطلع است .
  4. موضعگیری براهیمی در قبال اینکه " هنوز زود است بگوید بشار اسد باید از قدرت کنار برود " نشان می دهد که وی با نسخه ای از قبل آماده شده بنا ندارد وارد این بحران شود . ضمن اینکه براهیمی در ماموریتهای مختلف نشان داده میان مواضع سازمان ملل متحد و منافع قدرتهای بزرگ قائل به تفکیک می باشد .
  5. به نظر می رسد براهیمی بخوبی از حساسیتهای موجود در منطقه و بویژه موضوع نگران کننده  برخوردهای طائفه ای مطلع است . اولین عکس العمل رسانه ای وی در قبال جریانات مخالف در سوریه را می توان به نوعی پاسخ افرادی دانست که وی را به گرایشات طائفه ای متهم می کنند .
  6. سابقه براهیمی در موضوع افغانستان بخوبی نشان داد که وی به نقش قدرتهای منطقه ای و توان تاثیرگذاری آنها در حل بحرانها توجه داشته و از توان ایجاد توازن لازم میان قدرتهای بین المللی و منطقه ای در جهت تخفیف بحرانها برخوردار می باشد .
  7. براهیمی را بواقع باید آخرین فرصت برای تلاشهای دیپلماتیک و سیاسی برای حل بحران سوریه محسوب نمود و شکست براهیمی به مفهوم آمادگی برای دخالت قدرتهای خارجی در این بحران محسوب و طبیعتا مطلوب جناحهای تندرو در آمریکا و منطقه خواهد بود .

هر چند در مجموع امکان قضاوت کامل در شرایط فعلی کمی دشوار به نظر می رسد اما با عنایت به برآیند کلی تحولات مربوط به سوریه و ویژگیهای فردی و سابقه کاری آقای براهیمی ، به نظر می رسد انتخاب وی را باید بعنوان یک فرصت و در جهت تخفیف آلام مردم سوریه تلقی و از تلاشهای وی  برای قرار دادن تحولات این کشور در چارچوب راه حلهای  سیاسی و دستیابی به اجماع و آشتی ملی در این کشور حمایت نمود .

کلید واژه ها: لخضر براهیمی محمدرضا بهرامی


نظر شما :