چگونه از منازعه ایران و آمریکا جلوگیری کنیم؟

۲۸ مرداد ۱۳۹۱ | ۲۱:۵۴ کد : ۱۹۰۵۶۶۴ سرخط اخبار

در زمانی که بحث از احتمال حمله نظامی به تأسیسات هسته ای ایران و وقوع جنگی میان ایران و رژیم صهیونیستی و احتمالاً آمریکا شدت گرفته، بسیاری نیز در پی آنند تا با ارائه راهکارهایی، راه را بر وقوع جنگی دیگر در منطقه خاورمیانه ببندند؛ روزنامه هافینگتون پست، امروز مطلبی در همین راستا منتشر کرده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه هافینگتون پست در مطلبی به قلم «توماس بونومو»، افسر سابق اطلاعات نظامی ارتش آمریکا، به بررسی راه های جلوگیری از وقوع جنگ بر سر برنامه هسته ای ایران پرداخته و پیشنهادهایی را به دولتمردان ایران و آمریکا داده است؛ پیشنهادهایی که فارغ از درصد احتمال عملی شدنشان، از جنبه تلاش برای یافتن راهکار قابل توجه هستند.

بنا بر این گزارش، بونومو می نویسد: رهبران آمریکایی باید این شجاعت را داشته باشند تا آشکارا جلوی لابی گران «آیپک» و هواداران آن که مصرانه در پی سوق دادن آمریکا به جنگ هستند، بایستند. آمریکا همچنین باید این نکته را در نظر داشته باشد که هرچند ایران اعلام کرده در پی سلاح هسته ای نیست، اگر احساس کند ـ به واسطه حمله غرب و اسرائیل ـ به گوشه ای رانده شده، ممکن است رویکرد خود را در این زمینه تغییر دهد.

در طرف مقابل، مقامات ایرانی نیز باید از بیان اظهارنظرهای تحریک کننده و شدید ـ که عموماً به مثابه تمایل ایران به نابود کردن اسرائیل تعبیر می شود ـ خودداری کنند؛ فارغ از اینکه اصولاً برنامه هسته ای ایران صلح آمیز باشد یا خیر، این گونه اظهارات به هدف اصلی ایران از برنامه هسته ای خود ضربه وارد می کند، ولی در صورتی که این گونه از این اظهارات خودداری شود، جامعه بین المللی، برنامه هسته ای ایران را آسان تر خواهد پذیرفت.
 


نویسنده هافینگتون پست ادامه می دهد، نکته دیگری که دولتمردان آمریکایی باید رعایت کنند، تحمیل هزینه های سنگین بر اسرائیل به واسطه تداوم شهرک سازی های ایران رژیم و نادیده گرفتن حقوق فلسطینیان است. ادامه کمک های اقتصادی آمریکا به اسرائیل، باید به پیشرفت در این زمینه وابسته شود. رویکرد گزینشی آمریکا به حقوق بشر در این زمینه، تنها سبب آزردگی جامعه مسلمانان و تشدید تقابل ایران و آمریکا خواهد شد.

اما مورد دومی که طرف ایرانی باید آن را رعایت کند، پایبندی کامل به بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی و در نظر داشتن نگرانی های جامعه بین المللی در مورد برنامه هسته ایش است. برای اعتماد سازی، زمان لازم است. در صورتی که ایران بر سر غنی سازی با درصد بالا تر با غرب به توافق برسد، از حساسیت ها در این زمینه کاسته خواهد شد.

آمریکا مستعد این است که بار دیگر اشتباهی را که درباره عراق مرتکب شد، تکرار کند؛ یعنی نبود شواهد در این مورد که دولت ایران تخلفی نداشته، اثبات کننده تخلف ایران است؛ بنابراین، ایران باید در رویکردهای خود مراقب باشد تا در زمین آمریکا و جنگ طلبان اسرائیلی بازی نکند.

در مقابل و در صورت موافقت ایران با دادن امتیاز در این زمینه، آمریکا نیز باید شجاعت ایران را در این زمینه درک کرده و چیز بیشتری در ازای آن به ایران بدهد؛ نه تنها تخفیف تحریم ها، بلکه همچنین مشوق های مثبت اقتصادی و سیاسی.

در پایان، نویسنده این مطلب خاطرنشان می کند، هرچند تضمینی نیست که برداشتن این گام ها به نتیجه ای صلح آمیز منجر شود، بی گمان ادامه حرکت در مسیر کنونی، جز مصیبت و جنگ نتیجه ای دیگر در بر نخواهد داشت.


نظر شما :